Visit the new AsenaTv Website

https://asenatv.com

ርሑቕ ዓዲ መሐሰዊ – መልሲ ንሓሳዊት ብርኽቲ ፍስሃየ (ብጓል-ቡርጁዋ እትፍለጥ) ደራሲት መጽሓፍ “ይጽንሓልኪ”

ርሑቕ ዓዲ መሐሰዊ መልሲ ንሓሳዊት ብርኽቲ ፍስሃየ (ብጓል-ቡርጁዋ እትፍለጥ)  ደራሲት መጽሓፍ “ይጽንሓልኪ” ብ ጽገወይኒ ኣድሓኖም (ጓል ላንጋኖ) ቀዳማይ ክፋል መእተዊ       ደቅ-ሰብ መሰረት ባህርያት ህይወትና ካብ ዕሸልነትና ዘሰንየና ስነ-ምግብራዊ ኣተዓባብ’ዩ ዝውስኖ። ሃካያት ዲና ህርኩታት፣በቃቓት ዲና ለጋሳት፣ ሓቀኛታት ዲና ወስለትቲ፡ እሙናት ዲና

ርሑቕ ዓዲ መሐሰዊ

መልሲ ንሓሳዊት ብርኽቲ ፍስሃየ (ብጓል-ቡርጁዋ እትፍለጥ)

 ደራሲት መጽሓፍ “ይጽንሓልኪ”

ብ ጽገወይኒ ኣድሓኖም (ጓል ላንጋኖ)

ቀዳማይ ክፋል

መእተዊ

      ደቅ-ሰብ መሰረት ባህርያት ህይወትና ካብ ዕሸልነትና ዘሰንየና ስነ-ምግብራዊ ኣተዓባብ’ዩ ዝውስኖ። ሃካያት ዲና ህርኩታት፣በቃቓት ዲና ለጋሳት፣ ሓቀኛታት ዲና ወስለትቲ፡ እሙናት ዲና ሰረቕቲ፣ ሓሰብቲ ጽቡቕ ዲና ተንኰለኛታት፣ ሰብ  ጽቡቕ ቅንኢ ዲና ሰብ ጸሊም/ሕሱም ቅንኢ፡ ታተ ኢልና ምስ ከባቢና ጕዕዞ ህይወት ምስ እንጅምር’ዩ ዚህነጽ። እቲ ኣዎንታዊ መዳያት ብርእሰ ተኣማንነት ዚደልደለ ኪኸውን ከሎ፡ እቲ ኣሉታዊ መዳያት ጠባይ ናይ ርእሰ ተኣማንነት ሃጓፍ ፈጢሩ ናብ መንገዲ ጥፍኣት ዚመርሕ ምዃኑ ጸብጺብካ ዘይውዳእ ኣብነታት ኣብ ዕለታዊ ህይወትና እንዕዘቦ ነገር’ዩ።

           ኣብ ዓለም ብኢዶምን ብኢድ ኣዙርን ደም ኣሽሓት ንጹሃት ሰባት ኣፍሲሶም ኣብ ሃገራት ስደት ዚነብሩ ዘለዉ ከም ጻህያይ ምሒኻ ከተውጽኦም እንተ ዚከኣልሲ ክንደይ ምልዮናት ኮን ምኾኑ? ኣርሒቕና ከይከድና፡ ኣብዛ ድሕሪ መሪርን ክቡርን መስዋእቲ ናጽነታ ዝረኸበት ኤርትራ ሃገርናኸ! ክንደይ ኮን ይህልዉ ብስም ተጋደልቲ፡ ብሓለፍቶም ተላኢኾም ድዮም ሓለፍቲ ኮይኖም ደም ንጹሃት ኣሓትን ኣሕዋትን ዜጋታት ኣፍሲሶም፡ ኣካላቶም ቀለብ ኣሞራ ኪኾኑ ደርቢዮም ሎሚ ኣብ ሃገራት ስደት ብጕልባብ ሓሶት ኣቲዮም ብሰላም ዚነብሩ ዘለዉ ኤርትራዊ ወለዶ’ምበር ኤርትራዊ ባህሪያት ዘይብሎም፡ ብታሪኽ ዚሕተቱ በላዕቲ ሰቦም ክንደይ ኮን ይህልዉ? ንኹሉ ጊዜ ኣሎዎ፣ ኣብ ልዕሊ መሬት ዚፍጸም ኩሉ ጽቡቕን ክፉእን ጊዜኡ ምስ ኣኸለ ኸኣ ምቅልዑ ኣይተርፎን’ዩ።

