ዓወት ዓድዋን ግዳያቱን። 27-03-14
ሃጼ መነሊክ 17 ነሓሰ 1844—– 12 ታሕሳስ 1913፡
ናይ መወዳእታ መሰጋገሪትና ኣርእስቲ።
ኣቤቶ መነሊክ ብ17 ነሓሰ 1844 ኣብ ኣንጎላላ ጥቓ ደብረብርሃን ሽዋ ተወሊዶ ም፡ “ሳህለ-ስላሰ” ብዝብል ስም ተጠመቑ። ወላዲኦም ናይ ሽዋ ንጉስ ሃይለመ ለኮት ክኾኑ እንከለዉ ወላዲቶም ወይዘሮ እጅግኣየሁ ድማ እተን ኣብ ቤት ን ጉስ ሳህለ-ስላሰ ኮይነን ንንጉስ ዓባዮም ንወይዘሮ ዘነብዎረቅ (በዓልቲ ቤቶም ንንጉስ መርእድ ኣዝማች ኣስፍሃ ወሰን ሰገድ (ኣደ ንጉስ ሳህለ-እላሰ ናይ ሽዋ) ዘልዕላ ዝነበራ ኢየን። ከምዝበሃል ንጉስ ሃይለመለኮት ንወይዘሮ እጅግኣየሁ ሕጋዊ መውስቦ’ዃ እንተዘይገበሩለን ኣቤቶ መነሊክ ወዶም ምዃኖምስ ኣሚ ኖሙለን ኢዮም።
ንጉስ ሃይለመለኮት ብ1855 ክሞቱ እንከለዉ ንኣቤቶ መነሊክ ወራስ ዓራት ንግስነት ሸዋ ኣረኪበሞም ሓለፉ። እንተኾነስ ድ ሕሪ ቁሩብ እዋን ሞት ወላዲኦም ወራር ሃጸይ ቴዎድሮስ ንሽዋ ስለዘምበርከኻ ሳህለማሪያም ተማሪኾም ንመቕደላ ተወሰዱ። ከምቲ ኣብ ዝሓለፈ ዝጠቐስኩዎ ሃጼ ቴዎድሮስ ንመነሊክ ኣብርእሲ ብጽቡቕ ምሓዞም፡ ንገዛእ ጓሎም ወይዘሪት ኣልታሽ ቴ ዎድሮስ ኣመርዓዉዎም።
ሃጼ ቴዎድሮስ ድሕሪ መነሊክ ስልጣን ንሓወቦ መነሊክ ማለት ንሃይለሚካኢል ብመዓርግ መርእድኣዝማችነት ንጉስነት ሽዋ ኣዕተርዎም። እንተኾነስ መርእድኣዝማች ስለዝተነዓዓቡ ስልጣኖም ተመንዚዖም ንኣቶ በዛብህ ዝተባህለ ካብቲ ሰንሰለታዊ ስ ድራ ንግስነት ወጻኢ ብደረጃ ሹም ተዋሂቦም ክንሶም ንሶም’ውን ንነብሶም “ንጉስ ሽዋ” ክብሉ ኣወጁ። እዚ ነገር ነቶም ኣብ መቕደላ ዝነበሩ ሙሩኻት ንጉሳዊ ስድራ ስለዘየቕሰኖም ብሓገዝ ናይ መሓመድ ዓሊን ንግስቲ ወርቂቱን ናይ ዎሎ ንመነሊክ ካብ መቕደላ ከህድሙ ከኣሉ። ንጉስ መነሊክ ድማ ብዝረኸብዎ መዋጽኦ ብሓደ ሓምለ 1865 ነታ ናይ ዓመት መርዓቶም ጠ ንጢኖማ ሽዋ ተደርገሙ። ከምሳዕቤኑ ዕድሉ ኮይናቶ ተረካባይ ዘበለ ኣብ ኢድ ሃጼ ቴዎድሮስ ወደቐ።
