Visit the new AsenaTv Website

https://asenatv.com

“ውድብ” ንዓና ንኤርትራውያን መባልዕትና ኣይኮነን!!

Dr. Mesghina G/Medhin Caltural Anthropologist . mmedhin@ymail.com   “ውድብ” ንዓና ንኤርትራውያን መባልዕትና ኣይኮነን!! እዚ “ውድብ” ዝበሃል ገድላዊ ጭርሖ፣ መሰረቱ ካብ ባዕዳውያን ዝተለቃሕናዮ ኾይኑ፣ ክሳብ ሕጂ ልዕሊ ባህሊ፣ ልምዲ፣ ሃይማኖትን ሃገርን ሰሪዕናዮ እንኸይድ ዘለና ኣምር ኢዩ። ኣብ ሃገርና “ውድብ” ዝበሃል

Dr. Mesghina G/Medhin

Caltural Anthropologist . mmedhin@ymail.com

 

“ውድብ” ንዓና ንኤርትራውያን መባልዕትና ኣይኮነን!!

እዚ “ውድብ” ዝበሃል ገድላዊ ጭርሖ፣ መሰረቱ ካብ ባዕዳውያን ዝተለቃሕናዮ ኾይኑ፣ ክሳብ ሕጂ ልዕሊ ባህሊ፣ ልምዲ፣ ሃይማኖትን ሃገርን ሰሪዕናዮ እንኸይድ ዘለና ኣምር ኢዩ። ኣብ ሃገርና “ውድብ” ዝበሃል ነገር ካብ ዝመጽእ ንደሓር፣ ውድብ ዝበለትካ ተማእዚዝካ ምኻድ፣ ንውድብ ምስ ዘይትእዘዝ ድማ መርሸንቲን ማሕረድቲን ከጋጥም ንቡር ኮይኑ። በዚ ኣገባብ ደሞም ዝፈሰሰን ኣብዚ ኣተው ከይተባህሉ ብዝወፈርዎ ጠፊኦም ዝተረፉን ደቂ ሃገር ክንደይ ክንብሎም።

ብመሰረቱ ሃገርና ንኣማኢት ዓመታት ናይ መንግስቲ ወይ ከኣ ናይ ውድብ ተጽዕኖ ብዘይብለን ንኣሽቱ ዓድታት ዝተመስረተ፣ ብኣማሓዳርነት ዓበይቲ ዓድን መራሕቲ ሃይማኖትን ዝምራሕ፣ ባህሉን እምነቱን ክብሩን ሃገሩን ሓልዩ ዝነብር ወረጃ ህዝቢ ዝነብረሉ ኢዩ ነይሩ። ጣልያን ንኤርትራ ክገዝእ ምስ ጀመረ እተን ብደቀባት ዝምርሓ ዓድታት ኣብ ካልኦት ሃገራት ኣፍሪቃ ርእይዎ ብዘይፈልጥ ምዕቡል ሕጊ እንዳባ ክመሓደራ ምስ ጸንሓኦ ነቲ ሕጊ እንዳባ ከም ዝነበሮ ኢዩ ገዲፍዎ። ኣብ ሜዳ ኤርትራ ዝተወልዳ ክልተ ዓበይቲ ውድባት ንመሬት ኤርትራ ክቆጻጸራኦ ምስ ጀመራ ግን ነቲ ወረጃ ባህልና፣ ሃይማኖትናን ሃብታም ሕጊ እንዳባን ካብ ሱሩ ሓኺኸን ካብ መሬት ኤርትራ ምስ ኣጥፍኣኦ ደርፈን፣ ሃይማኖተን፣ ሕገን፣ መምርሒአን ብ“ውድብ” ተተኪኡ።

ኣብ ሓምሳታት ተወሊድና ኣብ ሱሳታት ዝዓበና ኤርትራውያን፣ ካብ ስድራቤታትና፣ ሓወቦታትና፣ ኣኮታትና፣ ኣሞታትናን ዓበይቲ ዓዲን መራሕቲ ሃይማኖትን ዝወረስናዮ ነገር እንተ ደኣ ሃልዩ ሃብታም ባህሊ ኢዩ። እቲ ንኣማኢት ዓመታት ካብ ስድራና ዝወረስናዮ ሃብታም ባህሊ ግን ኣብ ደቅናን ደቂ ደቅናን ከይተወርሰ እንከሎ በቲ ርኢናዮን ሰሚዕናዮን ዘይንፈልጥ ባህልን ልምድን እምነትን ማርክሳውያን ስለዝተተክአ ሎሚ መብዛሕትአን ውድባት እንተላይ ናይ መንእሰያት ምንቅስቓሳት፣ በቲ ናይ ህዝብና ሃብታም ባህልን ልምድን ስነ-ስርዓትን ዘይኮነስ በቲ ኣብ ሜዳ ካብ ኣብያተ ትምህርቲ ቀያሕቲ ዕንባባን ኮኾብ ጽባሕን፣ ኣብ ሓራ ኤርትራ ድማ ካብ ሳዋን ካድራት ህግደፍን ዝተማህርዎ፣ ሃብታም ባህልና ንምጥፋእ ዝተበገሰ ክፉእ መንፈስ ኢዮም ዝምርሑ ዘለው።

እዝከረኒ ኣስኳላ ኣዚለን ቀዳማይ ክፍልን ኣብ ደቀምሓረ ክመሃር ከለኹ፣ ኣብቲ ከባቢ ካብ ዝረኣዩ ዝነበሩ መራሕቲ፣ ደጊያት ገብራይ ምስ ኢትዮጵያ ምጽንባር ኢዩ ዘዋጽኣና ዝብል ፓርቲ ክመርሑ ከለው ብኣንጻሩ ከኣ ራእሲ ተሰማ ኣስበሮም ንናጽነት ኤርትራ ዝድግፍ ፓርቲ ይመርሑ ነበሩ። ኣብቲ እዋን’ቲ፦

ደግያት ገብራይ ማኪና ሃቡና

ንራቢጣ ክንጉሕፎም ደሊና

ተሰማ ከብዲ ሓሰማ

ገብራየ ኮኾብ ሰማየ

እናተባህለ ይድረፍ ነበረ።

ራእሲ ተሰማን ደግያት ገብራይን ግና እቲ ፍልልያቶም ካብቲ ሃብታም ባህሎም ክፈላልዮም ስለዘይደለዩ፣ ኣሕዋትን ኣዕሩኽትን ኮይኖም ይነብሩ ከም ዝነበሩ እቶም ኣብቲ እዋን’ቲ ዝነበሩ ዓበይቲ ዓዲ ነጊሮምኒ ኢዮም። ነዚ ከኣ ኢና ሎሚ ስኢንናዮ ዘለና። ፖለቲካዊ ፍልልያትና ንማሕበራዊ ህይወትና ኣመና በኪልዎ ስለዝርከብ፣ ከም ህዝቢ ተሰማሚዕና ብሓንሳብ ንኸይንነብር ይገብረና ኣሎ።

እቲ ሃብታም ሕግና፣ ልምድናን እምነትናን ብሰንኪ ንማርክስነትን ዴስነትን ቅድሚ ኹሉ ሰሪዖም ዝተጓዕዙ “ውድባት” 100 ዓመት ንድሕሪት ተመሊሱ ይርከብ። ብሰንኪ ውድባት ኣብ መሬትና ከም ውሕጅ ዝፈሰሰ ደም ድማ ውሑድ ኣይነበረን። ኣብቲ ህዝባዊ ግንባርን ተጋድሎ ሓርነትን ዘካየዳኦ ኲናት ሓድሕድ ዝጠፍኡ ጀጋኑ ኤርትራውያን፣ ብስም ናጽነት ሃገሮም ዘይኮነስ ብስም “ውድብ” ንኸንቱ ኢዮም ጠፊኦም። ካብቶም ኣብ ውግእ ሓድሕድ ዝጠፍኡ ጀጋኑ መንእሰያት ሓዲኦም ኣብ ተሓኤ፣ ሓዲኦም ድማ ኣብ ህዝባዊ ግንባር ተሰሊፎም ዝተሰውኡ ንኣሽቱ ኣሕዋተይ ግርማይ ገብረመድህንን ብርሃነመስቀል ገብረመድህንን ኢዮም። ኣብ ሓደ ኲናት ክልተ ንኣሽቱ ኣሕዋተይ ስኢነ ኢየ። ተመሳሳሊ ዛንታ ዘለዎም ኤርትራውያን ስድራ 2

ቤታት እውን ብዙሓት ኢዮም። ዝኾነ ሰብ እዞም ክልተ ኣሕዋተይ ምእንቲ ሃገሮም ኢዮም ተሰዊኦም እንተበለኒ ክቕበሎ ኣይክእልን ኢየ። ኣሕዋተይ ኣብ ናይ ክልተ ውድባት ቁሩቁስ ኢዮም ጠፊኦም።