ናብ መበገሲ ናይ’ዚ ጽሑፍ ንኽንኣቱ፡ ብጕልባብ ሓሶት ገበናታ ቀቢራ ንነዊሕ ዓመታት ተኸዊላ ድሕሪ ምጽናሕ፡ ሰራቕ ሞባእሲ ባዕሉ ይለፋለፍ ” ከም ዝበሃል፡ ብኣውያት ደም ንጹሃት እትቃላዓሉ ጊዜ ግዲ ኣኺሉ ኾይኑ፡ ብርኽቲ ፍስሃየ ከም ጥቅውቲ፡ ካልኦት ከም ገበነኛታት ዚረቍሕ፡ ብነቲሕ ሓሶት ዚሸተተ: ይጽንሓልኪ! ብዝብል ኣርእስቲ መጽሓፍ ጽሒፋ፡ ኣስማት ንጹሃት ሰባት ኣጸሊማ ንኣእምሮ ነበብቲ ብምምራዝ ገንዘብ ክትድልብ እትህቅን ዘላ ዘርኢ ክርዳድ ኤርትራ መን ? ዝብል ሕቶ ንምምላስ፡ ዝወዓለ ይንገርካ ኢዩሞ፡ ካብ ናይ ዕሸልነት ዕድመ ፈለጥታ ንመኣዲ ሓቂ ንቐደም በሉ።

ብርኽቲ ፍስሃየ (ብጓል-ቡርጁዋ እትፍለጥ) መንያ?

ንጉስ መናግስቱ፡ ንኡስ መናእስቱ”  ከም ዝበሃል፡ ንሰብ ካብ መታዓብይቱ ንላዕሊ ባህርያቱ ኪፈልጦ ዝኽእል ሰብ የለን፤ ንምንታይ ወለዲ ንውላዶም ኣብ ቤት ብዘርእዩዎ ጥንቁቕ ጠባያት ድኣ’ምበር፡ ኣብ ደገ ዘርእዩዎ ፍኑው ጠባያት ተኻታቲሎም ንምዕዛቦም ከርክቡሉ ስለ ዘይኽእሉ፡ ንዓኣቶም ተኸዊሉ’ዩ ዚነብር። በዚ መሰረት’ዚ፡ ናይዛ ዝተጠቅሰት ሰብ  ብዛዕባ ግዳማዊ ጠባያን ኣመላን ካብ መሳቱኣ ንላዕሊ ብዘይተጋነነ መንገዲ ብጭብጢ ከቕርብ ዝኽእል ዘሎ ኣይመስለንን። ኮይኑ ኸኣ፡ እዛ ሰብ እዚኣ ካብ ሰዊት ዕድሜኣ ኣትሒዛ ብሕማቕ ቅንእን ተንኰልን ዝተበከለት ምንባራ ብግልጺ እንዕዘቦ ዝነበርናን ካብኣ ክንርሕቕ ዘገደደናን ኩነታት ኢዩ ኔሩ። ካብ ቅናት ኣዲኣን ካብ ማሕፎዳ ኣቦኣን ገንዘብ እናሰረቐት፡ ብዕዉር ስምዒት ተዋሒጣ ፍቕሪ ደቅ ተባዕትዮ ክትገዝእ ትፍትን ከም ዝነበረት ናይ ኣዒንቲ ምስክራት ዝነበርና ኣነን ደቂ ገዛውትና መሓዙተይን ከም ኣጻብዕ ኢድና እንፈልጣ፡ መኣዝን ክብረት ደቂ ኣንስትዮ ዝሰሓተት ድኽምቲ ኤርትራዊት ዜጋ ምንባራ ይዝከር። ሳሕቲ ምስ ዕድመ ምብሳል፡ ሰብ ኣብ ህይወቱ ጽቡቕ ለውጢ የርኢ ኢዩ። እዛ ፍጮ ሃገር ግን ናይ ከምኡ ጸጋ ኣይተዓደለትን። ከምቲ ለባማት ወለዲ – ኣመል ምስ መግነዝኢሎም ዝመሰሉዎ፡ ልባ ፈልሲ ተንኰል ካብ ምዃን ዕረፍቲ ስለ ዘይረኸበት፡ ናይ ሓሶትን ስርቅን ጽዩፍ ኣመል ከይኣኽላ፡ ጸለመ ንጹሃት ዜጋታት ናብ ገበናዊ ስርሓት ኣሳዕሪራቶ ትርከብ። ክሳብ’ዚ እዋን’ዚ ተዓጢቓቶ ትጐዓዝ ከም ዘላ ብብዙሕ ኵርናዓት ብዝተፈላለየ ትዕዝብቲ ዝፈልጡዋ ሰባት ዚምስክሩዎ ሓቂ’ዩ።

