ሽግር ኤርትራ: ፍታሕ ብኤርትራውያን ::
ሽግር ኤርትራ: ፍታሕ ብኤርትራውያን :: ቀዳማይ ክፋል ሽግር ኤርትራ ( ኣማውቱና 2013 ) ሓደ ሰብ ወይ ጉጅለ ወይ ማሕበር: ሽግር ናተይ ፍታሕ ናተይ ክብል እንከሎ:: ኣገናዕ ክትብሎ ጥራሕ'ዩ ዘለካ:: እዚ ኣብ ጉዳይ ፓለቲካን መሰልን ጥራይ ዘይኮነ: ኣብ ዝኾነ
ሽግር ኤርትራ: ፍታሕ ብኤርትራውያን ::
ቀዳማይ ክፋል
ሽግር ኤርትራ ( ኣማውቱና 2013 )
ሓደ ሰብ ወይ ጉጅለ ወይ ማሕበር: ሽግር ናተይ ፍታሕ ናተይ ክብል እንከሎ:: ኣገናዕ ክትብሎ ጥራሕ’ዩ ዘለካ:: እዚ ኣብ ጉዳይ ፓለቲካን መሰልን ጥራይ ዘይኮነ: ኣብ ዝኾነ ካልእ ማሕበራዊ ሽግራት’ውን: እቲ ጸገም ኣለኒ ዝብል: ጸገሙ ክፈትሕ ምሉእ ስልጣን ከምዘለዎ ስለዝእምት:: ንኣብነት ሰብኣይን ሰበይትን ብሓደ ድምጺ: ሽግር ኣብ ሓዳርና: ፍታሕ ብሓዳርና እንተኢሎም:: ኣብቲ ጉዳዮም: ሓቆም ምበልኩ:: ብኣንጻሩ ግን ሓንቲ መስኪነይቲ ኢድካ ኣብ ኣፋ ዘይትናኸስ: ብሰብኣያ እተበደለት ሰበይትን: ሓደ ጽጋባን ዓማጺን ሰብኣይን ምስምማዕ ምስ ሰኣኑ: “እንታይ’ዩ ሽንንኩም” ምስ ትብሎም: እቲ ሰብኣይ “ሽግር ሓዳርና: ብኣና” እንተኢሉካ’ኸ :: ንሱ ሓቁ:: እናዓመጸ ይነብር:: እቲ ሽግር ግን እቲ ሓዳር ኣይኮነን: እቲ ሰብኣይ’ዩ:: ሓዳር ዝበሃል’ኮ: ክልቲኦም ክኾኑ እንከለው ዩ:: እቲ “ሽግር ሓዳር” ዝብል: ን “ጌግኡ” ዝሽፍን ወገን’ዩ:: ደፊሩ: ናታ’ዩ ‘ቲ ጸገም ከይብል: ባህርያቶም ፍሉጥ ዩ:: ሽግር ናተይ እዩ ከይብል ድማ: እቲ ሽግር ነቲ ዝተወጽዐ ወገን እምበር ንዑኡ ዝጎድኦ ነገር ኣይኮነን:: ስለዚ ክሽፍን እንከሎ: “ሽግር ሓዳርና” ይብል:: እቲ ሽግር ግን ናቱ ናይ ባዕሉ’ዩ:: ናይ ሓደ ወገን ዩ::
ነዚ መጎት እዚ ናብ ፓለቲካዊ ኣርእስቲ ምስ ንመልሶ: ከም ኣብነት ዝዝከረኒ: መራሒ ምንቅስቓስ ደቡብ ሱዳን ነበር: ዶክተር ጆን ጋራንግ: ብዛዕባ ሽግር ደቡብ ሱዳን ( ሽግር ደቡብ – መሽክላ ኣ’ጅኑብ) ምስ ሓተቱዎ: ዝመለሶ ዩ:: “ስምዑ’ሞ ኣቱም ሰባት: ሓደ ሰብ መጽዩ: እንተተሓዚሉካ: ውረደለይ እንተትብሎ ሞ: እንተዝኣብየካ: እቲ ሽግር ኮይኑ ዘሎ መን ምበልኩሞ:: እቲ ሓዚሉ ዘሎ: ወላስ ተሓዚሉ ዘሎ: ወይሲ ክልቲኦም:: እሞ ብኸምዚ: እዞም ኣብ ደቡብ ዘለና: ሓዚልና ዘለና: ከመይ ኢልና “ሽግር” ንኸውን:: ከመይሉ’ኸ: “ሽግር ደቡብ” “መሽክላ ኣ’ጅኑብ” ይብሃል:: ምናልባት ጂኦግራፊካዊ ስም ክትህብዎ እንተደሊኹም: ናይ ሰሜን (ሸማል) በሉዎ እምበር ናይ ደቡብ ኣይኮነን::” ምስ በለ: ቀጺሉ: “ኣብ ሰሜን ሱዳን ድማ: ከም ብዓል: “ኑባ” : ሰሜናዊ ምብራቕ ሱዳን ዘለው: “በጃን” ካልኦትን: ኣካል ናይቲ ሽግር ኣይኮኑን: እኳ ድኣ ይቃለሱ ኣለው::” ኢሉ ይገልጽ:: ስለዚ: “ንሽግራት: ሰፊሕን ኣጠቓላልን ስም ክትህብ ምፍታን: ነቲ ሽግር ብስሙ ክትጽውዖ ከምዘየኽእለካ: ብስሙ ዘይጸዋዕካዮ “ሽግር” ድማ ክትፈትሖ ከምዘይክኣል ይገልጽ:: እዚ ድማ ከምዘየስርሕን: “እቲ ሽግር ደቡብ ሱዳን ተባሂሉ ዘሎ ሽግር ኣብ ኣብ ካርቱም: ኣብ ኡምዱርማን ተሰሪቱ ዘሎ ናይ ውሑዳት ስርዓትዩ ” ኢሉ ነቲ ጸገም የነጽሮን ይፈልዮን:: ትሕዝቶ መግለጺ ጆን ጋራንግ: ልክዕ ድዩ ጌጋ ብዘይገድስ: እቲ ኣቀራርባ ግን ኣዝየ እየ ዝሰማማዕ:: ንፍሉጣት ሽግራት ብስሞም ከይትጽው ዖም ፈሪሕካን ተሰኪፍካን: ኣጠቓላሊ ስም ምሃብ ክትፈትሖምስ ኣይኮነን ጥቓ ምፍታሕ ውን ኣይትበጽሕን ኢኻ:
ሽግርኤርትራ: ….