ኣብ ውሽጢ ተጋድሎ ሓርነት ብስም ፋሉል ዝተቐትሉን ዝተረሸኑን ኣዕሩኽትናን መማህርትናን ቁጽሮም ወሰን የብሉን። ኣብ ውሽጢ ህዝባዊ ግንባር እውን መንካዕ ተባሂሎም ዝተረሸኑ መሳቱናን ኣዕሩኽትናን ብዙሓት ኢዮም። ኣብ ውሽጢ ኤርትራ ኣባላት ተሓኤ ኢኹም ተባሂሎም ብህዝባዊ ግንባር ዝተረሸኑ፣ ኣባላት ህዝባዊ ግንባር ኢኹም ተባሂሎም እውን ብተሓኤ ዝተረሸኑ ኣዕሩኽትና ንርስዖ ኣይኮነን።

ህዝባዊ ግንባር ንሜዳ ኤርትራ ንበይኑ ክብሕቶ ብምድላይ ንኣሽሓት ኤርትራውያን ጀጋኑ ክሳብ መሬት ሱዳን ክሃድኖም እንከሎ ነቶም ዝተረፉ እውን እቲ መጋድልቶም ዝነበረ፣ ናይ ሎሚ መራሒ ሃገር ብዘይንንሕስያ ኣረሺንዎም ኢዩ። እዚ ጨካን “መራሒ ውድብ” ኣብ ፍርዲ ከይቀረበ፣ ሓሚሙ ሕክምና እናረኸበ፣ ክሳብ ዝመውት ነቲ “ውድብ”ን ሃገርን ይመርሖ ኣሎ። “ውድብ” ዝበሃል ነገር ንዓና ንኤርትራውያን መባልዕትና ኣይኮነን።

ህዝባዊ ግንባር ናጽነት ምስ ኣወጀ፣ ብዙሓት እንፈልጦም ኤርትራውያን ተኣሲሮምን ተረሺኖምን ኢዮም። ሓደ ካብኣቶም ብኣባላት ጸጥታ ህዝባዊ ግንባር ዝተረሸነ መምህር ግርማይ ገብረሃዋርያት ኢዩ። መምህር ግርማይ ገብረሃዋርያት እንኮ ሓጥያቱ ኣባል ተሓኤ ምንባሩ ጥራይ ኢዩ።

ኢሳያስ ድሕሪ ናጽነት በዚ ህዝባዊ ግንባር ዝበሃል ውድብ ዕጉብ ስለዘይነበረ፣ ናይ ሓያለ ዓመታት ሕልሙን ድሌቱን ንሱ ጥራይ ዝኣምነሉን ዝውንኖን ውድብ ምጅማር ስለዝነበረ፣ ኣብ መወዳእታ ነቲ ኣብ ምጽዳቕ ዝበጽሐ ዓንደ ሕጊ ሰሪዙ፣ ነቶም ዘይተሰማምዑዎ ሚኒስተራት ኣሲሩ፣ ነተን ክልተ ተበሃግቲ ወደባትና ኣምኪኑ፣ ብሚልዮናት ናብ ኤርትራ ክመጹ ዝግባእ ኣጋይሽ ከልኪሉ፣ ነቲ ምሁር ኣካል ሃገሩ ገዲፉ ከም ዝስደድ ገይሩ፣ ንሕልሙ ዕንቅፋት ክኾንዎ ዝኽእሉ ዓበይቲ ዓዲን መራሕቲ ሃይማኖትን ኣሲሩ፣ መንእሰያት ኤርትራ ነቲ ኣብ ሜዳ ዝጀመሮ ናይ ክሕደት ትምህርቲ ኣብ ሳዋ ከም ዝቕጽልዎ ብምግባር፣ ንነብሱ፣ ንስድራኡ፣ ንዝህቡን ንሃገሩን ንኽዋረዱ ዝገበረ፣ ጨካንን ሕሱምን መራሒ ኢዩ።

ዝኾነ ኣብ ኤርትራ ዝነብር ኤርትራዊ ነዚ ህግደፍ ተባሂሉ ዝጽዋዕ ውድብ 100% ክድግፍ ኢዩ ዝግደድ። 1% ተቓውሞ እንተ ደኣ ኣስሚዑ ግና ብዘይ ገለ ንሕስያ ክርሸንን ክእሰርን ይኽእል ኢዩ። በዓል ሸሪፎን ሙስጠፋን’ኮ 99% ውፉያት ሰዓብቲ ኢሳያስ ኢዮም ነይሮም። ካብቲ ኢሳያስ ዝደልዮ ቁሩብ ስለዘጉደሉ ግና ኢሳያስ ንሞት ኣሕሊፉ ሂብዎም። ድሩዕ ነቲ ክፉእ ኣሰራርሕ ኢሳያስ ክእርም ብምሕሳብ ቅድሚ ማእሰርቱ ኣብ ጀርመን ንኢሳያስ ኣምሪሩ ወቒስዎ ኢዩ። ናይ ኤውሮጳ ጉዕዞኡ ወዲኡ ናብ ኣስመራ ክምለስ ኣብ መዓርፎ ነፈርቲ ካይሮ ምስ ኣቦና ሱናበራ ከም ኣጋጣሚ ተራኺቦም ነይሮም። ኣብታ ሰዓት እቲኣ ኣነ’ውን ናብ ኣስመራ ንምኻድ ኣብቲ መዓርፎ ነፈርቲ ብምንባረይ ብሓንሳብ ከዕልሉ ኣማዕድየ ስለዝረኣኹዎም ንድሩዕ ከኣ ስለዘይፈልጦ፣ ምስቶም ንነዊሕ ዓመታት ዝፈልጦም ኣቦና ስናበራ ተራኺበ ከዕልል ጋዜጣ እናንበብኩ ተጸብየዮም። ኣብታ ነፋሪት ምስ ኣተና ድሩዕ ንበይኑ ኮፍ ምስ በለ ኣነ ከኣ ኣቦይ ሱናበራ ንበይኖም ተቐሚጦም ምስ ረኣኹዎም ብሓንሳብ ተቐሚጥና ጉዕዞና ናብ ኣስመራ ኣምሪሕና።

ኣቦና ሱናበራ ኣብ ዕላሎም “ምስግና ወደይ እዞም ምሁራት ናብዛ ኣስመራ ቅልቅል እንተበልኩም ንኢሳያስ ባህ ስለዘይብሎ ኩነታት ክሳብ ዝልወጥ ኣብቲ ኣሜሪካ እንተጸናሕኩም ኢዩ ዝምረጽ። ምዃን በዓል ንስኻ’ኳ ናይ ፖለቲካ ሰባት ስለዘይኮንኩም ንግዚኡ እንተተመላለስኩም ብዙሕ ዘሰክፍ ኣይኮነን። ሕጂ ግን ንኣይ ዘሰክፈኒ ዘሎ ድሩዕ ኣብዛ እዋን እዚኣ ናብ ኤርትራ እንተተመሊሱ ኢሳያስ ከይወዓለ ከይሓደረ ክኣስሮ ስለዝኽእል ኣብ ወጻኢ ሃገር ኮይኑ ክቃለስ ለሚነዮ ክሰምዓኒ ኣይከኣለን። ዶክተር እንድዒ ደኣ ረቢ ባዕሉ ይሓልዎ እምበር ኣነስ ንድሩዕ ካልኣይ ግዜ ዝርእዮ ኣይመስለንን” ብምባል ኣቦይ ሱናበራ መንዲሎም ኣውጺኦም ንብዓቶም ደረዙ። ድሩዕ ንኢሳያስ ጽቡቕ ገይሩ ኣይፈለጦን ምስ በሉኒ ብኡ ንብኡ ድቃስ ስለዝወሰዶም እቲ ዝናፍቖ ዕላል ኣቦይ ሱናበራ ከይመነኹዎ ተፈላለና።

እቲ ዘሕዝን ንኢሳያስ ድሩዕ ጥራይ ኣይኮነን ዘይፈልጦ። ኣቦይ ሱናበራ እውን ጽቡቕ ገይሮም ኣይፈለጥዎን። ከመይሲ ንሶም እውን ምስ ከም በዓል ኣቦይ ዓብዱ ዝኣመሰሉ መሳቱኦም ዕጫ ድሩዕ ገጢምዎም ስለዝኾነ። እቶም ኣዝየ ዝፈትዎም ኣቦይ ዓብዱ የኑስ ብዘይካ ሰሓቕን ዕላልን ፖለቲካ ፈጺሞም ዘየዕልሉ ንሓንቲ መዓልቲ እውን ትኹን ብዛዕባ ኢሳያስን ውድቡን ሕማቕን ጽቡቕን ዘይዛረቡ፣ ምስ ወዶም ዓሊ ዓብዱ ፈጺሞም ዘይሰማምዑ ሰብ ኢዮም ነይሮም። ኣቦይ ዓብዱ ግና ንሳልሳይ ግዜ ብትእዛዝ ኢሳያስ ተኣሲሮም ይርከቡ። ንኣቦይ ሱናበራ ካብ ማእሰርቲ ተፈቲሖም ምስ በጻሕኩዎም፣ ብሓጺር ግዜ ረሲዕ 3

ኮይኖም ጸኒሖምኒ። ነዊሕ ከይጸንሑ እውን ሞይቶም። ብርግጽ “ውድብ” ክበሃል ከሎ ብዘይካ’ቶም ሰዓብቱ ንወረጃታትን ዓበይቲ ዓዲን ክሰምዕ ኣይደልን ኢዩ።