እቲ ዝዓበየ ምስክር ዙርግን ገበናውን ህይወታ ግን እቲ ኣብ ላዕሊ ዝተጠቐሰ ታዕሪፋ ዘየውጽእ፡ ኣብ ናይ ፈጠራ ዓለም ከም እትነብር ዘነጽር፡  ነዳይ ርእሰ ተኣማንነት ምዃና ዝሕብር፡ ብሕማቕ ቅንእን መርዛም ተንኰልን ዘጥፍኣቶም ንጹሃት ኤርትራውያን ኣውያቶም ድቃስ ከሊኡዋ ንኽትቃላዕ ዝጸሓፈቶ፡ ብኣጻሓሕፋኡን ትሕዝቶኡን ብኣብ ደረጃ ሰዋሱዋዊ እሩም ኣዘራርባ ዘይበጽሐ ብዕሸል ዝተጻሕፈ ዝመስል መጽሓፋ ኢዩ። ሓቂ ንምጕላሕ ዝርዝር እነሆ።

ብርኽቲ ፍሰሃየ ካበይ ቦታ ከምዝመጸት ኣይፈልጥን፣ ናብቲ ኣነ ዝነብረሉ ገዛ ባንዳ (ኣዲስ ኣለም) ትመጽእ’ሞ፡ ኣባይን ኣብ ልዕሊ ብጾተይን ሕማቕ ቅንእን ጽልእን ብምሕዳር፡ ኣብ መንጎተን ፍቑራት መሓዙት ምፍልላይ ክትፈጥር ብዙሕ ፈቲና። ኣነን መሓዙተይን ግን ቀልጢፍና ተዓዘብናያ። ካብ ስድራኣ ሰሪቓ ንዕናይ ከሐሽሸኪ ትብል ዝነበረት፡ ነዲኣ ወላዲታ እዛ ጽልልቲ ሰበይቲ እንተ ዘይኮይኑ ኣደይ ኢላ ክትጽውዐን ተሰሚዓ ዘይትፈልጥ ብስድነት ዝዓበየት ኢያ ኔራ። ኣዲኣ ገንዘብ ትሰርቀን ከም ዝነበረት ስለ ዝፈልጣ ከኣ፡  ማዕጾ መደቀሲአን ብመፍትሕ ዓጺየን ኣብ ቱሽትሸን ይሕዝኦ ነበራ፡፡ እንተ ኾነ ግን፡ ብርኽቲ መፍትሕ ኣቕዲሓ ነዲኣ ትሰርቀን ከም ዝነበረት ምስ ሓፍታ ትዕግስቲ ፍሰሃየ ክባኣሳ ከለዋ ክነግረልኪ ኢየ ኢለን ሓድሕደን ብምክሳስ ጉደን ዝዋጽኣ ዝነበራ ኣሓት ኢየን።

ኣብዚ ጊዜ ንእስነትና እዛ ሓሳዊት ደራሲት ንሓደ ዮውሃንስ ርእሶም ዝተባህለ መልክዐኛን ስነ ስርዓት ዝነበሮን ወዲ ትፈቱ’ሞ፡ ንዓኡ ንኽትረክብ ዘይትገብሮ ነገር ኣይነበራን፣ ገንዘብ ሰሰሪቓ ኣብቲ እዋን ዝነበረ ዝበለጸ ክዳውንቲ ትኽደንን ትረግጽን ኔራ። እንተ ኾነ ግን፡ እቲ ዝፈተወቶ ወዲ ኣብ እዋን ልደት ብሓንቲ መሓዛና ጌሩ እፈትወኪ ኢየ ትብል ካርድ ስለ ዝለኣኸለይ ካብ ሽዑ ጀሚራ ኣብ ልዕለይ ፍሉይ ጽልኢ ኣሕደረት። ብድሕሪ’ዚ ምስ ሓደ መኮነን ኣለማየሁ ዝተባህለ ወዲ ዕርክነት ትገብር። መኮነን ክእለት ዘረባ ዝነበሮ፡ ሕማቕ ዘይወጾ፡ ምስዕሳዕ ዝፈቱ ሰብ ኢዩ ዝነበረ። ብርኽቲ ብዙሕ ገንዘብ ከም ትሕዝ ኣፍልጦ ስለ ዝነበሮ፡ ገንዘብ ኣምጽእለይ ዝዓይነቱ እናተዛረባ ምስ ካልኦት ክወጽእ ትርእዮ ስለ ዝነበረት ጽልኢ ኣብ ርእሲኡ ኣሕደረት።

ብሓጺሩ፡ ብርኽቲ ፍሰሃየ ናይ ሰብ ጽቡቕ ዘይትፈቱ፡ ንሳ ንበይና ክትጽብቕን ክትክደንን፡ ኩሉ ወዲ ኣስመራ ንዓኣ ጥራይ ክፈቱ ትደሊ፡ ብሕማቕ ቅንኢ ተወሪሳ ዝነበረት ሰብ ኢያ። ብኣንጻሩ፡ ብኹሉ ሰብ ከም ሓሳዊት፡ ሰራቒት፡ ስዲን፡ ምስ ዝኾነ ወዲ ተባዕታይ ትኸይድ ከም ዝነበረት ትፍለጥ። ካብ ገዝኣ ከይወጸት ከላ ኣብ ንእስነታ ዝዓወለት ፋሉል ኢያ ነይራ። ካብ ወለዳ ከይወጸት ከላ፡ ጓል ዓሰርተ ኣርባዕተ ዓመት ኣብ ዝነበረትሉ፡ ኣብ ጥቓ ማይ ጃሕጃሕ፡ ገዛ ባንዳ ገዛ ምስ ዝተኻረዩ ኣወዳት ትምህርቲ ኣቋሪጻ ምስኦም ትውዕልን ትሓድርን ከም ዝነበረት ንፈልጥ ጥራሕ ዘይኮነስ ክትወጽእን ክትኣቱን ንርእያ ኔርና ኢና።