ንጉስ መነሊክ ኣብ ኣንኮበር ኣብዝኣተዉሉ ወዮም ንጉስ በዛብህ ክቃወሙ ኣይበቕዑን። ሽዋ ብሽዋኣ ያታዊ ንጉሳ ስለዝመጸላ (ሰብ’ኮ ብነብሱ’ውን ተገዛኢ ኢዩ) ክሳብ ንመጻንሒ ንጉስ ጠጠንጢና ንገዛኢኣ ክትቅበል መሬት ብፌስታን እልልታ ኣጥለቕለ ቐት። ንጉስ ድማ ንግስነት ሽዋ ዓተሩ። ኣስዒቦም ኣብ ማእከል ሽዋ ካብ ገዲም ኣቦሓጎኦም ካብ ንጉስ ልብነ-ድንግል ብዝተወ ረሰ ስልጣን ንጉሰ-ነገስትነት ጨበጡ። ነገር ትውልዲ ካብተላዕለ ንጉስ መነሊክ ነብሶም ዝጸረየት ሰለሙናዊት ኢስራኤላዊት የሁዳዊት ዘርኢ ዝብል ጎስጓስ ብምንዛሕ ዕዉት ነበሩ። ንስኻትኩም ኣምበብቲ እምባኣር ንንጉስ መነሊክ ጭድድ ፍንጭሕ፡ ደሞም ጃሕጃሕ እንተኣበልኩሞ፡ ሰለሙን ሰለሙን ዝሽትቱኹም ከይመስለኩም። ቡቑዕ ናይ ምሽታት ዓቕሚ ዘለዎም ሰባት ድማ ኦሮሞ-ኦሮሞ ክሽቱቱዎም ይኽእሉ። ግናኸ እንትርፎ ክደልያዎ ከለዉ ዘርኢ ብእንዳኣቦ ጥራይ ኢዩ ዝጽብጸብ ኢለሞ።
ዝሰዓበ ፖለቲካዊ ሂወቶም ማለት ካብ 1866-1889 ድማ ከምወራስ ዓራት መጠን ”ንጉስ ሽዋ” እናሃለዉ ብዝነበሩም ድሩት ዓቕምን ጉድለት ተመኩሮን ንሃጼ ቴዎድሮስ ክጻረድዎም’ዃ እንተዘይበቕዑ፡ ኣብቲ ብ1868 እንግሊዝ ኣብልዕሊ ኣቢሲኒያን ሃጼ ቴዎድሮስን ዝወሰደቶ ወራር ክሳተፉ ብዘይምድላዮም ንደጋዝማች ካሳይ ግሩም ኣፍደገ ተፈላጥነትን መኻዕበቲ ኣጽዋርን ከፈቶም ንርእሶም ካብ ናይ ውሽጦምን ካብማዕዶን ንዝመጾም ተጻብኦ ክምክቱ ምእንቲ፡ (ገዛእ 2ይቲ በዓልቲ ቤቶም ከይተ ረፋ ውዲት ከምዝሸረባሎም ይጥቀስ ኢዩ) ኪሕይሉን ኪውደቡን መረጹ።
ኣካል ናይቲ ግዜ መጥቃዕቲ ንምሕራይ ካልእ ጥበብ ድማ ተጣበቡ። ንሶም ብ20 መጋቢት 1878 ብእግሮም ናብ ዓዲ ዮሃንስ ብምምራሽ ንዝገበሩዎ ጉድለት ትእዛዝ ዘይምፍጻም ንምንሳሕ ተሓሊኑ ኣብ ሞንኩቦም እምኒ ተሰኪሞም ኣብ ቅድሚ ሃጼ ዮ ሃንስ ተኣማንነቶምን ሙእዙዝነቶምን ንምግላጽ ተጎቢጦም ይቕረታ ሓተቱ። ከምቲ ዝተባህለ ድማ ሃጼ ዮሃንስ ተቐበሉዎምን ንንግስነት ሸዋ ኣጽደቑሎምን’ሞ ክሳብ ብመውስቦ ተኣታተዉ።
ብ10 መጋቢት 1889 ሃጼ ዮሃንስ 1V ምስ ሓለፉ፡ ስልጣን ናብ ወዶም ራእሲ መንገሻ ክሰጋገር’ኻ እንተነበሮ፡ (ብዛዕባ ትውል ዲ ራእሲ መንገሻ ዝመጸ ሓንሳብ ወዲ-ወሰን፡ ሓንሳብ ድማ ወዲ-ሓዎም ወዘተ ዝብል ዘረባታት ስለዝነበረ) ከይኮነ እንከሎ፡ ንጉስ መነሊክ ቅጽበት ብ25 መጋቢት 1889 ከምቲ ወግዑ ዘውዲ ንጉሰ-ነገስትነት ከምዝግቦኦም ኣወጁ። ኣብቲ ባይታ ውድ ድር እንኮ ተፈኻኸርቲ ናይ ትግራይ ራእሲ መንገሻን ንሶምን ነበሩ። ጠለቦም ድማ ከምቶም ደቂ ጎንደር ማዕረ ብትውልድን ሰረተ-ንግስነትን ናይ ሰንሰለት ሓረገ ንግስነት ንጉስ ሰለሙንን ንግስቲ ሳባን እናጠቐሱ ናይ ይግባኣኒ ፍኽክር ገጠሙ። እንተኾ ነስ መወዳእታኡ ንጉስ መነሊክ ዓብሊሎም ብ3 ሕዳር 1889፡ ብኢድ ኣቡነ ማቴዎስ ጳጳስ ሽዋ ኣብ ቤተ-ክርስትያን ቅድስቲ ማርያም ጎቦ እንጦጦ (ሰሜናዊ በሪኽ ጎቦ ኣዲስ ኣበባ) ብወግዒ ዘውዲ ንጉሰ-ነገስቲ ደፍኡ። ከምበዓል ግዜ ድማ ንግስነቶም ብኩሎም ተፈኻኸርቲ ተቐባልነት ረኸበት።
ንሶም ካብቲ ዝዓበየ ዕማሞም ኣንጻር ራእሲ መንገሻ ገና ኣብ ጉርፍጥ ንግስነት እንከለዉ ብሚያዚያ 1889 ናብ ዎሎ ብምኻድ ምስ ገዛኢ ጣልያን ውዕል ውጫለ (ሓንቲ ኣውራጃ ዎሎ) ጀመሩ። ብ2 ጉምቦት 1889 ድማ 20 ዝዓንቀጻቱ ውዕል ውጫሌ ተፈረመ። እንተኾነስ ቡኡ ንቡኡ ክፈርስ ተራእየ። እቲ ምኽንያት ከምዚ ይብሉዎ፡-
ብዛዕባ ናይ ወጻኢ ዝምድናታት ኢቲዮጲያ ጠቀስ ዓንቀጽ 17 ናይ ኣተረጓጉማ ጉድለት ስለዝነበሮ ጸኒሑ ከምዘየቃደዎም ይጥ ቀስ። ገዛኢ ጣልያን ከምዝብሎ ኢቲዮጲያ ዝኾነ ምስወጻኢ ትገብሮ ርክባት ብሞጉዚትነት ጣልያን ክኸውን ክብል እንከሎ ኢ ቲዮጲያ ከምኡ ከምዘይበሉ ኢዮም ዝካትዑ። እቲ ስዉር ጥበባቶም ግን ኣይጥቀስን ኢዩ። ከምዝበሃል ብዶብ ዝመጸ ዘይንጹ ርነት ዓንቀጽ 3ተ ነበረ’ቲ ጸገም። ዶብ ኣብምሕንጻጽ እታ ብወከልቲ ክልቲኦም ዝወጸት ኮሙሽን ዶብ ኣብ ምጥራር ኣይተሰ ማምአትን። እቲ ኣሰያይማ ኣለውሃ ምላሽን መረብ ምላሽን ከምዝተዘባረቐ ዝትረኽ ግን ዘይተጻሕፈ ውዕል ኢዩ ጠንቂ ግጭ ት ከምዝበሃል ሰሚዕኩሞ ትኾኑ። ብዛዕባ ኤርትራ ዝመጸ ግን ሃጼ መነሊክ ንሃገርና ብህዝበ-ኣዳል፡ ትግረን በጃን እናፈላለዩ፡ ንሶም ንጉስ ናይ ኣቢሲኒያ ብምዃኖም ነቲ ኣብ ቃሕታኦም ከምግዝኣቶምን ህዝቦምን ዝጠቕስዎ ዞባ ከበሳ’ውን “ደመይ፡ ስጋ ይ” ኢሎም ከይተሓለቑሉ ኪኖ መረብ ምላሽ ኣብ ኢርትራ ዝኾነ ናይ ግዝኣት ጠለብ ከምዘይብሎም ብዓሰርተ ኣጻብዕቶም ከምዝፈረሙሉ ተሰኒዱ ኣሎ። ግርምቢጥ ኮይኑ ግና ድሒሮምሲ ደቂ ማይጠላሚት………..
ዝኾነ ኮይኑ ሃጼ መነሊክ ኣብ ሙሉእ ስልጣን ምስሓኾሩ፡ ከምኣካል ናይቲ ናብ ዘመናውነት ምስግጋር ፖለቲካውን ዲፕሎ ማሲያውን ቃልሶም ካብቲ ቅልጽም ሃጼ ቴዎድሮስ ዘዳቐቐ ድሒሮም “ወራሪ” ዝበልዎ መንግስቲ እንግሊዝ ብምህዳም ካብ 1893 ክሳብ ሕልፈቶም ምስ ራሻኦም ተሓቖፉ። ኣብ ውግእ ዓድዋ’ውን ኣማኸርትን ኣጽዋርን ሩሲያ ንዓወት ዓድዋ ሉዑል ኣስተዋጽኦ ከምዝነበሮ ይትረኽ። ብፍላይ ድሕሪ ዓወት ዓድዋ ድማ ኩሉ ነገር ሰሚርሎም ጻዓዱ ዝሰዓሩ ዘሕፈሩን ዝገዝኡ ናይ መጀመርታ ጸሊም ኣፍሪቃዊ ንጉስ ክበሃሉን፡ ከምቶም ናይቲ ግዜ ዓለማውያን ገዛእቲ የማነ-ጸጋም ንደቡባዊ ምብራቕ ገጾም ብምምእራር ኣብ ትሕቲ ግዝኣቶም ዘይነበረ ከም ኦሮሞ፡ ሲዳማ፡ ጉራጌ፡ ወላይታን ካልኦትን ማእሪሮም ዓባይ ኢቲዮ ጲያኦም ከምፍሕኛ ክቕብቅቡዋን፡ ኣብ 1898 ዓ.ም.’ውን ንመጀመርታ እዋን ፖለቲካዊ ካርታ ሃገሮም ከዳልዉን በቕዑ።
-ኣቢሲኒያ፡ እታ ድሕሪ ኤርትራ ሃገር ዝተባህለት ኢቲዮጲያ!!!!!!!!!
ማዕረ ናይቲ ንዘመናውነት ሃገሮም ዝገበሩዎ ቃልሲ፡ ኣብ ሰብኣዊ መሰላት ዝመጸ’ውን ዋላ’ዃ “ሰው ኣትግደል ምንም ጋላም ቢሆን” ክብሉ ፍትሓዊ ኣዋጅ ብምእዋጅ ንእንዳንኦም ከምዘሐረሩ እንተተዘንተወ፡ ኣብ ምስፍሕፋሕ ግዝኣቶም ከምዝበሃል ክሳብ ሃደ ሚሊዮን ዝግመት ህዝቢ ደቡብ ከምዘህለቑ ይትረኽ ኢዩ። ወያ ከምድስቲ ኩስኩስቲ ዝተመደበት ጋላ ድሒራ ብ ኦሮሞ ዝተፈልጠት ህዝቢ’ሞ “ፍንፍኔ (ኣዲስ ኣበባ) ናተይ ኢያ” ክትብል ፍኒሕኒሕ ምባላ ኣይተረፋን። ድሒሩ ንኢቲዮጲያ ኣብ ምሕራር ዝነበረ ቃልሲ’ውን ክሳብ ክንደይ በዓልቲ መሰል ምዃና ድኣ እንድዒ’ምበር፡ ህዝቢ ኦሮሞ ነቲ ቃልሲ ከምዝተ ሰዋኣቱሉስ ሰሚዕናን ርኢናን ኢና።
ማሕበራዊ ኩነታት ሃጼ መነሊክ ከምዚ ይመስል ነበረ። ንሶም ተማሪኾም እንከለዉ ብ1864 ንጓል ሃጼ ቴዎድሮስ ንኣልታሽ ከምተርዓዉ ርኢና ኔርና። ገዲፎመን ስለዝኸዱ ቅልዓ ኣየትረፉን። ኣብ 1865 ድግማይ ንወይዘሮ በፋና ጌታቸው ኣእትዮም ክሳብ 1882 ብሓደ ጸኒሖም። ንሰን ስልጣን ንወደን ከውርሳ ብዝጠጅኣኦ ውዲት እንተዘይጋለጽ መነሊክ ብፍቕረን ደሪቖም ብምንባሮም ኣይምተፋትሓን ይባሃል። ክሳብ ንሂወቶም ወጢነንን ተፈቲሕንን እንከለዋ’ውን ምኽሪ መኸርቶም ጎስዮም ክሳ ብ መወዳእታ ኣመተን ምግባር ከምዘይገደፉ ይዝንቶ። ብዝኾነ ካብአን’ውን ኣይወለዱ። ኣማስያኦም ንወየን ብፍሽኽታ በፋና ዝተቖርና ኣዒንቶም ዘገላገላ ንሳልሳዮም ናብተን ንራብዓየን ናብኦም ዝኣተዋ ንግስቲ ጣይቱ ነጠቡ። ንሰን ተወላዲት ንጉሳዊ ዘርኢ ናይ የጁን (ሎሚ ዎሎ) በጌምድርን ኣብርእሲ ምንባረን ኣዝየን መስተውዓሊት መራሒት ከምዝነበራ ይትረኽ። ክልቲ ኦም ክሳብ መወዳእታ’ዃ እንተጸንሑ ቆልዓ ኣየፍረዩን። ንግስቲ ብከምኡ ክሓልፋ እንከለዋ፡ ንጉስ ግና ከምቲ ኣፈጣጥራኦም ብወሰን ሰለስተ ውላድ ከምዝወለዱ ይፍለጥ። ብ1867 ወይዘሮ ሽዋረጋ፡ ብ1873 ኣቤቶ ኣስፋወሰንን ብ1876 ድማ ድሒረን ዝነገሳ ንግስቲ ዘውዲቱ መነሊክን ከምዝሓቆፉ ተሰኒዱ ኣሎ።