ሓደ ሰብ ኣብታ ናይ ህግደፍ ቁራዕ እንተ ኣትዩ ካብ ወለዱን ሃይማኖቱን ቤተሰቡን ንላዕሊ ንውድቡ ኢዩ ዘቐድም። ኣብዚ እዋን ኣብ ካይሮ እትነብር ጓል ኣቦይ ሱናበራ ናይ ህግደፍ ካድረ ኮይና ኣላ። ብባህልና ግና ከምዚ ዓይነት ጠባይ ፉንፉን ኢዩ። ንሳ ግና ኣብታ ቁራዕ ስለዝኣተወት ልዕሊ ሱናበራ ንህግደፍ ኢያ እተቐድም። እግዛብሄር ከኣ ናብ ልባ ይምለሳ!! ከም በዓል ኢሳያስን ንሱ ዝመርሖ ውድብን ሃገር ትዕኖ ኣይትዕኖ፣ ሃይማኖት ይሃሉ ይጥፋእ፣ ግዲ የብሎምን። ንኣታቶም ህይወቶም እቲ ውድብ ስለዝኾነ። ሞራል ህዝቢ ኤርትራ ፈጺሙ ዓንዩ፣ እታ ሃገር ናይ ዝሙትን ስኽራንን ምዃና እውን ኣየሕምሞምን ኢዩ።

ገለ ዓመታት ይገብር፣ ናብ ሆቴል እምባሶይራ ኣብ እተደይብ ኣስካላ ክልተ ኣንጻር ጾታ ዝኾኑ መንእሰያት ኣብ ኣንጎሎ ተጸጊዖም ክሰዓዓሙን ስምዒቶም ከርውዩን ከለው ዝረኣያ ኣደ ሰንቢደን ንእግዚኣብሄር ምስ ኣማረራ፣ እታ መንእሰይ ትቕብል ኣቢላ “ኣደ ኣይትሰንብዳ፣ ንዕነ ንኹልና ይኣኽለና ኢዩ!” ብምባል ተላገጸትለን። እቲ ንዓይ ዝገርመኒ ግና ኣብታ ጸግዒ ኣስካላ ክልተ መንእሰያት ተጸጊዖም መጽሓፍ ቅዱስ እንተዘንብቡ፣ መንግስቲ ህግደፍ ሽዑ ንሽዑ ኣብ ኮንቴነራትን ኣብ ናይ ትሕቲ መሬት መዳጎኒታትን ምኣሰሮም እሞ ነዊሕ ከይጸንሑ ከኣ ህይወቶም ምሓለፈት።

ከም ኣጋጣሚ ኮይኑ ብዙሓት ብሰንኪ ሃይማኖቶም ዝተኣስሩ ኤርትራውያን፣ ገሊኦም ሃይማኖትና ክሒድና ኢና ብማለት ገሊኦም ከኣ እንተ ብቤተሰብ እንተ ብተኣምራት ካብ ማእሰርቲ ወጺኦም ናብ ኣሜሪካን ኤውሮጳን ምስ መጹ፣ ገለ ካብኣቶም ነብያትን ሃዋርያትን ዝብል መዓርግ ለቢሶም ካብ ኣሜሪካን ኤውሮጳን ናብ ሱዳንን ግብጺን ኢትዮጵያን እናተመላለሱ ካብ ገለ ወጻእተኛታትን ኤርትራውያንን ብዝኣከብዎ ገንዘብ ገይሮም ዓለም ክዛወሩ ንርእዮም ኣለና። ካብ ከምኡ ግና ኣብቲ ትምህርቲ ዘለዎ ሃገር እንተወሓደ 12 ክፍሊ’ኳ እንተዝውድኡ ዝሓሸ ኢዩ። ሓያሎ ኣብ ከተማታት ኣሜሪካን ኤውሮጳን ኣብያተ ጸሎት ዝጀመሩ እውን ኣለው። ነቶም ብድሕሪኦም ኣብ ኮንቴነራት ተኣሲሮም ዘለው ኣሕዋቶም ምስ ካልኦት ኤርትራውያን ኣሕዋቶም ብምዃን ኣብ ጎደናታት ኣሜሪካን ኤውሮጳን ሰላማዊ ሰልፊ ብምግባር እንተዝሕለቑሎም ንእግዚኣብሄርን ንህዝቦምን ዘሐጉስ መንፈሳዊ ኣገልግሎት ምኾነ። እንተዘይኮነ ግና “ንሕና መንፈሳውያን ኢና፣ ነብያትን ሃዋርያታትን ስለዝኾንና ጉዳይ ሃገር ኣየእትወናን ኢዩ። ሃገርና ካብዚ ቤተክርስትያን ዝዓጹ ክፉእ መራሒ ምስ ተገላገለት፣ ናብ ሃገርና ኣቲና ነቲ ዝጀመርናዮ መንፈሳዊ ስርሓት ክንቅጽል ኢና” ምባል ግን ዕሽነትን ግብዝናን ኢዩ።

እዚ ኣብ ሃገርና በትረ መንግስቲ ጨቢጡ ዘሎ ውድብ ህዝባዊ ግንባር (ደሓር ህግደፍ) ኣብ ሃገርና ዘተኣታተዎ ባህሊ፣ ቀዳማይ ፍርሒ ካልኣይ ድማ ጽልኢ ኢዩ። ሎሚ ኣብ ውሽጥን ኣብ ወጻእን ዘሎ ህዝብና ብፍርሒ ሕልናኡ ዓሪቡ ኢዩ። እቲ ኣብ ውሽጢ ዘሎስ’ኳ ከይእሰር ይፈርሕ፣ እቲ ኣብ ደገ ዘሎ ግን ስለምንታይ ብፍርሕን ራዕድን ከም ዝነብር ኣይርደኣንን። ሓደ እዋን ሓደ ተጋዳላይ ሻዕብያ ናብ ጁባ መጺኡ ንግዲ ከዋፍር ምስ ጀመረ፣ ሓደ ምሸት ምስ ሓደ ካድር ህግደፍ ከዕልሉ ኣምስዮም። መስተ ሒዞም እናዕለሉ ከለው እቲ ካድር ከምዚ ኢሉ መኸሮ፦ “ዝዓርከይ ኢድ ኣያይ ኢሳያስ ነዋሕ ስለዝኾነት ኣብዚ ሃገር ከኣ ኣብ ገለ እዋናት ከም ኣንጭዋ ተመሲሉ ይረአ ስለዝኾነ ክትቃወም ኢልካ ከይትፍትን”። ንምሸቱ እቲ ናይ ራዕዲ ቃላት ክምገብ ዘምሰየ ተጋዳላይ ናብቲ ዝድቅሰሉ ሆቴል ኣትዩ ምስ ደቀሰ፣ ኣብ መንጎ ክሸይን ኢሉ ምስ ተበራበረ ሓንቲ ኣንጭዋ ኣብቲ ሽቓቕ ክትዕንድር ምስ ረኣያ፣ ወዮ’ቲ ካድር ዝበሎ ተዘኪርዎ “ኣንታ ኣያይ ንነዊሕ እዋናት ዘሳቐኻኒ ይእከልካ!!” እናበለ ኣብ ቅድሚኡ ብዝጸንሖ ኣስኮባ ነታ ኣንጭዋን ብጾታን ብዘይንሕስያ ቀተለን። ካብቲ ተጻዒንዎ ዝጸንሐ ፍርሒ ከኣ ናጻ ኮነ። እዚ ምሳሌ’ዚ ንምእማኑ ዘሸግር ክመስል ይኽእል ይኸውን። ናይ ብሓቂ ዘጋጠመ ግን ኢዩ። በዚ ሎሚ እዋን ኣብ ዝሃለወ ሃልዩ ብሰንሰለት ፍርሒ ተኣሲሩ ዘሎ ህዝቢ ቁጽሪ የብሉን።

በዓል ሙሕየዲን ሸንገብ፣ ዓሊ ዓብዱ፣ ዶክተር ወልደኣብ ኢሳቕ፣ ዓንደብርሃን ወልደገርግስ፣ ወዘተ ነቲ ስርዓት ራሕሪሖሞ ካብ ዝበሃል ነዊሕ ኮይኑ። ክሳብ ሕጂ ሓንቲ ቃል ከውጽኡ ዘይከኣሉሉ ምኽንያት “ፍርሒ ኢሳያስ”፣ “ፍርሒ ህግደፍ” ለይትን ቀትርን ኣብ መንፈሰ ሕልናኦም እናመጸ ስለዘናውጾም ይመስለኒ።

ኣብ በዓል ኣሜሪካ ማሕበር ገብርኤል፣ ማሕበር ሚኪኤል ዝበሃላ ማሕበራት ኣብ ዝጀመራሉ ግዜ ህዝባዊ ግንባር ብዘይ ንሕስያ ኢዩ ኣፍሪሱወን። ናይ ዓድን ኣውራጃን እንተጀሚሩ’ሞ ንመስረትቲ እተን ማሕበራት ወላ ኣብ ሓዳሮም ኣትዩ ክፈታተኖም ኢዩ ዝፍትን ዝነበረ። ሕጂ ግና እቲ ታሪኽ ተቐይሩ ኢዩ። ሎሚ ብስም ውድባት ህዝቢ ዓዲምካ ኣኼባ 4