ብኸምዚ መንጽር ክንርዮ እንከለና እምበኣር:: ሽግር ኤርትራውያን ማለት እንታይ ማለትዩ:: ነየን ኢና ሽግር ንብሎ ዘለና::
ኣብዚ ዘመን ዚ ሽግር ዘይብላ ሃገር የላን: እታ ልዕለ ሓያላት ትበሃል ኣመሪካ ከይተረፈ ጸብጺብካ ዘይውዳእ ሽግር ኣለዋ:: ኤርትራ ድማ ከም ሰባን ከም ካልኦት ሃገራት 3ይ ዓለምን እልቢ ዘይብሉ ሽግራት ኣለዋ:: ሽግር ድኽነት: ሽግር ጥምየት: ደርቂ: ሕጽረት ቀረብ ሕክምና: ሕጽረት ቀረብ ትምህርቲን: ካልኦት ኣገልግሎት ህዝቢን ወዘተ…:: እዚ ግን ኣብ ብዙሓት ሃገራት ዘሎ ሽግር ስለዝኾነ: ገሊኡ ድማ ብባህርን ብተፈጥሮን ዝመጽእ ስለዝኾነ: ኤርትራን ኤርትራውያንን ብፍሉይ ዝኽሰስሉ ክኽውን ኣይግባእን::
ፍሉይ ሽግር ኣብ ኤርትራ
ቀዳማይ
ብዘይካቲ ንኹለን ሃገራት ዝብድሀን ሽግር ግን: ኣብ ኤርትራ ካልእ ተወሳኺን ዝዓበየን ሽግር ኣሎ:: ሱር ናይቲ ኩሉ ሽግራት: “ፓለቲካዊ ስልጣን ናይ ህዝቢ ዘይምዃኑ”: ክኸውን ከሎ: እቶም እዚ ፓለቲካዊ ኩነት ክቕጽለሎም ዝደልዩ: ዝኸዱዎ መላኺ መገዲ: ንክብረት ሰባት ኣዋሪዱ: ዜጋታት ትሕቲ ባሮት ጌሩ ዝርኢ ኣካይዳ: ብዘይ ፍርዲ ፍትሒን ንዓመታት ምእሳርን: ንገለ ድማ: ብዝተኣሰሩዎ ምሕቃቕ: ናይ ምጽሓፍን ምዝራብን መሰል ምድራት: ናይ እምነትን ሕልናን ብሕትናን ምንቅስቓስን መሰል ምድራት: ካብቶም ነዚ ምልኪ’ዚ ነጺጎም ካብ ሃገር ዝወጹ ብዘይሕጊ ገንዘብ ምምዝማዝ: ንወለዲ ኣብ ክንዲ ደቆም: ወይ ድማ ንዉሉዳት ኣብ ክንዲ ወለዶም ጅሆ ምሓዝ: ንትሕቲ ዕድመን ኣረጋውያንን ዘይናሕሲ ማእሰርቲታት ንካልእን ምልካዊ ኣካይዳን ዩ::
ካልኣይ
እዚ ኣብ ላዕሊ እተጠቕሰ ሽግር ሓደ ወገን ኮይኑ: ብኻልእ ወገን: ድማ ኣብ ኤርትራ ፓለቲካውን ኢኮኖሚያውን ስልጣንን ሓይሊ ሒዙ ዘሎ ጉጅለ: ነጸብራቕ ምልኩ: ኣብተን ኣብ ወሰናስን ኤርትራ ዘለዎ ሃገራት ከርኢ ምፍታኑ ሓደ ተወሳኺ ሽግር ዩ:: ፈላጣት ኣህጉራዊ ዝምድናታት ከምዝብልዎ: ሓደ ስርዓት: ኣብ ደገ ዘርእዮ: ባህርያት ነጸብራቕ ናይቲ ኣብ ውሽጢ ሃገሩ ዝገብሮ’ዩ ይብሉ:: እቲ ንዜጋታቱ ድሂኹ ዘይጸገበ ጉጅለ: ኣብ ጎረባብቲ ሃገራት ፓለቲካውን ውሱን ወተሃደራውን ምትእትታዋት ክገብር: ኢድ ብኢድ ተታሒዙ’ዩ:: ኣብዚ ሎም እዋን ወተሃደራዊ ዓቕሙ ተዳኺሙ: ፓለቲካው ተሰማዕነቱ ሃሲሱ ዘለወሉ እዋን ድማ: ብቁጠባዊ መሓውራቱ ኣቢሉ ኣብ ሱዳን: ደቡብ ሱዳን: ኡጋንዳ: ኣንጎላ: ከንያን ደቡብ ኣፍሪቃን ክጸሉ ይፍትን ከምዘሎ ናይ ኣደባባይ ምስጢር’ዩ:: ናይዚ ሽግር እዚ ከፈልቲ ድማ: እቶም ኣብ ዝተፈላለያ ሃገራት ዓለም ብጎቦ ዓይኒ ከምዝርኣዩ ዝኾኑ ኤርትራውያን ጥራሕ ኣይኮኑን:: ህዝብታት እተን ወሰናስን ሃገራት ውን ካልኦት ግዳያት ናይዚ ሽግር እዮም::
ሳልሳይ