እቲ ዘኽብሮ በዓል ቤተይ ንኽጽሕፍ ኣተባቢዑኒ ዝበለቶ ተስፋይ ኣርዓዶም፡ ሰብኣይን ሰበይትን ካብ ሓደ መሬት ይፍጠሩ ከም ዝበሃል፡ ሓደ ባህርያት ስለ ዘለዎም፡ ካብ ምንታይ ተበጊሱ ናብ ምንታይ ክበጽሕ ከም ዝደለየ ኣጸቢቑ ስለ ዝርድኣኒ ብዙሕ ኣይጭነቀሉን ኢየ፡፡ እቲ ድሕሪ’ዚ ኹሉ ዓመታት ዝረኸበቶ ሰብኣየይ ትብሎ ኣብ ሓደ ከተማ ንቕመጥ ስለ ዝነበርና፡ ታሪኸይ ክትነግረለይ ኢያ’ሞ ከይቀደመትኒ ክቕድማ ኢዩ ነገሩ!!! በዓል ቤትኪ ተስፋይ ኣርዓዶም ከምዚ ናትኪ ዝዓይነቱ ሕማም ስለ ዘሎዎ’ዩ፡ ከምቲ ባዕልኺ ኣተባቢዑኒ ዝበልኪዮ፡ ነዚ ክትገብሪ ደፋፊኡኪ። ንምዃኑ ጌጋ ድኣ ይኽልኣለይ እምበር፡ 2008 ምስ ቀዳመይቲ በዓልቲ ቤቱ (ሒምኡ) ከምዝነበረ ኢዩ ዝርድኣኒ። ንስኺ ግን ምስ ዝፈትዎ በዓል ቤተይ ኢልኪ ስእልኹም ኣብቲ ናይ ሓሶት መጽሓፍኪ ለጢፍኪዮ። ን ተ.ሓ.ኤ. ኣታሊልኪ፣ ሕጂ ድማ ን ህግደፍ ከተታልሊ ምሳኹም እየ፡ ናትኩም ኢየ፡ ኣብ ቅኑዕ መትከል ተሰሊፈ፡ ፈስቲቫል እባ ውዒለ እንዳ በልኪ ከም ቈልዓ ክትጥብርዮም ትፍትኒ ኣሎኺ።

aseye.asena@gmail.com

Review overview
34 COMMENTS
  • Truly Truly i say to you January 11, 2014

    I do not understand why most of you outraged with the article! Are you may involved with story the lady narrating, or may you have with another similar story involved that you do not like to be exposed? In my view the woman she is not talking without a reason. May to most of you it seems what she narrating is not politic, but private issue. No! No! No! from the beginning, i didnt understand like that, i guessed as it could be a serious issue only. Do not tell me in liberation time many people as not executed with unknown reasons. Even if not in politic reasons, if someone death exposes we have to concern about, and appreciate the person who exposing. Because it should be all citizens obligation. But the point it should be a true story and should supported with true evidence and witnesses. otherwise if the telling any accusation if found not truth , believe me it will be more dangerous to the person who brought a lie defaming. Because baseless accusation and defaming someone is considers like murder. So, first before judge the book in its cover let finish the woman, what she likes to tell. The only i discomfort with all this situation, not because the theme has not value, but because it is not timely or priority theme it is only. Actually i also criticized others, because instead focusing at dictator how the way to be toppled , because some start narrating about during liberation time Isayas assassinating intellectuals (Menkae), even this political issue it be because not timely it was i discomforted. So if you have ear about Menka story to listen, you have no reason to criticize the woman or Assena for hosting this issue. But if your critic was be this issue is not timely, i may agree with you. But i tell you the woman has truth. This time the most die hard Isayas supporters are people with similar criminal history background are. This is why just to cover up their past crime and to be buried unknown when someone against the regime speaks hear they turned wild.
    By the way do you know these God´s order?
    “Who ever kills someone, or let or order someone to kill another, is to be put in death. (Exodus,21; 12)
    and this two of from 10 God´s commandments?
    “Do not commit murder!”
    “Do not accuse anyone falsely!” (Exodus 5, 17,and 20

  • Mahtem_Mariam January 11, 2014

    Dear Assenna,
    Please do not let such low personal attacks and nasty stories taint this website.