ክተካይድ እንተፈቲንካ ካብ 20 ሰባት ንላዕሊ ኣይመጹልካን ኢዮም። ብማሕበር ሚኪኤል፣ ብማሕበር ገብርኤል፣ ብደቂ ባጽዕ፣ ብደቂ ኣባሻውል፣ ብደቂ ኸረን፣ ወዘተ እንተጸዊዕካ ግን ኣዳራሽ ይንእሰካ። እዘን ኩለን ማሕበራት ንሓንቲ ኤርትራ ኢለን ንሓደ ሰሙን ኣኼባ እንተዝገብራ፣ ንህግደፍ መንበርከኽኦ በሃላይ ኢየ።

ኣብዚ እዋን’ዚ ህግደፍ ዝጥቀመሉ ሓደ ሜላ፣ ንህዝብና ብኣውራጃታት ምፍልላይ ኢዩ። እቲ ዘሕዝን ከኣ ገለ ውሑዳት ተበለጽቲ “ኢሳያስ ወዲ ላምና! ጅግና ሓማሴናይ ኢዩ!” እናበሉ ዝፍክሩ ኣለው። ብዘረባ ናይዞም ዉሑዳት ሰባት ተደናጊሮም ብህዝቢ ሓማሴን ዝማረሩ ከኣ ኣለው። ብናተይ ተመኩሮ ግን ህዝቢ ሓማሴን ካብ ህዝቢ ኩለን ኣውራጃታት ዝያዳ ዝተጎድአ ወረጃ ህዝቢ ኢዩ። ሎሚ እቲ ዝሓርሰሉን ንከብቱ ሳዕሪ ሓዚኡ ዘስብሓሉን መሬቱ ተሓዲጉ እተን ዝነበራ ጥሪቱ ሸይጡ፣ መሬቱ ብሃብታማት ተመንዚዑ፣ ሎሚ ኣሽንኳይ’ዶ ዝሓርሰሉን ማሉ ዘብልዓሉን መሬት፣ ምራኹት ዝውዕላሉ መሬት እውን የብሉን። ህግደፍ

እቲ ካልእ ዝጥቀመሉ ብልሓት ከኣ ተዋህዶ ንካቶሊክ፣ ከኒሻ ንጴንጤ፣ ክርስትያን ንኣስላም ከም ዝጸልእ ምግባር ኢዩ። ነዚ ክፉእ መንፈስ ዘገልግልዎ ሰባት ከኣ ካብቶም መሻይኽን ካህናትን ኢዩ ዝምልምል። ንኣብነት ሃይማኖት ከኒሻ ንሓያሎ ዓመታት ብህዝቢ ኤርትራ ዝተኸብረ፣ ንበዓል ኣቦይ ወልደኣብ ወልደማርያምን ይስሃቕ ተወልደመድህንን በዓል ቀሺ እምባየን ቀሺ ገብረስላሴን ዘፍረየ ሃይማኖት ኢዩ።

ኣብ ኤርትራ ካብ 50 ዓመት ንላዕሊ ዕድመ ዘለዎን ንግስቲ ኤልሳቤጥ ናብ ኣስመራ መጺኣ ዝመረቐቶን St. George ዝተባህለ ናይ ኣንጀሊካል ቤት ክርስትያን ከም ዘሎ ዝፍለጥ ኢዩ። እዚ ቤትክርስትያን’ዚ ደርግ ክዓጽዎ ምስ ደለየ ናይ ሉተራንን ኣንጀሊካልን ኣብያተ ክርስትያናት ኣብ ጀነቫ ተኣኪቦም St. George ንዝተወሰነ ግዜ ብሓላፍነት ወንጌላዊት ቤት ክርስትያን ክሕሎ፣ እቲ ብእንግሊዝኛ ስርዓተ ጸሎት ዝካየደሉ ናይ ወጻእተኛታት ቤተ ክርስትያን ግን ክቕጽል ተሰማሚዖም ምንባሮም ዝዝከር ኢዩ። ቀሺ ኣስፋሃ ፕረዚደንት ወንጌላዊት ቤተ ክርስትያን ክሳብ ዝነበሩሉ ግዜ ወንጌላዊት ቤተ ክርስትያን ነቲ ዝተዋህባ ሕድሪ ስለዘጽንዐት እቲ ናይ ወጻእተኛታት ቤተ ጸሎት ስርሑ ብግቡእ ክቕጽል ጸኒሑ። ኣብ መወዳእታ ግና ቅድሚ ክልተ ዓመት ቀሺ ዮሴፍ ዝተባህሉ ናይ ህግደፍ ካድር ፕረዚደንት ወንጌላዊት ቤተ ክርስትያን ምስ ኮኑ ከም ኣጋጣሚ እቶም ህንዳዊ ቀሺ ክቕድሱ ኣነ ከኣ ክምህር እናተዳለና ከለና ንዓና ን5 ደቒቕ ከየዛረቡና እቲ ቤተ ክርስትያን ብወንጌላዊት ቤተ ክርስትያን ከም ዝተወርሰ ኣርድኡና። እቶም ህንዳዊ ቀሺ ኣብ ሰሙኖም ተሰጒጎም። እቲ ናይ እንግሊዝኛ መንፈሳዊ ኣገልግሎት ከኣ ተዓጽወ። ቀሺ ዮሴፍ ከኣ ንናይ’ቲ ቤተ ክርስትያን ቪላ፣ መኪናን ቤት ትምህርቲን ኣብ ትሕቲ ቁጽጽሮም ኣእተውዎ። ብዘይካ’ዚ ምስ በዓል ቀሺ ገብረመድህን ኣብ ግብጺ ዝተማህረ ቀሺ ሳሙኤል ዝተባህለ ናይ ህግደፍ ካድር፣ ብገንዘብን ሽመትን ናይ ህግደፍ ተታሊሉ ንበዓል ቀሺ ገብረመድህን፣ ቀሺ ሃብቶም፣ ዶክተር ፍጹም ምስ ኣእሰሮም ኣብ ተዋህዶ ቤት ክርስትያን ካብቶም ቀንዲ ገባርን ሓዳግን፣ ኣሳርን ፈታሕን ኮይኑ ኣብቲ ቤተ ክርስትያን ናይ ትምህርቲ ሰንበት ሓላፊ ኮይኑ ይሰርሕ ኣሎ።

እቲ ካልእ ኢሳያስ ዝጥቀመሉ ናይ ከፋፊልካ ግዛእ ሜላ ኣብ ውሽጢ ሓደ ቤተሰብ ባእስን ጥልመትን ምፍጣር ኢዩ። ካብ ተመኩሮይ ተበጊሰ ገለ ክብል። መምህር ኣልጋነሽ ዘርአ እትበሃል ብመውስቦ ዝምድና ዘለና ኾይና ኣብቲ መጀመርያ ካብ ስደት ናብ ኤርትራ ዝኣተኹሉ ግዜ፣ ኣብቲ ከም ሓላፊት ናይ መዋእለ ህጻናት እትሰርሓሉ ዝነበረት ቤት ትምህርቲ ቃኘው ካብ መኻዚኖ 10,000 ብር ከም ዝተሰርቃ እቲ ገንዘብ ከኣ ከይወዓለት ከይሓደረት እንተዘይመሊሳቶ በዓል ልኡል ገብረኣብ ከም ዝኣስራኣ ብምግላጽ “ደቀይ ከዕቢ ሓግዘኒ!!” ትብለኒ’ሞ ኣነ ድማ ነተን ተሰሪቐናኒ ዝበለተን ገንዘብ ይኸፍለላ። እዛ ንብዙሓት ሰባት ዘደናገረት ሰብ፣ ድሕሪ ሓያለ ዓመታት “ኣንጻር መንግስቲ ኤርትራ ዝጸሓፍካዮ ብምሉኡ ኣብ ኢድና ኣትዩ ናብ እንዳ ጸጥታ ስለዘረከብናዮ እንተ ደኣ 20,000 ዶላር ዘይከፊልካ ክኣስሩኻ ኢዮም። ስለዚ ከይወዓልካ ከይሓደርካ ሕጂ ክፈለን” ዝብል መፈራርሒ ሓዘል ምኽሪ፣ ፍስሃየ ካሕሳይ ብዝተባህለ ሰብ ሰደደትለይ። ኣነ ከኣ ኣብ ትሕቲ ናይ ህግደፍ ቤት ማእሰርቲ ክመውት ስለዘይደለኹ ንፍስሃየ “ነቲ ገንዘብ ቀዳም ንግሆ ክህበካ ኢየ” ምስ በልኩዎ ንዝኾነ ይኹን ሰብ ከይነገርኩ ዓርቢ ፍርቂ ለይቲ ሃገረይ ገዲፈ ናብ ዳግማይ ስደት ኣምሪሐ። ከምዚኦም ዝኣመሰሉ ክፉኣት ሰባት ብግዜ ሃይለስላሴ/ደርግ ነይሮም ሕጂ ከኣ ኣብ ግዜ ህግደፍ ንሓያሎ ሃብታማት ብዘይ ንብረት ከም ዝስደዱ ገይሮሞም ኢዮም።