ካብዚ ኣብ ላዕሊ እተጠቕሰ ሓሊፉ: እቲ ክሳብ ኣሜርካን ካናዳ ክሳብ ዱበይን ዝዝርጋሕ ብቆንስላትን ወከልቲ መንግስቲን ዝሽፈን ናይ ምምሕልላፍን: ምሕጻብን ገንዘብን መሓውራት ብሓደ ወገን: ብመሸጣ ኣጽዋር ብፍላይ ናብ ሪፐብሊክ ኮንጎን ኣብ መወዳእታ 90ታት: ካልኦትን (ኣብ ሓደ እዋን ድማ ስሪላንካን) ብኻልእ ወገን: ንዓለማዊ ስርዓት ዲፕሎማሲ ዝፈታተን ሽግር እዩ:: እዚ ብግምት ወይ ይኸውን ዘይኮነ: እቲ ኣብ ኤምባሲታት ብካሽ (ጥረ ገንዘብ) ዝኸፈል ናይ ኣገልግሎት ክፍሊት: ብኸመይ ኣቢሉ ናብ ኣካውትታት ባንክታት ህግደፍ ይሓልፍ ብምሕሳብ ጥራይ ምግማት ይኣክል’ዩ:: እቶም ኣብ ቀዳማይ ጸብጻብ: ጉጅለ መርመርቲ ሕቡራት ሃገራት (ሞኒትሪን ግሩፕ) ተጠቒሶም ዘለው ኣገባባትን ሰባትን’ውን: ካልኦት ጭብጥታት እዮም::
እዚን ካልእ ነዚ ዝመስልን’ዩ ፍሉይን ባህርያዊ ዘይኮነ ሽግር ናይ ኤርትራ:: ባህርያዊ ዘይኮነ ክንብል እንከለና ሰብ-ሰርሖ ማለትና ዩ::
ሰብ–ሰርሖ ሽግር
እምበኣርከስ: እቲ ሽግር ኤርትራ ተባሂሉ ዘሎ: ሽግር መሬትን ባሕርን: ጎልጎልን ጎቦን: ሽግር ጣሻን በረኻን ኣይኮነን:: ይብዝሑ ይውሓዱ ብሰባት ዝመጸ እዩ:: እቲ ሽግር ተባሂሉ ዘሎ: ሃንደበት ካብ ትሕቲ መሬት ቦሎኽ ዝበለ: ወይ ካብ ሰማይ ዝነጠበ መዓት: ወይ ሃንደበት ዝተኽስተ ምትሃታዊ ሓይሊ ኣይኮነን:: ንጫበጠሉ ጠንቅን መሰረትን ዘለዎ እዩ:: ነዞም ጠንቅን መሰረትን ዘምጽኡ ድማ ሕጅ’ውን እቶም ሰባት ዮም:: ግን እሞ እዞም ሽግር ኮይኖም ዘለዎ ኤርትራውያን: መን ዮም:: ኩልና ኤርትራውያን ዲና ሽግር? ኣይመስለንን:: እቶም ሽግር እቶም ውሑዳት እዮም:: እሞ ስለምንታይ ድኣ: ኣልማማ “ሽግር ኤርትራውያን” ይበሃል? ሽግር እቶም ጉጅለ ሰባት ዘይበሃል? ዝብል ጽቡቕ ሕቶ ክልዓል ይኽእል’ዩ :: ድሮ’ውን ከምኡ ኢሎም ዝሓተቱ ኣለው:: ዝመለሰ ስለዘየል: እቲ መልሲ ግን ካብ ተግባራት በሃልቱ ጥራይ ኢና ንወስዶ:: ግብሪ ካብ ቃላት ንላዕሊ ስለዝዛረብ: ዘይመለሱ ኢልና ውን ኣይንቕየምን::
ሽግር ኤርትራ ሰባት ካብ ኮኑ: በዓል መን (እንታዎት) እዮም::
ብርግጽ እቶም ኣብ ኤርትራ መንበር ስልጣን ሒዞም ዘለው ቀተልቲ ኣሰርትን ኤርትራውያን ሰባት እዮም:: እዚኣቶም ብዘይጥርጥር ሽግር እዮም:: እዚኣቶም ኣብ እንግድዓ ኩሉ ህዝቢ ተሓዚሎም ዘለው እዮም:: ኩሎም ኤርትራውያን ኣሰርትን ቀተልት ነይሮም እንተዝኾኑ: ብቐሊሉ “ሽግር ኤርትራ” ምበልናዮ:: እዚ በደል እዚ ግን ብፍላይ ነቶም ኣብ ላዕለዋይ ቀጸላ መሪሕነት ናይዚ ጉጀለ ዘለው ጥራሕ እዮም:: ብጉጀለ ኣስማት ክንህቦም ኣገዳሲ እንተኾይኑ: “መራሕቲ ህግደፍ” ክንብሎም ንኽእል:: ገለ ካልኦት: ወላ ነዚ ቅትለትን ማእሰርትን ባዕሎም ኣይውዓሉዎ ነዞም ቀተልቲን ኣሰርትን ዘጣቕዑ ኣለው:: እዚኦም ‘ውን ሽግር እዮም:: ኣስማት ክንህቦም እንተኾንና:: “ደገፍቲ ህግደፍ” ምበልናዮም::
ግርምቢጥ ኣብነት ሎም ቅነ እምበኣር: ምስ ጉዳይ ኣኼባ ጥልያን ተታሓሒዙ: “ሓደ ህግደፍ ደዊሉለይ’ሲ: ግርም ትገብሩ ኣለኹም ኢሉኒ::” ወይ ድማ ” ሓደ ዝፈልጦ ደጋፍ ህግደፍ ብፈይስቡክ መልእኽቲ ሰዲዱ ከምዝተገረመ ነጊሩኒ::” ክበሃለና ከሎ:: ‘ሓደ ሽግር ናይ ኤርትራስ: ጽቡቕ ኣለኻ ኢሉኒ: ማለት ምዃኑስ ተዘንጊዑ ድዩ?’ የብለካ:: ኣይፋልን: “ንሶም እኮ ሽግር ኣይኮኑን: ተታሊሎም እዮም: ተዘንጊዖም እዮም” ዝብል መልሲ ይመጻካ:: እሞ “ሓደ ዝተታለለን ዝተዘንግዐንሲ ‘ጽቡቕ ኣለኻ’ ኢሉኒ” ማለት’ዶ ይኸውን? ዝኾነ ኮይኑ: እቲ ሽግር ንሶም ኣይኮኑን ዝብሃል እንተኾይኑ: እሞ መን ድኣሉ እቲ ሽግር:: ንኹሉ ኣሕቢርካ “ሽግር ኤርትራ” ኢልካ ሕብሪ ምልካይ እንታይ ፋይዳ ኣለዎ:: እቲ ሽግር ህግደፍዩ ምባል እንታይ ዝኸብድ ነገር ኣለዎ: ዶስ ክትንከፍ ዘይድለ ኣካል ኣሎ? ህግደፍን ከባቢኡን እቶም ሽግር እዮም:: ካልኦት መጠን ቅርበቶም ምስ ህግደፍ: ክንድኡ ሽግር ኢዮም:: እቲ ሽግር ዘይኮነ: እቲ ካብ ህግደፍ ዝረሓቐ’ዩ:: ብፍላጥ ይኹን ብዘይፍላጥ: ንህግደፍ ናይ “ኣማውቱና” ሽፋን ዝህብን: ፕሮፖጋንዳዊ ቃላቶም ዝደጋግምን: ናብ ዘይተጣዕሱ ደገፍቲ ህግደፍ፦ ክምስጥ ህርድግ ዝብል፦ ዝቐርብን ክቐርብ ድንዕ ድንዕ ዘብሎ ድማ ሽግር ክንዲ ዝፈትሕ ሽግር ክኸውን ድንዕ ድንዕ ዘብሎ እዩ:: እዚ ብዙሕ ዘማትእ ኣይኮነን::
‘ትም ዝበሉ ሓፋሽ‘
እዚ ክንድዚ ዘይንጹርነትን ምሽፍፋንን ግን ንምንታይ’ዩ? ነቶም ነቲ ንቕትለት ዝወዓሉዎን: ዝፈጸሙዎን: ዘጣቕዑሎምን: ነቶም ጎሮሮኦም ክሳብ ዝልሕትት: ዝተቓወሙዎምን ብኣልማማ “ሽግር ኤርትራውያን” ኢልካ ምሕባሮምን ብሓደ ምጽውዖምን ፍታሕ ክኸውን ይኽእል ድዩ? ከምዚ ኣብ ላዕሊ ዝተጠቕሰ: ነቲ ኣብ መውዳእታት 90ታት ሃገራዊ ኣገልግሎት ዝነበሩ ክኽደኑዎ ዝተዋህበ ወተሃደራዊ ክዳን “ኣማውቱና” ዝመሳሰል ፓለቲካዊ ልብሲ ተኸደኑ: ክንብሃል እንከለና “እዚ ነባሪ ፍታሕ ክኸውን ይኽእል ድዩ ?” ኢልና ዝሓትት ኣእምሮ’ዶ የብልናን? ነቲ ካልእ ብሰንኪ ህግደፍ ዝመጸ ሽግራት – ገጽካ ጠዊኻ ኣእዛንካ ሓቲምካ ከምዘይነበረን ከምዘየሎን ጎሲኻ ምሕላፍ’ከ ብሓቂ ነባሪ ፍታሕ የምጽእ’ዶ ይኸውን? በዚ ኮነ በቲ: ሱር ፍልስፍና ናይዚ ኩሉ ጽቡቕ ዝመስል ግን ዘይኮነ ስትራተጂ: ካልእ ከምዝኾነ ይበርሃልካ:: እቶም በሃልቱ’ውን ዝስከፉሉ ወይ ተሓቢኦም ዝበሉዎ ስለዘይኮነ: ዕቱብ ግጉይ-ቀመር ፓለቲካ እምበር ክፍኣት ኣለዎ ኢለ ኣይኣምንን:: ንሱ ድማ ነቶም “ትም ዝበሉ ሓፋሽ ኣብ ጎነይ ከሰልፍ’የ” ዝብል እዩ::
ቀዳማይ ግጉይ–ቀመር
ጽቡቕ ሓሳብ:: ምኽንያቱ: ኣብ ተቓውሞ ዘየለው: ኣብ ምድጋፍ’ውን ዘየለው: ንምስሓብን ናብ ቃልሲ ከተምጽእን ምፍታን ግሩም’ዩ:: ጽቡቕነት እታ ሓሳብ ግን ኣብዚኣያ ትውዳእ: በዞም ንዓመታት ትም ኢሎም ዝነበሩ ኣቢልካ: ነቶም ንዓመታት ንፍትሒ ዝጨደሩ: ክትዓብስ ምፍታን ግን: ቀዳማይ ሞራላዊ ባይታ ከምዘይህልወካ ይገብር:: ካልኣይን ቀንድን ግን ፍጹም ኣይከኣልን እዩ:: ብወገነይ እዞም “ጉጅለ-ትም” – እናርኣዩ እናሰምዑ ዓው ኢሎም ዘይቃወሙ ምዃኖም: ንባዕሉ ሽግር ዩ:: ምስ ሽግር ከይተፋታሕካ ከመይ ኢልካ ፍታሕ ትረክብ:: እምበርከ እዞም – ‘ትም ዝበሉ ሓፋሽ’ ወይ ድማ “ሳይለንት ማጆሪቲ” ተባሂሎም ዝግለጹ: ከምዚ ኣብዚ ዝሓለፈ 10 ዓመታት ኣብ ኤርትራ ዝነበረን ዘሎን ኩነታት ፍጹም ተሰዊሩዎም ዝጸንሑ መዓስ ኮይኖም:: ስለዚ ከምዛ ሓንቲ ከይሰምዑ ዝጸንሑ ኣጋይሽ ጌርካ ምውሳዶም: እቲ ዝዓበየ ንነብስኻ ምትዕሽሻው እዩ:: እዚ’ዩ ድማ እቲ ዝዓበየ ጌጋ::