ኣብ 1886 ሃጼ መነሊክ ንጓሎም ዘውዲቱ ንራእሲ ኣርኣያ ስላሰ ወዲ ሃጼ ዮሃንስ ከምዘመርዓዉዋ ኣዕሊልና ኔርና። ግናኸ ኣ ብ ጉምበት 1888 ራእሲ ከምዝመቱ ተነጊሩ ኣሎ። ኣማዉታ ራእሲ ገሊኦም ከምዝብሉዎ ዘውዲቱ ሓሞት ሓርማዝ ግዲ ኣል ኪፈንኦም ምማቶም’ውን ወግዓውነት ከምዘይገበራሉ ኢዩ ዝውረ። ወይዘሮ ሽዋረጋ መጀመርታአን ንደጃዝማች ዎዳጆ ጎቦና፡ ቀጺለን ንራእሲ መሓመድ ዓሊ( ድሓር ራእሲ ሚካኤል ናይ ዎሎ ተዋሲበን ክልተ ቆልዑ ማለት ዘነበወርቁን ሊጅ ኢያሱን ብምውላድ፡ ንጓል 12 ዓመት ጓለን ድማ ንራእሲ በዛብህ ተኽለሃይማኖት ናይ ጎጃም ኣመርዓውኣ። እንተ ኣቤቶ ኣስፋወሰን’ሞ ወዲ 15 ዓመት ኢዩ ሞይቱ። ስለዚ ሎሚ ናይ ሽዋረጋ ዘርኢ ጥራይ ኢዩ ተሪፉ ዘሎ። ከምኡ’ውን መንጌ (መንግስቱ ሃይለማ ሪያም) ካብኣቶም ከምዝውለድ ድማ ይትረኽ ኢዩ።
ጥቅምቲ 27 1909 ሃጼ መነሊክ ብወቕዒ ልቢ ኣእምሮኦምን መንፈሶምን ስለዝተጠቕዐ ክሰርሑ ኣይከኣሉን’ሞ ንግስቲ ኣብስ ራሕ ተጸምዳ። ዜርካ ዜርካ ናብ ቤት፡ ኔርካ ኔርካ ድማ ናብ መሬት ኮይኑስ ኣርባዕተ ዓመታት ተደኒሶም ብ12 ታሕሳስ 1913 ዓሪፎም ክንሶም ከይተነግረ ጸኒሑ ብ1916 ዳግማይ ናብ ንናይ ሓዋሩ መቓብሮም ገዓዙ። ድሕሪ ሞት ሃጼ መነሊክ ንግስቲ ጸ ሃይቱ ብ1909 ኦፊስ ድሕሪ ምሓዘን ስልጣን ንልጅ ኢያሱ ወዲ ሽዋረጋ ጓል ንጉስ መነሊክን ራእሲ ሚካኤል ናይ ዎሎን’ዃ እ ንተሃብኦም ብስድራቤት ስለዘይጸደቐ ብ27 መስከረም 1916 ጓሎም ንግስቲ ዘውዲቱ ስልጣን ወላዲአን ጨበጣ። ንሰን በቲሓ ደ ወይዘሮን ንግስትን፡ በቲ ካልእ ይውለዳ ኣይውለዳ እንድዒ ግን ኣደ፡ ንጉሰ-ንግስትን ጓል ሃጼ ምንሊክ ዘውዲቱ ንሰን ኢየን ይበሃል ብእንዳቦ እተን ናይ መወዳእታ ሰለሙናዊ ሰረተ-ንግስነት። ትውልዲ ብልዕቲ ክወጾ እንከሎ ማለቶም ኢዩ’ምበር ብእ ንዳኖ’ሞ ልጅ ኢያሱን ግርማዊ ቀዳማዊ ንጉሰ-ነገስቲ ሃይለ-ስላሴን ድማ ናይ መወዳእታ ኮይኖም ተመዝጊቦም ኣለዉ።
ኣብ ግዳያት ዓወት ዓድዋ የራኽበና።
ጎደፋ፡
nayher2 March 29, 2014
dear bro this is Eritrean website,we can’t learn any thing from ethio history, we have our own problems.
ertrawi March 29, 2014