እቲ ይትረፍ ንብምልእታ ሃገር ንሓንቲ ስድራ ቤት’ኳ ክፈላሊ ዝረአ ዘሎ ህግደፍ ዘንገሶ ክፉእ መንፈስ ሕስድና፣ ካብ ተራ ሰባት ሓሊፉ ኣብ ላዕለዎት ሓለፍቲ ጸጥታ እውን ብግሁድ ኢዩ ዝረአ። ቅድሚ ቁሩብ ዓመታት ኣብ ኣስመራ ኣብ ዝነበርኩሉ ግዜ፣ ሓደ ካብ ዕሉላት መራሕቲ መሓውር ጸጥታ ህግደፍ ዝኾነ ጠዓመ ጎይትኦም (መቐለ) ኣብ ኣፈይ ዝበለኒ ከም ኣብነት 5

ክንወስዶ ንኽእል። እዚ ሰብ’ዚ ኣብ ሓደ ናይ ዕላል ኣጋጣሚ፣ ኣብ Eri-tv ብዛዕባ ዝገበርኩዎ ንኣተኣላላያ ጭንቀት ዝምልከት ቃለ መጠይቕ ክዛረብ ምስ ሰምዓኒ፣ “ዶክተር ከኣ ስቕ ኢልካ ኢኻ፣ ኣነ ጭንቀት ዘይብሉ ለይቲ ዝሓድር፣ ደም ሃብታም ሰትየ ምስ ዝሓድር ጥራይ ኢዩ” በለኒ። ኣነን እቶም ምሳይ ዝነበሩን ሰባት ካብ ኣፍ’ዚ ብኣጋጣሚ ዝተሓወሰና ሰብ ነዚ ቃላት’ዚ ምስ ሰማዕና ዝተሰምዓና ስምዒት ክትገልጾ ዝከኣል ኣይነበረን። ህግደፍ ማለት እምበኣር ብኸምዚኦም ዝኣመሰሉ ደም ሰብ እንተዘይሰትዮም ዝጭነቑ ሰባት ዝምራሕ ውድብ ኢዩ።

ነዚ ስሱዕን ጭንቀት ዝዕድምን ኣንደበት ሰበስልጣን ህግደፍ ዘዘካኽር መደብ ኣብ ዝሓለፈ ኣውደኣመት ልደት ብኤሪ-ቲቪ ክፍኖ ምስ ረኣኹ መሊሲ ድንጽው ኢሉኒ። ኣብዚ ዓቢ መንፈሳዊ በዓል ዝተኸብረሉ ዕለት፣ ክርስትና ዝእምነቶም ቤተሰብ ሕሩድ ሓሪዶም፣ ሰቲ ነስኒሶም፣ ሓድሽ ኪዳን ተኸዲኖም፣ ዓበይቲ ስዋኦም እናሰተዩ ኣዴታት ቡናአን እናፍልሓ፣ መንእሰያት ናይ ልደት ኬክ እናቖረሱ፣ ብሓባር ኣብ ዝነበርናሉ ገዛ “ኣብ ሃገርና’ኸ ኣብ መዓልቲ ኣውደኣመት እንታይ ኮን ይበሃል ይህሉ!?” ኢልና ኤሪ-ቲቪ ምስ ወላዕና እቲ ክፍኖ ዝጸንሓና ፕሮግራም፣ ጭንቅን ስቓይን ሞትን ዘዘክር ኣብ ውሽጢ ባሕሪ እናተዋግኡ ዝስውኡ ተጋደልቲ ዘርኢ ነበረ። መቸም ዳርጋ ኩለን ሃገራት ኣፍሪቃ ብፍላይ ኣብ ከም በዓል ግብጺ፣ ኡጋንዳ፣ ኢትዮጵያ፣ መሪር ውግኣት ሓሊፉ ኢዩ። ብዘይካ ኣብ ኤሪ-ቲቪ ግን ኣብ ግዜ ልደትን ፋሲካን ሓድሽ ዓመትን ሮመዳንን ውግእ ዝረኣየሉ ናይ ቲቪ ፕሮግራም ዘለዋ ሃገር የላን።

ብዝኾነ ህግደፍ ኣብዚ እዋን’ዚ ዝተጠቕመ ሜላ እንተተጠቕመ፣ ዕምሪ ስልጣኑ ክንዲ’ቲ ዝደልዮ ከንውሖ ኣይክእልን ኢዩ። ብፍላይ ኣብዚ እዋን ዝደፍኦም ስኢኖም እምበር ደኺሞም ኢዮም። ንምህዳም ዝቀራረቡ ኢዮም ዝመስሉ ዘለው። ኣብዚ ቀረባ እዋን ልዕሊ 360 ኤርትራውያን ኣብ ደሴት ላምፔዱዛ ምስ ጠሓሉ ምክትል ኣምባሳደር ህግደፍ ኣብ ሕብረት ኣፍሪቃ ኣብቲ ሕብረት ኣፍሪቃ ዝጸውዖ ናይ ጸሎተ ፍትሓት ስነ-ስርዓት ንምስታፍን ንኤርትራ ወኪሉ መደረ ከስምዕን ብጋዜጠኛታት ተሰንዩ ኣብቲ ኣነ ዝካፈለሉ ኢንተርናሽናል ቤተ ክርስትያን ሰንበት ምድሪ ምስ መጸ ደመይ ፈሊሑኒ ካብ ቀጽሪ’ቲ ቤት ክርስትያን ከም ዝስጎግ ገይረ። ጽቡቕ ከኣ ተሰሚዑኒ። ንሱ እውን ብዘይ ተቓውሞ ርእሱ ኣድኒኑ ተመልሰ። ኣነ ሓደ ሰብ ንኣምባሳደር ህግደፍ ሓፊሩ ከም ዝወጽእ ክገብር ዝኽእል እንተኾይነ ንሕና ኤርትራውያን እንተሓቢርና ብዙሕ ክነስልጥ ንኽእል ኢና።

ህዝብና ካብዚ ዘለዎ ባርነት ክወጽእ እንተኾይኑ፣ ብውድብ ወዲ ውድብ ዘይኮነ ብሓደ መንፈስ ሓቢሩ ንኢሳያስን ንሱ ዝመርሖ ውድብን ካብ ሱሩ ነቒሉ ክድርብዮ ቆሪጹ ክለዓል ኣለዎ። ሎሚ ኣብ ስደት ውድባት ጸዊዐን ካብ ዝእክባኦ ህዝቢ ንላዕሊ ብማሕበር ሚኪኤል፣ ማሕበር ገብርኤል፣ ማሕበር ኣባሻውል፣ ማሕበር ከረን፣ ወዘተ ተጸዊዑ ዝእከብ ህዝቢ ይበልጽ። ናይ ውሩያት ሰባት ተበግሶ እውን ህዝቢ ብቐሊሉ ክስዕቦ ዝኽእል ስሕበት ኣለዎ። ንኣብነት ተበግሶ ወዲ ቫካሮ ካብ ዝጀመረሉ ግዜ ክሳብ ሕጂ ብኣማኢት ዝቑጸሩ ዓበይትን ንኣሽቱን ኤርትራውያን ንወዲ ቫካሮ ንምስማዕ ኣብቲ ኣብ ምሉእ ዓለም ዘካይዶ ዘሎ ኣኼባታት ይሳተፉ ኣለው። ውድባት ኣኼባ እንተዝጽውዓ ግን 50 ሰብ እውን ክእክባ ኣይምኸኣላን። ወዲ ቫካሮ ግን ከም ሽማግለ ዓዲ ኾይኑ ንዝኾነ ውድብ ከይወከለ ዝገብሮ ዘሎ ናይ ሓድነት ጻውዒት ታሪኽ ዘይርስዖ ዓቢ ተግባር ኢዩ። በዓል ወዲ ቫካሮ ንኢሳያስ ራሕሪሖም “ግዜኻ ኣኺሉ ኢዩ ብሰላም ውረድ!!” ክብልዎ ከለው፣ እቲ ህግደፍ ኣብ ውሽጢን ኣብ ደገን ንዝነብር ህዝብና ዘውረሶ ናይ ፍርሂ መንፈስ ንኽቕንጠጥ ዓቢ ድፍኢት ዝፈጥር ተበግሶ ኢዩ። ድምጻዊ ወዲ ትኳቦ እውን እንተኾነ ንሕብረትን ሓድነትን ዝምልከት ደርፊ ምስ ኣውጽአ፣ ብሓደ እዋን ክሳብ 100 ሽሕ ሰማዒ ከም ዝረኸበ በዓል BBC ኣውርየናሉ ኢየን።

