ርሑቕ ዓዲ መሐሰዊ መልሲ ንሓሳዊት ብርኽቲ ፍስሃየ (ብጓል-ቡርጁዋ እትፍለጥ) ደራሲት መጽሓፍ “ይጽንሓልኪ” – ካልኣይ ክፋል
ርሑቕ ዓዲ መሐሰዊ መልሲ ንሓሳዊት ብርኽቲ ፍስሃየ (ብጓል-ቡርጁዋ እትፍለጥ) ደራሲት መጽሓፍ “ይጽንሓልኪ” ብ ጽገወይኒ ኣድሓኖም (ጓል ላንጋኖ) ካልኣይ ክፋል ኣብ ዝሓለፈ ጽሑፈይ እንታይነት ብርኽቲ ፍስሃየ (ብጓል ብርጅዋ እትፍለጥ) ገሊጸ ነይረ። ኣብዚ ናይ ሎሚ ኣርእስተይ ከኣ ከም ስርዕቲ ተ.ሓ.ኤ ኣብ ኣስመራ
ርሑቕ ዓዲ መሐሰዊ
መልሲ ንሓሳዊት ብርኽቲ ፍስሃየ (ብጓል-ቡርጁዋ እትፍለጥ)
ደራሲት መጽሓፍ “ይጽንሓልኪ”
ብ ጽገወይኒ ኣድሓኖም (ጓል ላንጋኖ)
ካልኣይ ክፋል
ኣብ ዝሓለፈ ጽሑፈይ እንታይነት ብርኽቲ ፍስሃየ (ብጓል ብርጅዋ እትፍለጥ) ገሊጸ ነይረ። ኣብዚ ናይ ሎሚ ኣርእስተይ ከኣ ከም ስርዕቲ ተ.ሓ.ኤ ኣብ ኣስመራ እንታይ ትገብር ነይራ ዝብል ሕቶ ኣሕጺረ ኣቢለ ክገልጾ ክፍትን ኢየ።
ጓል ብርጅዋ ከም ስርዕቲ ተ.ሓ. ኤ. ኣብ ኣስመራ እንታይ ትገብር ነይራ?
እግሪ መንገደይ ክጠቕሶ ዝደሊ፡ እቲ ጓል ብርጅዋ ዝብል ሳጓ ኣመጻጽኡ ከምዚ ዝስዕብ ኢዩ ንየሩ። ኣብ 1974 ንታዕሊም ንሰሓርቲ ትወርድ። ምስ መሰየ ኣብ ንእዲ ክትድቅስ ይነግርዋ’ሞ ኣብዚ ኣይድቅስን ኢየ ኢላ ትኣብዮም። ብድሕሪዚ ጓል ብርጅዋ ኢሎም ይሕጭቹላ። ክፍለጥ ዘሎዎ ግን ስድርኣ ብርጅዋታት ኣይነበሩን፡ ከም ኩሉ ኤርትራዊ ርሂጾም ካብ ኢዶም ናብ ኣፎም ዝነብሩ ዝነበሩ ስድራቤት ኢዮም ነይሮም። እንተኾነ እቲ ርሂጽካ ምብላዕ ስለ ዘሕፍራ፡ ብጓል ብርጅዋ ክትፍለጥ ደልያ። ሓንቲ ኣብ ሰሓርቲ ዝነበረት ከተዕልለኒ ከላ ከምዚ ትብል። ኣብ ገጠር ዝነብር ኣኮኣ ካብ ኣዲኣ መልእኽቲ ሒዙላ ናብ ሰሓርቲ ይመጽእ’ሞ ነቶም ኣብኡ ዝነበሩ ተጋደልቲ ይሓቶም። ንሳቶም ከኣ መን ምዃኑ ምስ ኣረጋገጹ የራኽብዎ። ርእይ ምስ ኣበለቶ እታ ሳጓ ከይትተርፋ ግዲ ኾይና፡ ኣይፈልጠካን ኢላ ኣቕብጽ ተብሎ’ሞ፡ ውዮ ኣኮኣ ጉሂዩ መልእኽቱ ከየብጽሔ ናብ ዓዱ ይምለስ። እቶም ኣብኡ ዝነበሩ ተጋደልቲ በቲ ኩነታት ይሓዝኑ።