I cant believe someone has a gut to talk about Eth while we forgive and forget them but we have nothing to do with Eth anymore!!! please if you have identity issues though but we no longer care about ethi history
We eritreans may be in difficulties right now but these too shall pass and we will never be part of Eth if those who dream big ethi try to think twice please and be aware we will die for Eritrea as we did it before.
We Eritrean there is one thing we will never do and that’s to kill our fellow Eritrean no matter how bad he/she does.
MightyEmbasoyra March 29, 2014
I am assuming there a reason for coming up with this article. From past papers, the writer showed us his level of intelligence and he may have a reason for why is coming with this paper but he failed to notify. If the purpose is just to teach us Ethiopian history, as you can see the forum has a rejection rate of 100%, so far. So, Ato Godefa, do you have a reason?
hadgu March 29, 2014
ጋዜጣ ሕብረት አዘኪርካና
gebre March 29, 2014
that is good we need to learn from history. we eritreans have lack of enough information. from this history we could learn that Tedros surrendered Minlik but he hasn’t killed him like Issais in stead he gave him his daughter for marriage and makes things better not only for Minilek but for the relationship of both people Gonder and Shoewa
ERITRAWIT March 29, 2014
Well believe me if you put Eritrea history on Etio web site you wouldn’t get any one will finish the articles so why do we bother about other people history sorry I don’t get it.