ትምኒቶም ክሳብ ሕጂ ሸቶኡ ኣይውቃዕ እምበር ድሕሪ ምብትታን ተሓኤ ብትምህርቶም ኣብ ድላዮም ክበጽሑ ዝኽእሉ ዝነበሩ ብዙሓት መሳቱና ፍቕሪ ሃገሮምን መስዋእቲ መጋድልቶምን ብምዝካር፣ ኣብ ዝተፈላለየ ውድባት ኣትዮም ክቃለሱ ጸኒሖምን ኣለውን። ኣነ ብወገነይ ኣብ ዝኾነ ውድብ’ኳ ኣባል እንተዘይኮንኩ ነዞም ልዕሊ 40 ዓመት ተስፋ ከይቆረጹ ዝተጋደሉ ከም ጀጋኑ ኢየ ዝርእዮም። እዞም ኣብ ስደት ተወዲቦም ዝተጋደሉ ናይ ቀደም ተጋደልቲ ወላ’ኳ ገለ ኤርትራውያን ከዳዓት ኢሎም እንተ ኣናሸውዎም፣ ነቲ ኹሉ ጸርፊን ሓርፋፍ ናብራን ሒዞም ክሳብ ሕጂ ጠጠው ኢሎም ክነብሩ ምኽኣሎም ይገርመኒ። ሓደ ካብቶም ኣዝየ ዘድንቖም ገዳይም ተጋደልቲ ድማ እቲ ኣብ ሱሳታት ኣብ ኣሜሪካ ብPh.D ብወርቂ ተመሪቑ ዝነበሮ ክብሪን ሓላፍነትን ገዲፉ ናብ ቃልሲ ዝተሰለፈ፣ ኣብ ህይወቱ ሓንቲ መዓልቲ እውን ከይጠዓሞ ንሱን ስድራቤቱን ብብዙሕ ግፍዒን ፈተናን ዝተሳቐዩን፣ ኣብ መወዳእታ ከኣ ብሕማም ካብዛ ዓለም ብሞት ዝተፈልየ ዶክተር በየነ ኢዩ። ፈለጥቱ ብህይወት ክሳብ ዘለና ድማ ጽንዓቱ ካብ ዝኽርና ኣይክሃስስን ኢዩ። 6

እዘን ኣብ ስደት ዝርከባ ውድባት፣ ምምሕዳረንን ኣተሓሳስባአንን ምስ ዘመንና ዘይከይድ፣ ብፍላይ ከኣ ኣመራርጻ መራሕተን ንነዊሕ ዓመታት ለውጢ ከየርኣየ ዝጓዓዝ ዘሎ፣ ካብ ኣሉታዊ ተመኩሮ ሜዳ ዘይተገላገላ ብምዃነን ህዝቢ ክስዕበን ኣይከኣለን። ኣብ መንጎአን ስኒትን ፍቕሪን ስለዘይብለን፣ ጸገመን ከኣ ንግሆን ምሸትን ናብ ህዝቢ ብኢንተርነት ስለዝዝርጋሕ እቲ ኣብ ውሽጢን ኣብ ስደትን ዘሎ ኤርትራዊ ኣብኣተን ዝነበሮ ተስፋ ዝቐሃመ ይመስል። እቲ ንሓያሎ ዓመታት መስዋእቲ ዝተኸፍለሉ ቃልሲ ክበራበር ስለዘለዎ ግን ብዙሕ ስራሕ ዝጽበየን ዘሎ ኮይኑ ይስመዓኒ።

እቲ ኣብ ኣዋሳ ዝተመስረተ ባይቶ’ውን ከምተን ውድባት ዝደስከለ ኢዩ ዝመስል። ሕጂ’ውን ብወረ ከም እንሰምዖ እቲ ባይቶ ክበራበር እንተኾይኑ፣ ውድባትን ኣብ ኢትዮጵያ ተዛዊሮም ክምለሱ ዝደልዩ ሰብ ድያስፖራ ኤርትራውያንን ዘይኮነስ ክእለትን ብቕዓትን ዘለዎም ወላ’ውን ምስ ውድባት ፈጺሞም ዘይሰማምዑ ወላ’ውን የማነ ገብረኣብ ናብቲ ባይቶ ከም ተዛራባይ ኮይኑ ንኽመጽእ ፍቓደኛ እንተኾይኑ ዘይዕደመሉ ምኽንያት የለን። የማነ ኣብ ኣኼባ ባይቶ ክሳተፍ ግን ብዙሕ ጾምን ጸሎትን የድሊ።

ህግደፍ ኣብ ህዝቢ ኤርትራ ዘውርዶ ዘሎ ግፍዒ ኣሽንኳይ’ዶ ንዓናስ ንህዝቢ ዓለም እውን ይመርሮ ኢዩ ዘሎ። ህግደፍ ምስ ህዝቡ ክዕረቕ ንኽውስን ሓጺር ግዜ ኢዩ ዘለዎ። ካብ ወለድና ዝወረስናዮ ሃብታም ባህሊ እንተ ደኣ ሃልዩ ንዝበደሉና ይቕረ ምባል ኢዩ። ኢሳያስን ሰዓብቱን ኣብዛ ሕማቕ እዋን ንህዝቢ ኤርትራ “በዲልናካ ኢና’ሞ ሕጂ ከኣ ብሰላም ካብ ስልጣን ወሪድና ንዝተወሰነ እዋናት ምስ ጎረባብቲ ሃገራትን ካልኦት ፈተውቲ ኤርትራን ተዓሪቕና ብዝመረጽካዮ ሰብን ብዓንዲ ሕጊን ዝምራሕ መንግስቲ ኣብ 3-6 ወርሒ ክነረክብ ዕድል ሃበና” እናበሉ ኣብ ውሽጢ ሃገርን ኣብ ወጻኢን ሰሚናራት እንተዝገብሩ ህዝብና ዝነጽጎም ኣይመስለንን። በቲ ሓደ መዳይ ከኣ ኢሳያስ ክሳብ ክንድኡ ለቢሙ ከምኡ ዝብለሉ ደረጃ ንኽበጽሕ ምስ ጠባዩን ባህሉን ስለዘይከይድ እንተኣብዩ ከመይ ኢሉ ከም ዝወድቕ ሓቢርና ንርእዮ።

ሓደ ካብቶም ብሃብቲ፣ ገንዘብን ሓይልን እናተመክሑ ከለው ሃንደበት ካብ ስልጣኖም ዝተባረሩ መራሕቲ ኣፍሪቃ ናይ ሊብያ ጋዳፊ ኢዩ። እቲ ኣብ ልዕሊ ህዝቡ እናተዓበየ ዝምካሕ ዝነበረ ጋዳፊ ንሊብያ ን40 ዓመት ምስ መርሐ ኣብ መወዳእታ ህዝቢ ሊብያ ተኣለየልና ክብሎ ናብ ኣደባባይ ምስ ወጸ “ኣናጹን ደማሙን” እናበለ ኢዩ ዝጸርፎ ዝነበረ። ደሓር ግን ኣብ ኢዶም ምስ ወደቐ ነቲ ዘኪርዎ ዘይፈልጥ ረቢ ብምዝካር “ምእንቲ ረቢ መሓሩኒ” እንተበሎም ብዘይንሕስያ ኢዮም ረሺኖሞ። ራዛ ናይ ኣቦኡ ሓዛ ከም ዝበሃል ደቂ ጋዳፊ እውን ዕቡያት ስለዝነበሩ ምስ ኣቡኦም ተረሺኖም። ኢሳያስ ንነብሱ ክብል ካብ ተመኩሮ ጋዳፊ እንተዘይተማሂሩ ዕጫኡ ዕጫ’ቲ ናይ ተንኮል ዓርኩ ዝነበረ ጋዳፊ ከም ዝኸውን ኣየጠራጥርን።

ዶ/ር ምስግና ገብረመድህን

(ዶክተር ምስግና ገብረመድህን ናይ ኣንትሮፖሎጂን ቲዮሎጂን ምሁር ኾይኑ ኣብዚ እዋን’ዚ መስራትን ግዝያዊ ኣቦ መንበርን ናይቲ ብግዱሳት ኤርትራውያን ዝተመስረተ ቤት ምኽሪ ዓበይቲ ዓዲ ኤርትራ ኢዩ። ዶክተር ምስግና በዚ ዝስዕብ ኣድራሻ ክርከብ ይከኣል፦ mmedhin@ymail.com)

aseye.asena@gmail.com

Review overview
191 COMMENTS
  • Asghedom Woldeghiorghis January 18, 2014

    This is one of the most beatiful article I have never ever seen by most learned eritrean similar and rispectful srticl.
    The true eritreans are coming out to replace the fack eritreans. All eritrean webstes has been invided by fack eritreans without culture without and education.
    thanks Dr, for your effort and analysis.

    • Haqqi Nezareb January 18, 2014

      Asghedom, here some Ato Misghina

      Why u guys are calling him Doctor. He does not have a Ph.D.He has master’s from one christian (Bayola) University. He is an evil person who snatched his second wife from his friend (NASA Engineer, now lives in Tesxas)) and made his first wife to be depressed, as a result his son committed suicide. Ato Misghina is an evil person. I have not personal grudge with him but telling the truth. If you want to know about him ask people in Los Angeles. While his second wife (Abrehet) was suffering from cancer for about five years, he was having babies in Eritrea. Abrehet died in 2012 with broken heart.