  • Genet January 12, 2014

    WOW!
    Now, I want to read the book. I don’t even know what to say about this yet.
    Genet

  • tewelde January 12, 2014

    Solomon kab atsehahfaka atababiya zbedeleka ekatmesil na gal langano tsihuf ambibka mis wedaeka melsi mishabkaya niska gin kabtom geben zigeberu eka timesil

  • belay nega January 12, 2014

    ብርግጽ ግን ሓፍቲ ጠዓመ አድሓኖም ኢኺ? “ክብዲ አደ ጉራጉራ”

  • weygud January 12, 2014

    What was the driving force for the lady to write a book neither a fiction nor a true story?. Taking a fraction from of undocumented Eritrean history for self aggrandizement in itself is a crime. Tesfay Aradom is a low man on the totem pole. let me sign off with the following proverb to the couple. Birds of feather flock together.

  • Negga Yosif January 12, 2014

    As defamation is damage to the reputation of a person it is also a courage to disprove acquseatins and lies like what gual langano did especially when you come to the history of Eritreans,let’s come any from any it will be the readers responsibility to prove or disprove and the writer will be judged by the readers,I know the history of those seven beautiful girls especially the most beautiful girl gual Aineta( Banchinega)a student of Italian school,all of them were assassinated by Amhara nevy and brought to Menen Hospital (Cass delmortuale) I sow their body how they are assassinated,( I hope I will bring it inditals)it was very sad and catastrophic it was only they denied to go with Amhara Nevy,they are really our martyrs.
    Good job again gual langano

  • huq January 12, 2014

    ZIGHEWEINI
    I KNOW YOUR GRACIOUS AND HUMBLE FAMILY, BUT I AM REALLY DISGUSTED BY YOUR ARTICLE. YOU MAY HAVE PERSONAL GRUDGE AGAINST THE AUTHOR, BUT THIS IS NOT THE WAY TO EXPOSE HER. IN FACT BY WRITING SUCH AN ARTICLE, YOU ARE ENCOURAGING MORE PEOPLE TO BUY HER BOOK. INDIRECTLY YOU ARE HELPING HER TO SELL MORE BOOKS. PLEASE RESOLVE YOUR DIFFERENCES BY RAISING ISSUES AND NOT PERSONALITIES.

  • gerima January 13, 2014

    She is talent not like u

  • Issac January 13, 2014

    ካብ ዕላላት ብዓል ፋሲካ

    ነዚ ጾም ‘ኮ ምእታው ምውጻእ ከሊእክዮ

    ሓንቲ ሰበይቲ፣ ድሮ ጾም ዝጅምረሉ ዕለት ለይቲ ነቲ ኣብ ድስቲ ዝነበረ ጸብሒ ካብ ዝጉሓፍ ብማለት ትሕንስሶ’ሞ ….ትስዕር። ሻቡ ናብ ኣቦ ነብሳ ከይዳ “ ኣቦይ መዓረይ’ ድሮ ጾም ዝጅምረሉ ለይቲ ፍርቒ ለይቲ ድስቲ ክሕንስስ’ ስዒረ’ሞ እንታይ እንተገብርኩ ይሓይሽ “ ትብሎም። “ ኣቦ ነብሳ’ 40 ግዜ ክትሰግድ ይእዝዙላ። ………..
    ሕጂ ወን ጾም ቅድሚ ምዝዛሞ ለይቲ ደወል ከይተደወለ’ እንቛቕሖ በሊዓ ትስዕር። ሕጂ ወን ናብ ኣቦ ነብሳ ኸይዳ “ ኣቦይ መዓረይ ……… ናይ ስዕረት ደውል ቅድሚ ምድዋላ እንቛቕሖ በሊዐ’ሞ….” ትሎም። ኣቦ ነብሳ ቕጭ መጺእዎም” “ ኣየ ንስኺ ነዚ ጾም እኮ መእታው ምውጻእ ከሊእክዮ “ በልዎ ይብሃል።

POST A COMMENT