እዋኑ 1974፡ ኣነ ጓል 15 ዓመት ኣብ ዝነበርኩሉ፡ ብዛዕባ ተጋደልቲ ካብ ምስማዕ ሓሊፈ ፍጹም ናይ ፖለቲካ ኣፍልጦ ኣይነበረንን። ንቤት ትምህርቲ ብሓንሳብ ንመላለስ ስለ ዝነበርና፡ ሓሳዊት ደራሲት ደጋጊማ ንዕናይ ንጋደል ትብለኒ ኔራ፣ መልሰይ ከኣ ኣይከይድን ኢዩ ኔሩ። ንኺድ እናበለት ክትዅትዀኒ ከላ፡ ንህዝባዊ ሓይልታት ናይ ኢሳያስ ኣፈወርቂ፡ ንተ.ሓ.ኤ. ድማ ናይ እስራኤል እናበለት ኢያ ትጽውዖም ዝነበረት፤ ኣነ ድማ እስራኤል መን ምዃኑን ኣፍልጦ ኣይነበረንን። ሽዑ ወዲ “ሓው-ኣቦኣ ምዃኑን፡ መራሒ ናይ ጀብሃ ከም ዝነበረን ኢሳያስ ከም ዝቐተሎን ትሕብረኒ። ሓደ መዓልቲ መጺኣ –“ኣነ ክጋደል ክኸይድ እየ፡ ካላሽን ምስ ተዓለምኩ ድማ መጀመርያ ንኢሳያስ ኣፈወርቂ ኢየ ዝቐትል፡ ንወዲ ሓው-ኣቦይ ስለ ዝቐተሎ፣ ብድሕሪኡ ኣስመራ ኣትየ (ንሓንቲ ካብተን መሓዙተይ ሽማን ሽም ኣቦኣን ጸዊዓ) ንዓኣ እየ ዝቐትል”- ምስ በለትኒ ከም ኩሉ ጊዜ ዘረብኣ ዋጋ ኣይሃብኩዎን። ከምቲ ዝበለቶ ኣብ መወዳእታ 1974 ንሜዳ ንታዕሊም ከይዳ ሰሚዐ።
ኣብ 1975 ዕግርግር ኮይኑ፡ ትምህርቲ ተቛሪጹ ኣብ ገዛ ኮፍ ምባል ምስ ጀመርና ብተደጋጋሚ ኣብ ገዛና ተለፎን እንዳደወለት፡ – ኣብዚ ኔርኪ በዚ ሓሊፍኪ፡ ከምዚ ተኸዲንኪ፡ ዮውሃንስ ርእሶም ኣነ እንተ ዘይረኺበዮ ንስኺ ኣይትረኽቢዮን ኢኺ- ብዝብል ምፍርራሕ መከራይ ኣርኢያትኒ። ሽዑ ኢዩ ድማ ታዕልም ወዲኣ ኣስመራ ከምዝተመልሰት ዝፈለጥኩ። ኣብቲ እዋንቲ ንኹሎም እቶም ብሕማቕ ቅንእን ጽልእን ትጥምቶም ዝነበረት መንእሰያት ንምጥፋእ ኣብ ሜዳ ኮይና ከተራኽበሎም ስለ ዘይትኽእል፡ ንተ.ሓ.ኤ. ኣብ ኣስመራ ኮይነ ክሰርሓልኩም ከምዝበልቶም ይፍለጥ። ዕላማኣ ከተካይድ ከኣ ፈተነት። ካብዚ ሓሊፋ ናይ 12 ኣዋልድ ኣስማት ዝርዝር ዚሓዘ – ንስኻትክን ጃሱሳት ኢኽን – ዝብል መጠንቀቕታን ምፍርራሕን ዝመልኦ ጽሑፍ፡ ቦታን ሰዓትን ፈልያ – ኣብኡ ከም እንርከብ፡ እንተ ዘይተረኺብና ከኣ ብረታዊ ስጉምቲ ክውሰደና ከምዝኾነ በቲ ኣብ ፖስጣ ዚተዓሸገ ጽሑፍ ኣብ ገዛና መጺኣ ንሰራሕተኛና ኣረኪባታ ኸይዳ። እታ ሰራሕተኛ ኣነ ካብ ጊዜያዊ ቤት ትምህርቲ ቅዲ-ክዳን ገዛ ምስ ኣተኹ ናይ መርዓ ዕድመ ኣብ መደቀሲኺ ኣቐሚጠልኪ ኣለኹ ትብለኒ። ኣብቲ እዋንቲ ብፍላይ ንመርዓ ኣብ ዝዕደመሉ ዕድመ ስለ ዘይነበርኩ ኣስደሚሙኒ፤ ነታ ደብዳበ ከፊተ መን ሂቡኪ ኢለ ምስ ሓተትኩዋ፡ ክልተ ኣዋልድ ኢየን፣ ነጸላ ተሸፋፊነን መረጽየን ጸሓይ ጌረን ስለ ዝነበራ ከለሊየን ኣይከኣልኩን በለትኒ። ኣብቲ ጽሑፍ ንኹለን ኣብ ገገዝአን ኬድኪ ኣርእዪየን ዝብል ከኣ ነበሮ። ኣነ’ውን