      • Kebiz January 18, 2014

        Haqi Nezarebh,
        Not only am I attesting to your points and what you write is true, but let us separate for the audience of the substance in my writing.

        All,
        If however DIA had offered a Director, Minister position to Mesgina, I will bet he would take it. Because he went back to Eritrea much after the scene of the incident of Aboy Sunabara & Durue. He went back after G-15 were sent inhumanely to a dungeon. It is this sickness of I have a ph. D and deserve a public spot that Issayas exploits, let me list:

        1. Dr Amare a unionist turned Eritrean
        2.Dr. Wolday Futur who did nothing during the struggle and became DIA chiwawa(those not in the US it is a thy dog wiggling around the owner)
        3. Dr. Araya Desta king of opportunist who betrayed Durue
        4. Dr. Gideon, a mathematician who bowed his head to receive a gold medal from Colonel Mengistu
        I can go on and on.
        None of this people are surgeons bur political murdered. Do not get me wrong I have a profession that I earned through much information which is education. But I dare not say I am Muhur. There is huge diffence between knowledge & education(information). Which was my point in my earlier response to Mr. G. Medihin . Knowledge is translating to a conscious of the learning accomplished within the realm moral and spiritual truth and exercising it with integrity.

        In the future we have to be alert, because many of this so called Phds are re-positioning to the next political arena of victory because like most of them do they are reading DIA is heating a stonewall .

        For the record, the article is good and those arguing with the character of the writer not fitting his own preaching are also right. Now let us pose and think. If DIA wrote this article you will agree with him . Remember his last interview, he gave Higdef performance an F. Had we not seen the VIDEO but Audio with a different name we would have thought he is from opposition.

        Fellow Eritreans ask many Americans that Ph. D, thy are never adressed as Dr if their displine is Economics, Sociology, etc
        . They will tell you they have a Ph. D. Or they will give you a card that states JamesWhite ,ph . d

        Beware many Phds are re-positioning themselves into potential winners as they foretell the demise of Higdef is nearing.
        We need knowledgeable people. There are many educated & knowledgeable and good characters that have led their own family , extended family , Mai-bet then Hager. Wodi Vacaro is one of them. Most of such people do not self- promote.
        It is our duty to place a duty call of country

        • Haqqi Nezareb January 18, 2014

          Kebiz,
          All your points are well taken. But the guy (Ato Misghina)is a fake person. Until recently Misghina was of the staunch supporter of the government. When his sencond wife pressed charge on him about his another illegal young wife and money embezzlement, he had to leave Eritrea in order to escape prison.

          • EriView January 18, 2014

            Can you tell me why we should discuss his personal life instead of the topic he wrote about?

      • Lilay January 18, 2014

        Haqqi Nizabe or asot what ever,

        What are talking about? The title ie the article not the person or ato Misghin. Mr. Asghedom and me have admired Dr. Misghina on his effort. But what are you talking about now? We don’t care how may times he married!! What can you about the dictator Isseyas and his generals who rape Young eritreans every each day!??

        Relationship is private wheather it is good ro bad it is up to him. Read the article and talk about the article other wise you are on thw wrong truck!!!

        • Haqqi Nezareb January 18, 2014

          Lilay,

          It is good to admire the guy. It is your right. But the person you are admiring is a fake. What he preaches or writes is completely different from what he does in life. By the way do you know Ato Misghina committed a murder when he was a teenager in Adi-Kehih (he admitted it in his book, I forgot the title?

        • Kebiz January 18, 2014

          Lilay,
          You are right we need to separate the article for readers that do not know him. But those that know have to comment he does not walk his talk.
          No one that preaches culture. , higiIndaba and a a
          Man that preaches how to handle pressure ought to route his first family
          1. Depressed first wife
          2. Steal his friend’s wife and make her his second.
          3. leave her in Ameroica as cancer patient then
          4. Have a third wife in Eritrea
          5. Went to Eritrea post g-15 arrest

          What bothers many is ckontinues to preach in church Christian sermons.

          I agree with his article but we need to call a spade a spade. He commented on gual Aboy Sunabara being higdefute and judged her character why shouldn’t the people that know him share on his character whic is divergent from his beautiful demon and writing . If DIA wrote this artcke I would agree with him too. Dont you think those thatk are hoodwinked with Issayas arei victims. When DIA speaks the followers are spell bound. Had they known of his character close it would otherwise.

          • Zmeroro January 19, 2014

            For your information; Dr. Mesghina has been married to a lady whose origin is from Adi Keyih since about a year ago in Addis Ababa and working for the church!

      • weygud January 18, 2014

        Who are you gonna to convince with your pack of lies goon?. Stop defamed an honored person. That is none of your business asshole.

        You sold your soul to be a servant to kowtow your masters.

      • asghedom January 19, 2014

        I am very sorry of these history, you know I am living very far from Eritrea, I read only and adjudge from it. If the Dr. Misighina did this against his wife and others , it is not good indeed

        • Haqqi Nezareb January 19, 2014

          Asghedom,

          He did treat his previous two wives really bad. I am sure he will do the same to his young wives (2) who are living in Asmara if he get the chance. This guy is an evil person. He is not a doctor but likes to be called Dr. without going to school.

  • Mengsteab Haile January 18, 2014

    please remove my e-mail from your nusty website.

  • Efrem January 18, 2014

    “Zib’es ab zeifeltuwo adi keidu agoza anstfulei bele”kemzi natka negher eyu. Esikas halaye hzbi eritrea da’a kabmaas eka konka nenstkan dekkan equa zeitkewn hmak seb nfelteka bzuhat kemzelena kemey gherka resieka

    • Lilay January 18, 2014

      Efrem Nefat. Afinchaka tsireg mejemerta. Afaf. Kabaka tele- begie wey dima adghe – bekli yhishu. ZEY SEB, tsihifet sitelamede ensisa ze gedam.

      • Kebiz January 18, 2014

        Lilay,
        Why do you have to insult Efrem I actually enjoyed his Eritrean bihil. If he knows Mesgina why would he not question his character. Can you prove otherwise because you seem to get mad,

      • EFREM January 18, 2014

        LILAI ANE EQUA AYFELTEKAN EYE KAB AZERARBAKA GHEN KFELTEKA AIDELN HADE NEGHER GHEN KEBLEKA ZDELI ENTED’A ALEU TSERFI KAB BZAEBA ETI TESERAFI BZAEBA MENNET ETI TSERAFI EYU ZGHELTS DR MSGHENA ENTAYNET HEGHDEFAWYAN SLE ZTSEHAFE ENTEDEA FETIKAYO ERIDAANE EYU ENTAYNET HEGHDEF GHEN DARGA BMULUU HEZBI ERITREA SLE ZFELETO DHRI WUDKET HEGHDEF ENTE HASEBKA YHAYSH DR MSGHENA’ MESRATN GHEZYAWI ABO MANBERN NAITI BGDUSAT ERITRAWYAN ZTEMESRETE BEET MIKRI ABEITY ADI ERITREA EYU’ ABTI DR MSGHENA TSEHIFUWO ZELO GHEN BZAEBA HEGHDEF TRAI AIKONEN TSHIFU ZELO BZAEBA NEBSU KEMAN TEZARIBU ALO MS COLONEL TEAME’MEKELE’ ZEELEL SEB ENTENERU MENIU DR MSGHENA KEDMI HGI KE BZAEBA HEGHDEF ENTAY ELU TSHIFU SLEZFELT EYU $25000 ENTEZEIKEFILKA KNASREKA ENA ZBELEWO MEHDEMIU NAY BEHAKI KEMU DEYU

  • MightyEmbasoyra January 18, 2014

    I believe we all can learn from this well written article. Sometimes the truth hurts.

    • Kebiz January 18, 2014

      MigphtImbaisora,
      We learnt from the article and truth must be hurting Mesgina. Imagine DIA wrote this article with a different name.
      I think Mesgina has a right to put article where the topic is on Geography. No one should even bring his character even if one knew him. What those that know him bring in his character is flawed forbtge very big topic he raises on culture, religion , and Higindaba. Higindaba dictates integrity. He isu questioned on his.

      • MightyEmbasoyra January 18, 2014

        Kebiz,
        As long as he is not our leader, like the loony isayas, all I care now is about the article. Since I don’t know the writer, I couldn’t care less about his personal life. If Sophia Tesfamariam had to write what’s good for the Eritrean people, I would care less if she has one husband or 10. My advise to you is to stick to the messages. About personal problems, you have the chance to express your feeling when they run to public offices.
        My two cents.

        • Kebiz January 19, 2014

          MightyImbasairo,
          I agree & pointvwell made. But this man seems to position in different community leadership org.

        • Haqqi Nezareb January 19, 2014

          MightyEmbasoira,

          You should care what he does in his life because he can’t fight for the Eritrean people who are shouldering the injustice being inflicted on them by Issayas and his cohorts. Ato Misghina should should exerise justice with his wives before before he embarks in the fight to bring justice to us. Who would trust this callous person.

  • Sara January 18, 2014

    good article and idea, hgdf could spoil your name but that is nothing

    • Haqqi Nezareb January 19, 2014

      Sara,

      No one is spoiling his name and those who know him very well are challenging his moral integrity. If At Misgina has the balls, he can defend himself. Let the facts exonerate him if his name is being tinted on Assenna.