ኣብ መንጎ ፓለቲካዊ መርገጽ ናይቶም ኣብ ደምበ ህግደፍን ደምበ ምቅዋምን ዘየለውን: ውልቃዊ ጥቕሞም ከይትንከፍ ብምርጭኦም ትም ዝበሉ ብሓደ ወገን: ብመን ሕራይ ዓው ኢሎም ክቃለሱ ውልቃዊ ናብርኦም ናብ ሓደጋ ዘውደቑ በቲ ካልእ መስመር የለን:: ምስ ውድባት ዘይተጸምበሩ ወይ ኣኼባታት ዘይተሳተፉ ወይ ሰልፊ ዘይመጹ ኣይኮኑን ዝብል ዘለኹ:: እንተኾነ ህዝቢ ግፍዒን መከራን ክጸግብ: ኣብ ርሁው ስቱርን ውሑስን ቦታ ኮይኑ ኣፉ ከፊቱ ብጭቕ ዘይብል: ብዘይካ በለጽ ካልእ መግለጺ የብሉን:: እመኑ ከሓዱ ንሱ’ዩ እቲ ሓቂ:: ኣነ ብወገነይ ክፈትወኒ ወይ ምርጫ ክመርጸኒ ዝደልዮ ወገን የብለይን: ስለዚ ማእከላይ መርገጽ እናወሰድኩ ዘቃባጥረሉ ወገን የብለይን፦፦ እናቃባጠርካ ዝኽየድ ቃልሲ ውን የለን::
እዞም ትም ዝበሉ ሓፋሽ: ሓደ መዓልቲ ናብ ቃልሲ ይመጹ ኢልካ ተቃባጥረሉ ጉዳይ ኣይኮነን:: ክመጹ እንተኾኖም: ግዝየን ኩነታትን ገዲዱዎም ተገኒሖምን ዝተጋገዩዎ ተኣሚኖምን እምበር ተለሚኖምን ኣቃባጢርካን ኣይመጹን እዮም:: እዚ ክሳብ ዝኸውን እንተወሓድናኸ? ካብ ታሪኽ ንመሃር እንተዄንና: ካብቲ ብ”ብዙሓትን ጥምዙሓትን” ዝተገብረ እቲ ብ”ውሑዳትን ጥቁዋትን” ዝተገብረ ከምዝምዘን ምረኣና’ሞ: ካብ ኣብ ብዝሒ ኣብ ዓይነት መተኮርና::
ካልኣይ ግጉይ–ቀመር
እቲ ካል ኣይ ግጉይ ቀመር ግን: እዞም ትም-ዝበሉ ኣዝዮም ብዙሓት ስለዝኾኑ: ምናልባት’ውን ካብቶም ዝድግፉን ዝቃወሙን ስለዝበዝሑ: ከም ሓደ ብሎክ ወሲድካ ናብ ለውጢ ከተሰጉሞም ክትፍትን ሓደ ነገር ክኸውን ይኽእል:: እቲ ጸገም ግን ብዘይካ ዓው ኢሎም ዘይቃውሙ ምዃኖም: ካልእ ናይ ሓባር ረቛሒ የብሎምን: ከም ሓደ ብሎክ ዝወስዶም መኣዝኑ ክስሕት ዝተዳለወ’ዩ:: ዞም: ኣብቲ የለው ኣብቲ የለው ዝበሃሉ: ግን ምስ ትም ዝበሉ ሓፋሽ ዝቑጸሩ ብዙሓት ውራይ ነብሶም ዓዚዝዎም: ጉዳዮም ጥራሕ ዝገብሩ እዮም:: ገሊኦም ዓመት ሙሉእ ኣጽቂጦም ነይሮም: ኣብ ፌስቲቫል ናይ ህግደፍ ዝስዕስዑ እዮም:: ገሊኦም ተቓወምቲ ክዝልፉ ስኽፍ ዘይብሎም: ናብ ህግደፍ ኣፎም ከፊቶም በጨቕ ዘይብሉ ፈራሓት እዮም:: ገሊኦም ኣብ ኣውራጃውነት ዝነብሩን: ዝኸሱን:: ገሊኦም ኣብ ውልቆም ንዝወረደ በደል ክቃወሙ እናደለዩ: ዓዶም ክበጽሑ መታን ኣፎም ዝሓዙ ፈራሓት እዮም:: ገሊኦም ኣብ ዛንታ ገድሊ ዝነብሩ: ቅድሚኡ ንድሕሪኡን ዝነበረ ዘይግድሶም እዮም: ገሊኦም ስድራቤቶም ናብ ወጻኢ ሃገር ዘስገሩ: ገሊኦም ሕሉፍ ምረት መግዛእቲ ንጉስ ኢትዮጵያን ነበርን ደርግን: ኣመሪሩዎም: ኢትዮጵያ ክሰምዑ እንከለው መርዘን ትለዓሎም:: ገሊኦም ኣብ ኣመሪካን ምዕራብን ኮይኖም ዜግነት ዘለውወን ሃገራት ክወስዱ ባይታ ዝዘበጡ እሞ: ሕጂ ንኣመሪካን ምዕራብን ዘመርሩ እዮም::
ዕላማኻ: ነዚኣቶም ከተቀባጥርን ክትምስጥን እንተኾይኑ: ምስ ኩሎም ናይ ሓባር ረቛሒ መታን ክህልወካ ማዕረ ማዕረኦም: ንተቓውምቲ ክትዝልፍ: ምስ ኢትዮጵያ ኣተኣሳሲርካ ከተመርሮም:: ዘለዎም ሕዱር ፍርሒ ጽቡቕ’ዩ ክትብሎ: ዓዲ ክበጽሑ ኢሎም ትም ምባሎም ከም ጉርሒን ልቢን ክትቆጽረሎም: ኣብ ፌስቲቫላት ህግደፍ ከይዶም ምኹዳዶም: “እንታይ’ዶ ኣለዎ ዩ?” ክትብለሎም: “ኣጆኻ ኢሉኒ” ኢልካ ክትሕጎሰሎምን: ዓው ኢልካ ክትገልጽን ኣለካ:: ናይ ሓባር ረቛሕ ናይዞም ኩሎም: ትም ምባሎም’ዩ:: እቲ ካልእ ጠለባቶምን ዊንትኦምን: ውልቃዊ ጥራሕ ስለዝኾነ ክንዲ ብዝሖም ብዙሕ ዩ: ስለዚ ሓደ ብሎክ ኣይኮኑን:: ነዞም ብዙሓት ክትመስል: ከተቃባጥርን: ክትመሳሰልን: ከተመኽንየሎምን ምስ ጀመርካ: ብብዝሒ ምድግጋም ምስ ለመድካዮን: መስመርካ ብርግጽ ስሒትካ ኣለኻ:: ነቲ ግጉይ መገዶም ክትገንሖን ክትኩንኖን ወይ ድልየት ወይ ዓቕሚ ወይ ክልቲኡ እንተዘይብልካ: ኣብ ምቅብጣር እንተኣድሂቡልካ: እቲ ከተምጽኦ ዝበቓዕካ ለውጢ: ድማ ናይ ነብስኻ ጥራይ’ዩ – ውዑይ መትከላትካ: ከት ከት ዝብል በረድ ፈሲስዎ ተበሪዙ ኣሎ:: ንዘዝመጸ ጠለባት ብስም ትርጉማ ዝሃሰሰ ‘ደሞክራሲያውነት’ ክተእንግድ: ልምሉም: ዓንድሕቖን መትከልን ዘይብሉ ንኹሉ ሐራይ ዝብል ኮንካ ትተርፍ:: ዕዳጋኻ ከተስፍሕ ደረጃታትካ ለጠቕ ኣቢልካ እንዳ ‘እቶ-በሎ’ ጉጅለ/ማሕበር ትፈጥር:: ቅድሚ ክልተ ሰለስተ ዓመት ዝበልካዮን ዝገበርካዮን ምስ ትዝክር: ካብ ተቓላሳይ ናብ ሓውሲ-ተቓላሳይ ተቐዪርካ ከምዘለኻ ይስወጠካ:: ዝጸልኡኻ ዝነበሩ መትከላቶም ከምዘይቀየሩ ርግጸኛ እንከለኻ: ክፈትዉኻ እንተጀሚሮምን: እንተጣቒዖምልካዝ: ወይ ብፈይስቡክ “ኣጆኽ” እንተ ኢሎምኻ: ብርግጽ: ካብ ተቓላሳይ ናብ ሓውሲ-ተቓላሳይ ተቐዪርካ ኣለኻ:: ሓውሲ ተቓላሳይ ዘመዝግቦ ዝዓበየ ነገር ድማ ሓውሲ-ዓወት’ዩ:: ሓውሲ ዓወት ግን ዓወት ኣይኮነን::
መደምደምታ
በዚ እምበኣር : እዚ ሽግር ኤርትራውያን ዝብል ሸነኽ ናይዚ “ጭርሖ” ንበሎ “ውዳሰ”: ፍረ ነገሩ ንጽሩይ ቃልሲ ዝጅልሕ ካብ ምዃን ኣይሓልፍን’ዩ:: ምኽንያቱ: ዝኾነ ቃልሲ ይኹን ምንቅስቓስ: መሰረት ወይ ደጀን የድልዮ እዩ:: ብዘይመሰረት ደው ዝብል: ብንፋስ ሃድሽ ከምዝብል ፍሉጥ’ዩ:: እቶም ንዓመታት ከይደኸሙ: ንፍትሒ ዝጨደሩ ዝዋረዱሉ ባይታ ፈጢርካ: ትም-ዝበለ ሰብ: ጽባሕ ኣብ ጓይላ ህግደፍን ውዳሰ ህግደፍን ገዲፉካ ዝኸይድ: ኣፉ ክሳብ ሕጂ ዘይከፈተ መሰረት ክትገብር ምፍታን ከንቱ ዩ:: ከምቲ ኣቦታትና ዝብሉዎአ ብሽንቲ ኣናጹ ዝተለሰነ መንደቕ: ‘ሲ ኛው ምስ ሰምዐ ይፈርስ” ዩ እቲ ነገር:: ነዞም ዘየትሓድሩ ዘየማስዩ ‘ትም ዝበሉ’ ዕዙማት ከተቃባጥርን ነቲ ንዓመታት ዝተወፈየ ክትከስር ድልው እንተኾንካ: ከምታ ናይ ሰንቀ ከተውርድ ኣብ ቱሽቱሻ ቀርቂራቶ ዝነበርት ፋሕ ዘበለቶ በስሮ ምዃንዩ::
ንጹር ንምዃን: እዞም በሃልቲ እዚ ጭርሖ: ህግደፍ እዮም ዝብል እምነት የብለይን:: እቲ ዝገብሩዎ ዘለው ተግባራት ግን ብዘይ ቃልዓለም ንህግደፍ ዘርብሕ’ዩ::
– – –
ኣብ ካልኣይን ናይ መወዳእታን ክፋል ናይዚ ጽሑፍ: እንቲ ፍታሕ ብ ኤርትራውያን ዝብል ሸነኽ ብሓጺር ክድህስስ እየ:
ቢኮ
ATIE September 1, 2013
mebrihitat delye:
1. kedamay neger etom kikalesu xenihom, hiji gin hawsi yigilelu alewu tiblom zeleka tekalesti men yom? aygeberun mibal ko aydefirin: gin eske zemezgebuwo awetat bimeleki’e natika aredani.