ክፈልጣ ስለ ዝነበረን ንኹለን ኣርኣኹወን። እዛ ሓሳዊት ደራሲት ምዃና ንምግማት ኣየጸገመናን፡ ምኽንያቱ ኣቐዲማ ንኻልኦት ከምኡ ዝዓደለቶም ተዳናጊሮም ናብቲ ዝሓበረቶም ቦታ በቲ ዝወሰንትሎም ዕለትን ሰዓትን ከይዶም ከም ዘቕተለቶም ሰሚዕና ስለ ዝነበርና ኣይተሃመልናን። ንወለድና ምስ ሓበርናዮም ከዓ በብናቶም መንገዲ ከጻርዩዎ ተገደዱ።
ቀጺላ ንመበል ካልኣይ ጊዜ፡ – ንዕነ፡ እንተ ዘይመጺእኽን ክንቀጥለክን ኢና – ዝብል ኣብ ሓደ ሰለስተ፡ ኣብቲ ካልኣይ ኣርባዕተ፡ ኣብቲ ሳልሳይ ሓሙሽተ ኣስማት ዚሓዘ ሰለስተ ደብዳቤታ ምፍርራሕ ዝመልኦ ኣብ ዚተፈላለየ ገዛውቲ ገዲፋትልና። ኣብቲ እዋንቲ ኣብ ከተማ ብጉዳየይ ክሓልፍ ከሎኹ ምስ ካልኣይታ ኮይና ትርእየኒ’ሞ ብሓደ ቆልዓ ልኢኻ ተጸውዓኒ። መን ኢያ? ኣበይከ ኣላ እንተ በልኩዎ፡ ኣብቲ እንዳ ብርሃነ ሰኮ ትብሃል ኣብ ከባቢ ሲነማ ዳንተ ትርከብ ንእሽቶ ድኳን ኸም ዝኾነ ነገረኒ። ኣብኡ ምስ በጻሕኩ ውጺ ኢለኪ ኣቢኺ እንዲኺ –ኢላ ኢዳ ኣብ ቦርስኣ ምስ ኣእተወት ንቕጽበት ንሳ ምዃና ምስ ፈለጥኩ ተሳናቢደ ኣእወኹ። እቲ ኣብኡ ዝነበረ ሰብ እውን ተሰናበደ፡ ንቕጽበት ወጺአ ሃዲማ ተሸርበት። ከምቲ ናባና ትሰዶ ዝነበረት መፋራርሒ ደብዳበ እናተጠቐመት ካብ ሃብታማት ኤርትራውያን ተጋደልቲ ኢና፡ ገንዘብ ክፈሉ ተባሂልኩም እንዳ በለት ዝኣከበቶ ገንዘብ ኣብ መዓልኣ ብምውዓል ዘይደኸመትሉ ሽሻያ ሰሪዑላ፡ በሊዓ-በሊዓ ክንዲ መንደፍ ኢያ ኮይና ኔራ፤ እቲ ምስ ወለዳ ከላ ከም ድላያ ክትረኽቦ ዘይከኣለት ክዳውንትን፡ ዊግን (ናይ ሓሶት ጸጕሪ) ረኸበት። እቲ ትኽደኖ ዝነበረት ክዳውንቲ ካበይ ኣምጺኣ ትገዝኦ ከምዝነበረት ነቶም ተጋደልቲ ከይተረፈ ይገርሞም ከምዝነብረ ሕጂ ሓበሬታ ረኺበ፤ ምኽንያቱ እቶም ኣብ ኣስመራ ተሰሪዖም ዝሰርሑ ዝነበሩ ንሓደ ሓደ ነገር ሓገዝ ክኾኖም ብተ.ሓ.ኤ ሓሙሽተ ብር ንመዓልቲ ጥራይ ኢዩ ዝውሃቦም ነይሩ።
ድሕሪ ኣብቲ ድኳን ዘጋጠመኒ ስንባደ፡ ንገዛ ከይደ ንወለደይ ክትቀትለኒ ከም ትኽእል ሓቢረዮም፡ ትምህርቲ ከቋርጽ ነገሩኒ። ንኻልኣይ ጊዜ ጥርዓን ክሰዱ እናተዳለዉ፡ እቲ እትፈትዎ ግን ክትረኽቦ ዘይከኣለት ዮውሃንስ ርእሶም ዝተባህለ ኣብ ትሕቲ ማይ ጃሕጃሕ ዝነበረ መናፈሲ ተቐቲሉ ይርከብ። እተን ንፈልጦ ደቂ ኣስመራ ኸኣ ኣብ ቀብሩ ወዓልና። ብድሕሪኡ እዛ ሓሳዊት