  • ተወልደመድህን January 18, 2014

    ዶክተር ተቐላጢፈ ቅድሚ ምላሽ ጽሑፍካ ምእንቲ ክርደኦ ክልተ ሰለስተ ግዜ ኣንቢበዮ።ኩሉ ኣብውሽቲ ጽሑፍ ዘሎ ዘይኩነን ኣብ ኣኤርትራውያን ዝረአ ዘሎ ‘ዩ።እቲ ውድብ ንዕና መባልዕትና ኣይኮነን ዝብል ቃል ግን ኣይሰማማዓሉን’የ።………ውድብ ኣይኮነን ዝበደለ።ወደብቲ’ዮም።ኣብ ሓደ ምጥርናፍ ማለት ሰባት ገዲድካ ኣፈራሪህካ ዘይኮነ ሓደ ኦኣይነት ርእይቶ ዘለዎም ተሰማሚዖም ዝሰርህዋ’ዩ።ዕላማኡ ከኣ ምእንቲ ብሃባር ክጓኦኣዙ’ዩ።ፖለቲካዊ ውድብ ( ሰልፊ ) መባልዕትና ኣይኮነን ኢልካ ሃገር ከምዚ ሎሚ ናይ ትጸል ኦ ኢሳያስ ኣካያይዳ ብሓደ ሰብን ብሃንቲ ርእሲ፡ብሃንቲ ኦኣይነት መልሓስ ክንዛረብ ትደሊ ኣሎካ ማለትዩ።ብዙሑነት ፖለቲካ ብዘይምህላው’ዩ ጸገም ሃገርን ኣመመሊሱ ከፊኡ ዘሎ።ተቃዋሚ ከኣ ኣራሚ’ምበር መዕነዊ ኣይኮነን።ሰልፍታት ከኣ ንሃገር ዘርብሕ።ምስ ኩነታት ሃገር ዝሰማማዕ ዝተፈላለዩ ሃሳብን መንገድን ዝኽተሉ’ምበር መዕነውቲ ኣይኮነኡን።ሰባት ኣረዲኦም ወይ ብናቶም ድሌት ዝመጹ ናብቲ ሃባራዊ ኩነታት ብሰልፊ ተመሪሖም ሃገራውነቶም የድልድሉ፡ኣብ ጉዳይ ሃገሮም ይካፈሉ።……ክሳብ ሎሚ ኣብ ኤርትራ ዜጋታት ኣብ ፖለቲካዊ ዘሳትፍ ውድብ ኣይተራኣየን።እቲ ውደባ ንዘለበመ ሞራል ብምሃብ ( ማለት ዝኾነን ዘይኮነ ከም ሃቂ ኣምሲልካ ኣእሚንካ ዘስርሕ )ንገለ ከኣ ገለ ሃለፋታ ብምሃብ ዝተገብረ፡ፖለቲካዊ ሻርነት’ዩ።ሻራ ከኣ ጽቡቕ ኣይኮነን።በዚ ናይ ቅድሚ ሕጂ ኣገባብ ሰኪፍካ ንመጻኢት ኣኤርትራ ብዘይሰልፊ ክንከይ ቶድም እንተኾንካ ህግደፍ ይሕሰና ምባል ይሃይሽ።እቲ ዲሞክራሲ ምስ ኩሉ ጸገማቱ ብዙሕነት ሰልፍን ውዳበን ዘፍቅድ ኢና ንመን ዶክተር።ስለዚ ውድብነት ናይ ቅድሚ ሕጂ ቅኑዕ ኣይኮነን፡ከምዚ ናይ ዝሃለፈ ከይንሰርሕ ካልእ ቅኑዕን ንጹር ኣሰራርሃ ክንክተል ምዕዶ ምሃብ ግቡእኩም’ዩ።ግን ከነጭራሹ ፖለቲካዊ ውድብ ክህሉ ከምዘይብሉ ምምዓድ ናብ ምልክነት ምምራሕ’ዩ።

    • ተወልደመድህን January 18, 2014

      እርማት ……ንዘይለበመ ሞራል ብምሃብ…….

  • Deromanekia... January 18, 2014

    Hello folks,
    Nothing wrong with the article, but knowing Mesghina it is kind hard to swallow the idea of him talking about Eritreans.
    Simply, it is like the president preaching about democracy, b’se Mesghina is very dishonest with his friends, relatives and his own family.
    I have lived in the same area with him for a long time and if there is a measure of mistrust and betrayal his probably a doctors in that area.
    I have met him more that a year ago and he was very happy with the government of Eritrea and had even showed me the house that he built and it was rated number two by his own standards.
    Then things started falling apart, no need to get in to details but like I said I can’t take classes about democracy from the president b’se it is not going to sink in knowing where he stands.
    It is not the message it which is wrong but the messenger is not right.
    When i lived in the same city with him, I use to go to church and and attended his preaching which was great, but again when I heard his personal misgivings, I said this is not adding up so I politely stopped going to his sermons.
    Mesghina, honestly you need to take a deep breath and say a prayer to the Lord to help you stay away from politics and cleanse yourself. Honestly, I don’t have any problem with your article, it is your opinion and I respect that.
    Peace…

  • Deromanekia... January 18, 2014

    Hello folks,
    Nothing wrong with the article, but knowing Mesghina it is kind hard to swallow the idea of him talking about Eritreans.
    Simply, it is like the president preaching about democracy, b’se Mesghina is very dishonest with his friends, relatives and his own family.
    I have lived in the same area with him for a long time and if there is a measure of mistrust and betrayal his probably a doctors in that area.
    I have met him more that a year ago and he was very happy with the government of Eritrea and had even showed me the house that he built and it was rated number two by his own standards.
    Then things started falling apart, no need to get in to details but like I said I can’t take classes about democracy from the president b’se it is not going to sink in knowing where he stands.
    It is not the message but the messenger is not right.
    When i lived in the same city with him, I use to go to church and and attended his preachings which was great, don’t get me wrong he’s a great preacher but again when I heard his personal misgivings, I said this is not adding up so I politely stopped going to his sermons.
    Mesghina, honestly you need to take a deep breath and say a prayer to the Lord to help you stay away from politics and cleanse yourself. I don’t have any problem with your article you’re entitled to your opinion and I respect that.

    Peace…

  • tefze January 18, 2014

    You mentioned Memhir Girmai Woldehawariat; Please include Memhir Yowhanes Naizghi; Memhir Tekeleberhan Ghebretsadik

  • ማሊሻ January 18, 2014

    ዝኸበርካ መምህር፣
    ጽሑፍካ መሃሪ ስልዝኾነ ግርም እዩ። እንተኾነ ግና ንውድብ ወይ ኦርጋናይዘሽን እትብሎ፣ ብልምዲ ድማ ማሕበር ወይ ዕቑብ ወይ ዓዲ ወይ ነገድ እንብሎስ ኣይንጽለኣዮ። እንታይደኣ ናይቲ ውድብ ዕላማ፣ ቅርጺ፣ ጽርሃን መገድን እምበር።
    ካልእ ዝረሳዕካዮ ውን ኣሎ ውድባትና ፖለቲካዊ ስነ ሓሳብ ማርክሳዊ ጥራይ ኣይኮናን ተለቂሔን፣ ዓረባዊ ሃገራውነት ናይ ጀማል ዓብደልናሰር፣ ባዓዛዊ ፋሽሽትነት ናይ ዒራቕን ሶርያን እውን ከም ማንቲለታት ቨትሪናርያ ኣብ ህዝቢ ኤርትራ ምስ ዕንወቱ ተፈቲኑ እዩ።
    ንህዝቢ ኤርትራ ኣብ ባህሉ ታሪኹን መንነቱን ዘይተሰረተ ፖለቲካ ኣይመባልዕቱን እዩ። ህዝቢ ኤርትራ ነዚ ሓቂ እንደገና እንተዘንጊዑ ከም ሃገር ይትረፍ ከም ህዝቢ ውን ቂሂሙ ከምዝበርስ ርግጸኛ እየ። ብመንነቱን እንታይነቱን ዘይተኣማመን ህዝቢ፣ ከም ዓረ ተሪሩ ደው ዝብል ውድብ ክምስርት ዘይሕሰብ እዩ።

    • ahmed saleh January 19, 2014

      MENINETNA INTEKHONE MENINET ERITRAWI IYU AYTI TEWAWIYUWO AGAYSHNA BA”AL GASHE HALEWLEW ! HAGER LE AREBOCH LISHETU AREGHIT SHITARA
      AB MEDA SAHEL TEKEBIRA IYA , ARKENI .

    • Asghedom Woldeghiorghis January 23, 2014

      There are people or nations unhappy about our good culture snd good history.
      every foreignr who come to our country admire our law and our cordiality.
      Whe have never write and we have never lesson our grande fathers and grand fathers thier law and thier sencibility for justies and peace.
      their social governance has no equal in this earth, thier sence of equality have no comparison eith others,
      .
      how do lost it thanks to Wudb and Tegady he is right the Dr. Wedub neritreawian mebalitina aykonen

POST A COMMENT