2. ni silent majority ( hafash), ab wishtin ab degen zelo maletey ye, miwisan wey buzuh agedasi tera yeblomin zesimi’e xuhufka meliktu ayteredanin. merih tera ab gu’ezo kalsi enteda hizka aleka ko nisu yu sirahika. nisu yu tewefaynetika, nisu yu kabti tera hafash kemzi kemay zifelyeka. merahin temrahin. bikemey ika neti ab wishtin ab wetsain zelo silent majority ab hadish gex kalsi bitsa’eri nay tekalesti kimetsi’e miftan tene’aeso zelka? ab zineberu nierom malet yu mesleni axehahifaka? i hope abzi nay bologna submit zeytexewa’eku elka korika keytikewin tixihif zelka? ezi kulu tekalises hiji bisim silent majority kikidem ilka tihasib keytihilu?
3. simom aw elom nimengisti zeytekawemu elka win nekifka. nisika ke men yu simka? entay ika ke tekaliska? gizfi awetatika ab kalsi nilewti ke bikemey ti’ekino?
4. kalie xuhufka ab tihizto’u zeykones ab abehahila’u tiray yu xubuk zelo. tsubuk nay miglax akimi aleka. temekiro nay mixihaf zeleka ika. gina ab kindi elaman anfetin nay kalsi teredika midigafin mikiwamin kelo gena neti nay bologna wa’ela ab zitetekmelom slogans tikawem jemirka.
5. kalie kidmi eti wa’ela mijimaru nimen bizaba’ti chiriho ki’ere alewo ilika habirka? bichibti ke men entay elu melisulka? dahray nimitay ab kin’ena nayti wa’ela zeytekotka? nimintay bizaba chiruho kisab kindizi. ane kem tera seb eti chiruho ayserserenin.
6.mis gizie kabaka zibelhun zinekihun sebat kab silent majority neti kalsi kihiwesuwo mikanom ke tifelit do? nisika abti kalsi akedimka sile zixenahika , kulu denguyu zimexe gin kilet zelewo seb kiwigez alewo zesimi’e melikti xihifka aleka. siltan eko asbi aykonen. biki’at yu mesleni
7.nay bihaki neti nay lewti kalsi bilibi tidigif enteda koynika, witsit wa’ela bologna entay mikuanu keyfeletina akedimka ab minkafu atika, tsubuk aymeslenin. kedimka titeri’e aleka. silemintay akili zeytigebir?
8.silent majority kikabaterelom adlayi aykonen ilka. ab politika mikibitar malet hadi’eka neti zi’arege are’aeya kes elika bikalie mitika’e malet yu. minikikah malet yu.
nisika da mo nihina ena tekalisna lewti amxi’ena emo …..
bizikone misinay mulu’e akibrot ye zixihfelka zeleku. i hope eti kalay kifal tiblo zeleka kabzi zihashe kikewin. ember nikalie agebab kalsi, nikalie politikawi atemamita , kab natika zitefelye maletey ye. nezi’atom awasinka zigiber kalsi yelen. mejemriya ab neten ahadutat nay kalsi bihimak aytitemeiten. tebegiso ka aytekonaxib. hanti kitgebra zeleka bikifut menfes misatom tezeraribka wey ligebom wey ka algibom. neti nay lewti ginbar tiray adeldil. kisebom. beti diyu bezi neti zigelexkayo tsegem ab miftah hayli kem zidiribulka giber. wala neti tinikon tinekfon zeleka ahadutat kalsi awasinka zimexi’e lewti yelen.
1.
Nahom September 1, 2013
Biko
You provided perfect analysis about the so called “silent majority.
Hazhaz September 1, 2013
ቢኮ
ኣብ ዓምዩቕ ገላጺ ጽሑፉ ከምዚ ይብል
” ንፍሉጣት ሽግራት ብስሞም ከይትጽው ዖም ፈሪሕካን ተሰኪፍካን: ኣጠቓላሊ ስም ምሃብ ክትፈትሖምስ ኣይኮነን ጥቓ ምፍታሕ ውን ኣይትበጽሕን ኢኻ: “
ተወልደመድኅን September 1, 2013
ኣብ ኤርትራ ዘሎ ጸገም ብሕባር ጭቃ ዘንበርናሉ ስለዝኾነ ናይ ሓባር ስራሕ ኢዩ።ግን ኣብቲ ኣነ ዚ ኣምነሉ ዘይተወደበ ከምዘይቅኑዕ ምቑሻሹ ዋጋ የብሉን።እቲ ብዝተፈላለ መዳይ ዝወዳደብ ዘሎ’ውን ናቱ ጸገም ኪሓብእዩ ወይ ዘይፈልጦ ሕቡእ መልእኽቲ ኣለዎ።ስቕ ዝበሉውን ዘሎ ዘይቅንዕና ብምስትውዓል’ዮም።ብዘይካዚ ዘሎ ምውድባባት ዘየሐጉስ ኮይኑዎም ክሳብ ነገር ዝጽዒ’ውን ይጽበዩ ይህልው።ግን ንሳቶም ከኣ ናቶም ዝቃለስሉ ኣገባብ ይህልዎም።ስለዚ ነንሕድሕድና ከየተካሰስና ዘዝምልከተና ምግባር ናብ ኦኣወት የብጽሕ’ዩ።ብዓቢኡ ኣብ ኤውሮፓ ዝግበር ምውድዳብን ቃልስን ነቲ ናይ ውሽጢ ሓጋዚ’ምበር ወሳኒ ስለዘይኮነ ኣብ ኤውሮፓ ተቃዊሙ ኣይተቃወመን ምባል ዋጋ የብሉን።
Tes September 1, 2013
Biko,
Great analysis I can wait for the second article. I think those with hidden agent deliberately trying to hijack the resistance movement. The Bologna gathering is simply a tentacle of HGDEF operating in disguise. Look the fanfire by Meskerem and see what they agree at the end of the gathering to do it again in for 2014. At the moment the pain of our people is unbearable and those bunch of idiots condemned them to another full year suffering and beyond. The pain of our people for them is none of their concern they just party PFDJ will financing it anyway. It made me sick to be part of those sellout souls and to call them my country men. I hope they will get what they deserve in free and fare Eritrea soon for dragging and creating division on the resistances at time our unity is a prerequisite for our success. God help us.