ደራሲት ተለፎን ደዊላ –ቀቢርኪ ድማ፣ሕጂ ጊደኺ ኢዩ፡ ከተርክብዮ ኢኺ – በለትኒ። እቲ ልክዕ ጊዜ ኣይዝክሮን፡ ግን ኣብቲ ጊዜያት ለምለም ፍሊፕስን ኣስቴር እንዳ ፍዮርን ጃሱስ ተባሂለን ዝተቐትላሉ ጊዜ ኢዩ ነይሩ። ቅድሚ ምቕታለን ክቕተላ ኢየን ተባሂሉ ተወርየ። ጅግንነት ኮይኑ ግዲ ይስምዓ ኔሩ፡ ነተን ትረኽበን ዝነበረት ትነግረን፡ ንሳተን ድማ ተቐቢለን የውርያኦን ኩሉ ሰብ ይሰምዖን ኔሩ።
ካብ ኩሉ ዘሰንበደና፡ ሽዑ እቲ ዮናስ ዝበሃል ነቪ ተቐቲሉ ዝበለቶ ንሳ ኢያ ትፈልጦም’በር፡ ኣነ ዝፈልጦ ነቪ ይኹን ኣምሓራይ ኣይነበረንን። ንሱ ምስ ሞተ ሸውዓተ ደቂ ዕዳጋ ሓሙስ ምስ ተጋደልቲ ርክብ ኣለወን፡ ንሳተን ኢየን ኣቕቲለንኦ እናበለት ኣብ ምልእቲ ኣስመራ ወረ ትዝርግሕ ከምዝነበረት ንሰምዕ። ሸውዓቲአን ብሕማቕ ኣቀታትላ ምስ ተቐትላ፡ ንዓና’ውን ባዕላ ክትቀትለና እንተ ዘይከኣለት ብኣምሓራ ጌራ ከተቕትለና ከም እትኽእል ተረዲኡና፡ ካብኣ ንኽንርሕቕ ግድን ኮይኑ በብወገንና ንኣዲስ ኣበባ ኬድና። ነቶም ሓለፍቲ ተጋድሎ ሓርነት ብኸመይ ተታልሎም ከምዝነበረት ሽዑ ዝፈልጦ ኣይነበረንን። ሕጂ ግን ነዚ ጽሑፍ ንምጽሓፍ ክዳሎ ከሎኹ ብዛዕባኣ ኣፍልጦ ዝነብሮም ሓደ ሓደ ናይ ኣስመራ ስሩዓትን ንጡፋት ፈዳይንን ክረክብ ክኢለ። ብዙሕ ሓበረታ ከኣ ሂቦሙኒ። እንተኾነ እቲ ሓበረታ ብዙሕ ስለ ዝነበረ ጸሚቖ ከቕርቦ ተገዲደ።
ነቶም ኣብ መጽሓፋ ካልእ ስም ሂባቶም ዘላ ሰለስተ ሰባት (ሓንቲ ጓልን ክልተ ኣወዳትን) በዓል መን ምዃኖም ኣጸቢቐ እፈልጦም ኢየ። ኣብ ጊዜኡ ከኣ ናይ ብሓቂ ኣስማቶም ክውጽእ ኢዩ። ዙፋን ዝበለታ፡ ሓንቲ ካብኦም፡ ኣብ እንዳ ማርያም ትመሃር ዝነበረት ቀያሕ ጽብቕቲ፡ ቅድሚ ንሜዳ ምውጻኣ ብኽፉእ ትጠማመታ ዝነበረት ኢያ። ኣብ መወዳእትኡ’ውን ፓርቲ ኣሎ ምስ ዓርክኺ ከራኽበኪ ኢለ ንሰሓርቲ ኣውጺኣታ ከም እትቕተል እውን ገይራ (እዚ ባዕላ ኣብ መጽሓፋ እትምስክሮን ኣብ ሰሓርቲ ብዝነበሩ ተጋደልቲ ዘራጋገጽክዎን ኢዩ)። ኣቀታትላ ዙፋን ከምቲ ጓል ብርጅዋ ኣብ መጽሓፋ ኣትብሎ ኣይኮነን። ዙፋን ካብቲ ቦታ ተታሒዛትሉ ዝነበረት ክትሃድም ኣይፈተነትን። ኣብቲ ቦታ ዝነበረት ናይ ኣስመራ ስርዕቲ ከምዝሓበረትኒ ጓል ብርጅዋ ኣረኪባታ ነስመራ ሽዑ ከይወዓለት ከይሓደረት ኢያ ተመሊሳ። ጸላኢ ካብ ኣስመራ ንሰሃርቲ ገጹ ይደፍእ ስለዝነበረ ኣቶም ኣብኡ ዝነበሩ ተጋደልቲ ይቐትልዋ። እቶም ክልተ ኣብ መጽሓፋ ጠቒሳቶም ዘላ ኣወዳት’ውን ከምቲ ናይ ዙፋን ክሲ ጃሱስ ኢዮም ተባሂሎም ንሰሓርቲ ተወሲዶም ዝተቐትሉ ኢዮም።