Asghedom Woldeghiorghis March 29, 2014
Mr. Merach if you have history with out the history of Habesha tell us since you are very intelligent. There is no eritrean History before the italian colonislism.Don’t be sentimentalist.
romay March 30, 2014
ኣይተ ጎደፋ ሎምስ ዝጻሓፍ ስኢንካ ታሪኽ ወረርቲ ክትምህረና
ትፍትን ኣሎኻ። እዚ ደኣ ዘይቦቱኡ፡ ኣብቲ ናይ ኣምሓሩ ዌብ ሳይት
እንተትሰደሎም ሞቑሽሽ ኣይምሳኣንካን ኔርካ።
asghedom March 30, 2014
Romay he want to give you a lesson in history , because you are ignorant in this subject
Hidat March 29, 2014
WOOOOOOOOOO GODOFA AWET ADEWA YEXENAHLKA AWET COPENHAGEN DO SEMEKA!!!!!IIIIYYYYYDEHAI BEAL ZERIT SAMUEL NEGUSE GIRMAY SAMSONIIIIIIIYYYYY!!!!!!TEAWITOM YEBAHL ALOOOIIIIIYYYY!!!!!
Bloko March 29, 2014
Hahaha. Good one.
SAVING YOUNG ERITREANS March 29, 2014
Respected Mr. Godefa,
You Stated..I QUOTE…
ብዛዕባ ኤርትራ ዝመጸ ግን ሃጼ መነሊክ ንሃገርና ብህዝበ-ኣዳል፡ ትግረን በጃን እናፈላለዩ፡ ንሶም ንጉስ ናይ ኣቢሲኒያ ብምዃኖም ነቲ ኣብ ቃሕታኦም ከምግዝኣቶምን ህዝቦምን ዝጠቕስዎ ዞባ ከበሳ’ውን “ደመይ፡ ስጋ ይ” ኢሎም ከይተሓለቑሉ ኪኖ መረብ ምላሽ ኣብ ኢርትራ ዝኾነ ናይ ግዝኣት ጠለብ ከምዘይብሎም ብዓሰርተ ኣጻብዕቶም ከምዝፈረሙሉ ተሰኒዱ ኣሎ። ግርምቢጥ ኮይኑ ግና ድሒሮምሲ ደቂ ማይጠላሚት………..END OF QUOTE
ሓው ጎደፋ፣
ተዳናግረና ኣለኻ።ታሪኽ ኤርትራ ኣብ ፩፱፩ ከም ዝጀመረን ኤርትራ ቅድሚ ልደት ክርስቶስ ጀሚራ ንበይና ሃገር ከም ዝነበረት ኢና ንኣምን፣እዚ ምሉእ ዓለም ዝምስክሮን ናይ ትማሊ ሓቀኛ ታሪኽን ኣምጺእካ ታሪኽና ኣይተባላሹ ።
ንሕና ኤርትራውያን ብቓልስና ዝምሃዝናዮ ታሪኽ ስለ ዘሎ፣ናይ ኢትዮጵያ ታሪኽ እንታይ ክገብረልና እዩ ፧ንምዃኑ ኢትዮጵያ ኣበይ ትርከብ፧ህዝባ እንታይ ይመስሉ ኩሉ ግለጸልና እምበር፣ካብ መሬት ተላዒልካ ኢትዮጵያ እንተበልካና ከመይ ጌርና ንፈልጣ፧
እውይ ሕጂ እባ ዘኪረያ።ራእሲ ኣሉላ ዝወረራ እሞ ሙሶሊኒ ንኤርትራ ሓልዩ ዘድሓና ።እዚ ድኣ ታሪኽ እኒ እኒ ሕምባሻ ከሎ እምኒ ዝነበረ ታሪኽ መን ክዝክሮ።ናይ ሲንጋፖርን ቃጣርን ታሪኽ ዘይትነግረና ግዳ ወደ።
SAVING YOUNG ERITREANS March 29, 2014
correction ..please read ፩፱፩ as 1961 I apologize for using enemy”s numerals.
Thanks
Asghedom Woldeghiorghis March 29, 2014
Which number is enemy numerals, are you made, do you know where is number stareted. Realy eritreans are ignorant even of thier proper culture
selamawit2 March 30, 2014
Hi SYE,
you owe me answers to my questions:
1. ” Imagine one of those youngsters who where a victims of bedouins was sitting in a cyber cafe e.g. in Israel and reading exactly that statement i was criticizing… Wouldn’t she/he need your sincere apology more than me?”