Semhar September 1, 2013
As long as ድያብሎስ!Isayas and HIGDEF are in Eritrea misery and death will continue.
The only solution is to get rid of crazy mad dog ድያብሎስ! Isayas wedi Medhin Berad, his son, and his blind followers HIGDEF just like the Libyans did to Gadafi, his sons and his followers.
Eritreans should unite and get rid the tyrant mad dog ድያብሎስ! Isayas, his son and his blind followers the HIGDEF.
Semhar September 1, 2013
When we wage our revolution for our independence it was the Ethiopians in general the TPLF and the OLF in particular who were on our side of the revolution fighting against their own regime, “the Durg, the Ethiopian military junta” till our final victory.
We should apply the same theory fighting against the tyrant dictator the mad dog Isayas and his blind followers.
As long as ድያብሎስ! Isayas and HIGDEF are in Eritrea misery and death will continue.
The only solution is to get rid of crazy mad dog ድያብሎስ! Isayas wedi Medhin Berad, his son, and his blind followers HIGDEF just like the Libyans did to Gadafi, his sons and his followers.
Eritreans should unite and get rid the tyrant mad dog ድያብሎስ! Isayas, his son and his blind followers the HIGDEF.
Truly Truly i say to you September 1, 2013
ሃውና ኣማንኤል እያሱ ብዝጽሓፎ ኣገዳሲ መልዕክቱ ከምዚ ኢሉ ነሩ።
“ሽግር ኤርትራ ፍታሕ ብኤርትራውያን!” ብመን ደኣ!? እንታይ ሓዱሽ ኣምር ተረኺቡ ሕጂ? ኩሉ እቲ ኣብ ኤርትራ ዲሞክራስያዊ ለውጢ ከምጽእ ዝቃለስ ኤርትራዊ ብሕልናኡ ነዚ እምነት’ዚ ሒዙ እዩ ዝብገስ። ነቲ ንቡር (Normal) ብኣሻማዊ (Controvertial) ኣገባብ ምቕራቡ ደኣ እንታይ ‘ዩ ጣቍኡ?
ሓቁ እዩ። ኣነ ብእምነተይ እዚ ናይ ቦሎኛ ምትእክካብ ብጀካ ነቲ ኣሎ ዝብሃል ተቃውሞ መሊስካ መላሊስካ ምድኻምን ምብትታንን አንተደይኮይኑ ካልዕ ጣቛ ክህልዎ ኣይክእልን እዩ ባሃላይ እዬ።
እዚ ናይ´ቦሎኛ ምትእክካብ ኣሽንባይ´ዶ ነቲ ኣጽቂጡ ዘሎ ሓፋሽ ክስሕብ ነቲ ኣብተቃውሞ ንዘሎ´ውን መሊሱ ሞራሉ ዝትንክፍ በታታኒ መርገጽ ሒዙ በተዘዋዋሪ ነቲ ኣማጺ ሥርዓት ንከሰስን ዝተበገሰ ድኹምን ናይክፋእን ዕላማ ዘለዎ ጉጅለ ገረ እዬ ዝወስዶ።
ብሃቂ ንምዝራብ፣ ካብ ጉጅሌ ቦሎኛ ምትእክክካብ፣ ሕግደፍ በቲ ኣውጺእዎ ዘሎ ሓበሬታ ዕድጊ ኣባይቲ ነቶም ኣጽቂጦም ንዘለው ሃፋሽ
ኣጽቢቁ ክከስቦም ከምዝኽእል ብወገነይ ዋላ ሃደ ጥርጥር የብለይን። ፈቲና ጸሊእና ሕግደፍ ነቲ ሕዝቢ ዝጠልቦ ናይ ኣባይቲ ኮነ ገለ ክፋል ናይ ሰብኣዊ መሰላት ከኽበር አንተጀሚሩ መሊሱ 100% ከምዘሰስኖን ብኣንጻሩ´ከኣ ደንበ ተቃውሞ ካብ ሕዝቢ አንዳተነጽለን አንዳደኸመን ከምዝኸይድ ልቦና ዘለዎ ሰብ ዝስሕቶ ጉዳይ ኣይኮነን። አንተ ንሕና ብጀካ ፍትሒ ካልዕ ናይ ሥልጣን ሕርፋን ዘይብልና፣ ፍትሒ ዋላ ብሕግደፍ እንተመጸ ምስዚ ኩሉ በሰላታት ወሸለ ኢልና ንቅበሎ ቅዱስ ጉዳይ እንበር ንነጽጎ ጉዳይ ክኸውን ኣይክእልን እዩ።
shetetaynibel September 2, 2013
This will be the best ever analysis in eritrean politics. Approaching the so called silent majority should never an excuse for erronous strategies. The bologna slogan is simply mikur merzi (sweet poison). Poison always kills but can be easier to swallow if it is sweet.
The ethiopian or any other force will work for their own purpose, apparently. But if the problem is the same, it is smartness to collaborate to find a common sollution.
We all eritreans may have different problems, when we come to ethnic or individual level, but we all know the source of the missery is the same, hence common solution.
So where is the taboo, to work with ethiopians to hasten the sollution.
Last but not least, we eritreans have seen more than enough treacherous slogans…… namely…. hade hizbi hade libi, bixifrina ( xifri enaseberka), wefri limeat, ,,,,, they are countless but fruitless as well. What we need is not sweet slogan, but sweet heart.
Wedehankum
God bless Eritrea
ahmed saleh September 2, 2013
Eritreans who show courage to take the matter personally to get involve for the process for change are the hope
of the country future . Trying is better than nothing and at the end INSHA-ALLAH our difference of understanding
into each other might get narrower . Just keep involving to the common issue for the sake our beloved good people
excluding the bad .