ጓል ብርጅዋ ነዚ ሕሱር መጽሓፍ ጽሒፋ ስማን ታሪኻን ከተተዓራሪ ዝፈተነት እቶም እኩይ ስራሓ ብቐረባ ዝፈልጡ ኩሎም ሞይቶም ኢላ ስለ ዝኣመነት ኢዩ። እንተኾነ ኩሎም ኣይሞቱን። ኣብቲ መጽሓፋ’ውን እንትርፊ ንሓንቲ ንኻልኦት ብቐረባ ዝፈልጡዋ ክትጠቕሶም ኣይደፈርትን። ንምዃኑ ን ሳባ የውሃንስ፡ ኣልጋነሽ፡ ኣለም መብራህቱ (ነብሳ ይምሓር)፡ ፍረወይኒ ዮውሃንስ፡ ኣድሓነት ጎይትኦም፡ ዓብዱን (ናይ ብሓቂ ስሙ ካልእ ኢዩ) ከምኡውን ኣዳይ ትዕበ ማሕሙድ ምስ ጓለን እንታይ ከምዝገበረቶም ትዝክሮዶ ትኸውን? ከመይ ገይራኸ ክትርስዖ። እዚኦም ኩሎም ስሩዓት ተ.ሓ.ኤ ዝነበሩ ብጓል ብርጅዋ ተጥቂሞም ዝተእስሩ ኢዮም። ቅድሚ ምእሳሮም ዓብዱ ዋና ገነት ሆተል ንብጾቱ ኣምሪሩ ይዛረቦም። ጓል ብርጅዋ ፈቖድኡ እንዳኸደት ምስ ዓፋንን ምስ ዘይትፈልጦም ተጋሩን ኣብ ኣስመራ ኮይና እንታይ ከምትገብር ብዙሕ ትዛረብ ከምዘላ ይሕብሮም። ነዊሕ ከይጸንሑ’ውን ካብቲ ዝፈርሕዎ ኣይውጹን። ንሳን ኣለም መብራህቱን ካብ ሲነማ ኣስማራ ፊልም ርኤን ክወጻ ከሎዋ ይተሓዛ’ሞ ንግቢ ንመርመራ ይውሰዳ። ኣብኡ ኸኣ ፈላሊዮመን። ኣለም ምልፍላፍ ትኣብዮም። ብርኽቲ ግን ምስ ኣፋራሩሑዋ ከይተሃርመት ንቕጽበት ኢያ ተለፋሊፋ። ንሓድ ተወልደብርሃን ዝብሃል ስሩዕ ተ.ሓ.ኤ ተትሕዞ። ንሱኸኣ ብርቱዕ ማህረምቲ ምስ ተሃርመ ኣብ ዕዳጋ ሓሙስ ዝርከብ ተጋደልቲን ስሩዓትን ዝሕብኡሉ/ዝእከብሉን ዝነበረ ቦታ ይወስዶም’ሞ ንሳባ የውሃንስን ኣልጋነሽን ኣብኡ ይረኽብወን፡ ሒዞመን ከኣ ይኸዱ። ኣብኡ ዝነበረ ናይ ፈዳይን ካላሽናት’ውን ሒዞሞ ይኸዱ። ብድሕሪኡ እቶም ናይ ጸጥታ ሓለፍቲ ንብርኽቲ ሒዞም ኣብ ከተማ ብመኪና ይዛወሩ’ሞ ከም ኣጋጣሚ ንፍረወይኒ ኣብ ግቢ ኣከባቢ ይረኽብዋ። ንስኺ ዲኺ ፍረወይኒ ኢሎም ይሓትዋ እሞ ኣይኮንኩን ኢላ ካልእ ስም ትህቦም፤ እንተኾነ ብርኽቲ ሆየ ፍረወይኒ ኢያ ትብሎም እሞ ኣብ መኪና ኣእቲዮም ይወስዱዋ። ነደይ ትዕበ ማሕሙድን ጓለንን እውን ንሳ ኢያ ኣእሲራተን። እዞም ኩሎም ዘእሰረቶም ብርቱዕ ማህረምትን ስቅያትን ኢዮም ኣሕሊፎም። ዓብዱ ዋና ገነት ሆተል ከይወዓለ ከይሓደረ ብኽቱር ማህረምቲ ይመውት።