(relating to this statement you made: SAVING YOUNG ERITREANS on March 9, 2014 at 6:24 pm said:
http://demo.archive.assenna.com/%E1%88%9C%E1%8C%80%E1%88%AD-%E1%8C%80%E1%8A%90%E1%88%AB%E1%88%8D-%E1%8C%88%E1%88%A8%E1%8B%9D%E1%8C%8A%E1%88%84%E1%88%AD-%E1%8B%93%E1%8A%95%E1%8B%B0%E1%88%9B%E1%88%AD%E1%8B%AB%E1%88%9D-%E1%8B%8D/comment-page-16/
(read the last passage)
2. Why are you convinced, that iseyas afeworki hates arabs?
(relating to this statement: SAVING YOUNG ERITREANS on March 17, 2014 at 6:36 pm:
http://demo.archive.assenna.com/australian-eritreans-forced-to-pay-illegal-tax/ )
3.And one new question:
You have, after your own statements, the competence to save young eritreans.
as i belong to the generation you want to save, i ask you:
how do you want to save us – what is your solution which could be brought to us so easily – through 1 man only (you!)?
Have the guts, politeness, directness, honesty or whatever to answer my honest and unprejudiced questions.
Thank you.
Eritreawit April 1, 2014
Selamawit2.
DEAR why don’t you stop wasting your time, don’t you see SYE’s mission; he is here to spoil.
KLA EZEY KEA,, ERITREAN STAYL when they see nonesence persone like him. Ignore him.
samuel March 30, 2014
hahahah….if geez numerals is enemy numbers, then why is eritrea using geez alphabat? you are really way off here. Geez script, numerals and alphabat, belong equally to eritrea and ethiopia.
Dala ksha March 29, 2014
Saving young agames(cow face)
how much do you get paid by your masters to write all this rubbish comments.against Eritreans and our history.
SAVING YOUNG ERITREANS March 29, 2014
Dala Ksha ,
like mastercard it is priceless.
waEro March 29, 2014
He is not paid. It is just that he was hurt by some bad Eritreans in the past. Let him take his anger out.
Asghedom Woldeghiorghis March 29, 2014
So show us and write your history then we can read it. I will be happy to read the history of DEKEBAT EITREA HISTORY OF BAHERINEGASI, THEY CAN ONLY MENTION ONE MAN AND THATS ALL. It is better for you to go to school again and again to understand history.
Asghedom Woldeghiorghis March 30, 2014
Rubish are your words, he wrote something, what about you, you born to complain and you will dei complaining, say somethig constructive if you have in that empity head .
Asghedom Woldeghiorghis March 30, 2014
Dear Godofa, you have wrote the history of Menelike better than Atze yohannes. You have mentioned only the negative aspect of yohannes against the Muslim of Wallo.
If you say something about yohannes more than what you write most ignorant kebesa will be against you.
I would to add to you:
” ente zey ketelka zey ketelka ab Godagudi nnoka tkonen sektat Modi
” ente zey ketelka zey ketelka ab gurae nnoka tkonen sektat qurae.
” ata belai choma setay miesie mehemia do habkuka feresie
” ata belai kolo setay maye nidka do chekenka kemaye.
All battels done against Mohamed Ali in Eritrea by Atze yohannes.
Mr. Godofa what makes not to mantion the Battel of Dogali in Massawa against the your italian masters.
who liberate, keren, Teseney, Agurdot , until kesella ? Is Not Allula and the history of Kebessa people.
For your information Yoannes and the mosloms of Wollo was not religious problem it ws polotical problem. Egypt was the root of this miss understanding.
The Moslomes of wollo was directed by Egypt as they are countinue to do it until know to use moslomes and patriarcs to disturbe ethiopians , I know that you know but you are afraid to tell the eritreans the truth of thier history and present them like sheep they have never fought against foreigner forces.
It is not because yohannes hate mosomes. Do you know yohannes had e a moslme wife.
and had the only son from her and he never merried again.
Mr. Godofa thanks for your effort to tell the people of eritrea the battle of Adwa is even thier historybecause 5000 eritrean Askars was there on the side of the italians as Woldemikale was on the side of Egiptians dring the war of Gurae,.
We are confuising eritrean people , tomorrow all of us will be blaimed by our sons and dougthers. Yohannes rapresent as king of Tigrigna prople