ብርኽቲ ኣብ ግቢ ከላ ንኣለም ሓቁ ንገሪዮም ምኽንያቱ ፍረወይኒ ኢያ ንኹልና ዘእሰረትና ትብላ እሞ፡ ኣለም ከኣ ሓቂ መሲሉዋ ትነግሮም (ኣብ መጽሓፋ ግን ኣነን ክልኤይተይን ንዓኣ ንኣለምን ከምዘእሰርክወን ትሕብር)። ጓል ብርጅዋ ኣብ ቤት ማእሰርቲ ከላ ሓሚመ እንዳበለት ነቶም ዝኣሰሩዋ ምስ ኣሸገረቶም ካብ ግቢ ናብ 35ኛ ሆስፒታል ይወስድዋ። ኣብ 35ኛ’ውን ንቑሩብ መዓልታት ኣብኡ ከምዝተራእየትን ማህረምቲ ከም ዘይነበራን ኢዮም ዝዛረቡ። ጓል ብርጅዋ እቲ ኣብ መጽሓፋ ጺሒፋቶ ዘላ ንመስኮት ሆስፒታል 35ኛ ብመብልዒ ማንካ ፍሒረ ብምፍራስ ካብ ቤት ማእሰርቲ ኣምሊጠ ዝበለቶ ጽውጽዋይ (ተዋስኦ) ጥራሕ ኢዩ ክብሃል ዝኽእል። ኣወጻጽኣኣ ብዙሕ ፍሉጥ እኳ እንተዘይኮነ እቶም ኩሎም ዘዛረብኩዎም ግን ናይ ኣወጻጽኣኣ ጉዳይ ክልተ ርእይቶ ነይርዎም። ገሊኦም ምስቲ ዝሕልዋ ዝነበረ ሓደ ዘብዔኛ (ዋርዲያ) ምሕዝነት (ስጋዊ ርክበ) ጌራ ከም ዝወጸት ይሕብሩ፡ ገሊኦም ከኣ ብዙሓት ስሩዓት ስለ ዘረከበቶም ከም ካሕሳ ብናጻ ከም ዝለቐቕዋ ይሕብሩ።
ካብ ቤት ማእሰርቲ ምስ ወጸት ነዊሕ ከይጸንሐት ናብ ኣደይ ኣብርሃት ኣዲኣ ንፍረወይኒ ከምኡ’ውን ስርዕቲ ህ.ግ. ዝነበራ ትኸይድ እሞ በጃኽን ተጋደልቲ ረኺብክን ኣፋንዋኒ ትብለን። መጀመሪያ ኣይኣመናኣን፡ ደሓር ግን ኣባላት ተ.ሓ.ኤ ረኺበን የፋንውኣ። ጓለን ብብርኽቲ ከምዝ ተኣስረት ኣይፈለጣን ነይረን እምበር ኣሽንኳይዶ ክትሓባበርኣ ንሜዳ ምውጻእ ኣብ ቤት ማእሰርቲ ከእትውኣ ኣይምጸልኣን። ወሸለ ገይረናኦ።
L.t January 11, 2014
Gual Langano part one;
I have been lone in the Ertra website at good and evil but I have never seen such low priced comedy…who read you were part Deki Asmera in 70s becouse I know your brother Yemane who has been in Sweden on 80s so in this way therefore,you are so right old and wirte things kids cat story?Forget Isaias or HGDf couse they are not type is at work…pls live your life Tesge-Weyene..
Part Two
Mesel_101 January 11, 2014
L.T,
L.T. = Lij Tigray
YONAS January 11, 2014
ክብርቲ ሓፍቲ ጉዋል ላንጋኖ መቸም ንድሕሪት ተመሊሰ ቡዙሕ ኣዘኪርክኒ ቡዙሕ ሓዚነ ኣጸቢቀ ስለ ዚዝክረን ብፍላይ ድማ ናይተን መብዛሕተን ደቂ ዕዳጋ ሓሙስ ጽቡቃት ደቂ ገዛውትና ሽውዓቴን ብሓንሳብ ነቪ ቀቲሎመን፡ ክልተ ካብአን ዝፈልጠን ዝነበርኩ እየን ብፍላይ ንጉዋል ዓይነታ ኣቡአ ናይ ዕዳጋ ሓሙስ ዳኛ ዝነበሩ እዮም። እሶም እዉን ብደርጊ ወይ ብጀብሃ ዝጠፍኡ እዮም። እዚኣ ብርክቲ ቲባሃል ሰብ ናይ ብሓቂ ገራቶ እንተ ኮይና ሕጂ እዉን ኣብ ቅድሚ ሕጊ ክትቀሪብ ኣለዋ። ናይ ደርጊ ኣባል ዝነበረ ኣብዚ ኣብ ኣመሪካ ዝቅመጥ ዝነበረ ብደቂ ኣንስቲዮ ተኽሲሱ ተፈሪዱ ንሓሙሽተ ዓመት ተፈሪዱ ደሓር ንዓዱ ሰጉጎሞ፡ እሞ ጉዋል ቡርጁዋ ብርኽቲ ቡዙሓት ኣዝማድ ናይዘን ሽውዓተ ደቂኣንስቲዮ ስለ ዘለዎ ኣብቲ ዘላቶ ክሲ ኪኽፈት ሙኹዋኑ ፈሊጣ ክትቕረብ ኣለዋ።
temesegen January 11, 2014
thank you goal langano for your information
ezi wana ghenet hotel abdu zeblkyo saeed ahmed maruf eyu zbhal bhaki bhaswti sle natsnet eritrea kubur hiwetu kefilu eyu kbrn mogosn nswatna ezi natki information haknet zelewo ymesl .
Yerhiwo January 11, 2014
Gual Langano has the right to expose the lies in the book and defend herself!
Is Tesfay Aradom is the one who dances in Boston when 365 Eritreans died and Eritrean people were mourning? How would you sleep Aradom at night, when kids that can be your grankids die everday in the seas, in Sinai and Eritrean jail? It is shame for you if it is you “Tesfay Lekalki”! Are you really a doctor of psychology? If you are, you need to go to school again! Tesfay Aradom, you are supporting the most repressive regime in the world. The Eritrean people are suffering in the hands of Dictator Isaias Afwerki and his cousins Yemane Monkey and Hagos Kisha (all from Tigray).
If it is you Tesfay, please find a decent job and stop working for Dictator Isaias Afwerki. You are teaching in a US college and supporting a dictator that is sanctioned by UN from supporting Terrorists like Al-Shebab. I hope your students and Home Land Security don’t find out about you.
As and advice Tesfay, please do different kind of job to supplement your meager wage. This can be done without working for the dictator that hates USA and that is sanctions by UN!!!
I am glad also your don’t have a good wife! You have a wife who is liar and possibly a killer! This is a curse from the innocent Eritreans that perished in the sea! I hope you learned your lesson….pls watch the youtube video that shows the young Eritreans from Boston with their coffin insulting you “Tesfay lekalki” and enjoy it!
Mahta January 11, 2014
No comment!
MightyEmbasoyra January 11, 2014
This may seem personal at first, but my understanding is that she trying to let us know who HGDF’s supporters are. Some people like ብርኽቲ, her husband and some riffraffs make up HGDF’s team.
Well said ጽገወይኒ!
Verify January 11, 2014
I think if all this info is credible , the case must be submitted to FBI . The person who committed all the crime must be brought to justic .
YONAS January 11, 2014
ክብርቲ ሓፍቲ ጉዋል ላንጋኖ መቸም ንድሕሪት ተመሊሰ ቡዙሕ ኣዘኪርክኒ ቡዙሕ ሓዚነ ኣጸቢቀ ስለ ዚዝክረን ብፍላይ ድማ ናይተን መብዛሕተን ደቂ ዕዳጋ ሓሙስ ጽቡቃት ደቂ ገዛውትና ሽውዓቴን ብሓንሳብ ነቪ ቀቲሎመን፡ ክልተ ካብአን ዝፈልጠን ዝነበርኩ እየን ብፍላይ ንጉዋል ዓይነታ ኣቡአ ናይ ዕዳጋ ሓሙስ ዳኛ ዝነበሩ እዮም። እሶም እዉን ብደርጊ ወይ ብጀብሃ ዝጠፍኡ እዮም። እዚኣ ብርክቲ ቲባሃል ሰብ ናይ ብሓቂ ገራቶ እንተ ኮይና ሕጂ እዉን ኣብ ቅድሚ ሕጊ ክትቀሪብ ኣለዋ። ናይ ደርጊ ኣባል ዝነበረ ኣብዚ ኣብ ኣመሪካ ዝቅመጥ ዝነበረ ብደቂ ኣንስቲዮ ተኽሲሱ ተፈሪዱ ንሓሙሽተ ዓመት ተፈሪዱ ደሓር ንዓዱ ሰጉጎሞ፡ እሞ ጉዋል ቡርጁዋ ብርኽቲ ቡዙሓት ኣዝማድ ናይዘን ሽውዓተ ደቂኣንስቲዮ ስለ ዘለዎ ኣብቲ ዘላቶ ክሲ ኪኽፈት ሙኹዋኑ ፈሊጣ ክትቕረብ ኣለዋ።
jemal Abdu January 11, 2014
Dear brothers and sisters, I hope the day is not far. The day we bring the bastards to court, who killed innocent Eritreans in the name of ELF Or EPLF. Allah will allow as to hunt all off this bastards.
Twida January 11, 2014
Where can I find the book ? This writer certainly has aroused my interest. As it’s said “zereba hade semiEka aytifired”, I have to read the book before I give my own judgement.
Twida January 11, 2014
Tsigeweyni states “እዋኑ 1974፡ ኣነ ጓል 15 ዓመት ኣብ ዝነበርኩሉ፡ ብዛዕባ ተጋደልቲ ካብ ምስማዕ ሓሊፈ ፍጹም ናይ ፖለቲካ ኣፍልጦ ኣይነበረንን። ንቤት ትምህርቲ ብሓንሳብ ንመላለስ ስለ ዝነበርና፡”
Then at the end of the paragraph she adds “…ከምቲ ዝበለቶ ኣብ መወዳእታ 1974 [Gual Burgwa]ንሜዳ ንታዕሊም ከይዳ ሰሚዐ።”. Then the author tells us that Gual Burgiwa came back to Asmara to become a hit man/woman.
Well, from the above statements one can conclude that:
a) Gual Burgwa, just like Tsigeweyni, was not politically conscious (ፖለቲካ ኣፍልጦ)individual.
b) One can presume that Gual Burgwa was also as young as Tsigereda, or may be one or two years younger/older than her friend. She was either 15, 16, or 14 years old.
The Above suggestive statements raise serious questions:
1) How was she able to go to “Mieda” at young age and come back to Asmara , say at the age of 16 or 17 years, and go right away to killing select individuals.
2) Weren’t there other old and wise “fedayin” in charge of the operation (sirihit) in Asmara. Freweyni made it look like as thought “gual Burgwa” was in charge of the operation.
3) When she threatened her, wasn’t freweyni able to notify the police?
I think both Freweyni and Gual Burgwa may be lying to us. As it is said a bad company corrupts a good characters. Freweyni may have learnt how to blackmail others from her old friend “Gula Burgwa”
ER ITRAWIT January 11, 2014
How many Eritrean Criminals are walking free like they done nothing?
and they didn’t stop in shipping container, underground, villas…..
rebrebom tetew entebelwo mktal enber nhnas dew neblom aymeslenen eu zelo!!!!!!!!!!!!!!