“ውድብ” ንዓና ንኤርትራውያን መባልዕትና ኣይኮነን!!
Dr. Mesghina G/Medhin Caltural Anthropologist . mmedhin@ymail.com “ውድብ” ንዓና ንኤርትራውያን መባልዕትና ኣይኮነን!! እዚ “ውድብ” ዝበሃል ገድላዊ ጭርሖ፣ መሰረቱ ካብ ባዕዳውያን ዝተለቃሕናዮ ኾይኑ፣ ክሳብ ሕጂ ልዕሊ ባህሊ፣ ልምዲ፣ ሃይማኖትን ሃገርን ሰሪዕናዮ እንኸይድ ዘለና ኣምር ኢዩ። ኣብ ሃገርና “ውድብ” ዝበሃል
|
“ውድብ” ንዓና ንኤርትራውያን መባልዕትና ኣይኮነን!!
እዚ “ውድብ” ዝበሃል ገድላዊ ጭርሖ፣ መሰረቱ ካብ ባዕዳውያን ዝተለቃሕናዮ ኾይኑ፣ ክሳብ ሕጂ ልዕሊ ባህሊ፣ ልምዲ፣ ሃይማኖትን ሃገርን ሰሪዕናዮ እንኸይድ ዘለና ኣምር ኢዩ። ኣብ ሃገርና “ውድብ” ዝበሃል ነገር ካብ ዝመጽእ ንደሓር፣ ውድብ ዝበለትካ ተማእዚዝካ ምኻድ፣ ንውድብ ምስ ዘይትእዘዝ ድማ መርሸንቲን ማሕረድቲን ከጋጥም ንቡር ኮይኑ። በዚ ኣገባብ ደሞም ዝፈሰሰን ኣብዚ ኣተው ከይተባህሉ ብዝወፈርዎ ጠፊኦም ዝተረፉን ደቂ ሃገር ክንደይ ክንብሎም።
ብመሰረቱ ሃገርና ንኣማኢት ዓመታት ናይ መንግስቲ ወይ ከኣ ናይ ውድብ ተጽዕኖ ብዘይብለን ንኣሽቱ ዓድታት ዝተመስረተ፣ ብኣማሓዳርነት ዓበይቲ ዓድን መራሕቲ ሃይማኖትን ዝምራሕ፣ ባህሉን እምነቱን ክብሩን ሃገሩን ሓልዩ ዝነብር ወረጃ ህዝቢ ዝነብረሉ ኢዩ ነይሩ። ጣልያን ንኤርትራ ክገዝእ ምስ ጀመረ እተን ብደቀባት ዝምርሓ ዓድታት ኣብ ካልኦት ሃገራት ኣፍሪቃ ርእይዎ ብዘይፈልጥ ምዕቡል ሕጊ እንዳባ ክመሓደራ ምስ ጸንሓኦ ነቲ ሕጊ እንዳባ ከም ዝነበሮ ኢዩ ገዲፍዎ። ኣብ ሜዳ ኤርትራ ዝተወልዳ ክልተ ዓበይቲ ውድባት ንመሬት ኤርትራ ክቆጻጸራኦ ምስ ጀመራ ግን ነቲ ወረጃ ባህልና፣ ሃይማኖትናን ሃብታም ሕጊ እንዳባን ካብ ሱሩ ሓኺኸን ካብ መሬት ኤርትራ ምስ ኣጥፍኣኦ ደርፈን፣ ሃይማኖተን፣ ሕገን፣ መምርሒአን ብ“ውድብ” ተተኪኡ።
ኣብ ሓምሳታት ተወሊድና ኣብ ሱሳታት ዝዓበና ኤርትራውያን፣ ካብ ስድራቤታትና፣ ሓወቦታትና፣ ኣኮታትና፣ ኣሞታትናን ዓበይቲ ዓዲን መራሕቲ ሃይማኖትን ዝወረስናዮ ነገር እንተ ደኣ ሃልዩ ሃብታም ባህሊ ኢዩ። እቲ ንኣማኢት ዓመታት ካብ ስድራና ዝወረስናዮ ሃብታም ባህሊ ግን ኣብ ደቅናን ደቂ ደቅናን ከይተወርሰ እንከሎ በቲ ርኢናዮን ሰሚዕናዮን ዘይንፈልጥ ባህልን ልምድን እምነትን ማርክሳውያን ስለዝተተክአ ሎሚ መብዛሕትአን ውድባት እንተላይ ናይ መንእሰያት ምንቅስቓሳት፣ በቲ ናይ ህዝብና ሃብታም ባህልን ልምድን ስነ-ስርዓትን ዘይኮነስ በቲ ኣብ ሜዳ ካብ ኣብያተ ትምህርቲ ቀያሕቲ ዕንባባን ኮኾብ ጽባሕን፣ ኣብ ሓራ ኤርትራ ድማ ካብ ሳዋን ካድራት ህግደፍን ዝተማህርዎ፣ ሃብታም ባህልና ንምጥፋእ ዝተበገሰ ክፉእ መንፈስ ኢዮም ዝምርሑ ዘለው።
እዝከረኒ ኣስኳላ ኣዚለን ቀዳማይ ክፍልን ኣብ ደቀምሓረ ክመሃር ከለኹ፣ ኣብቲ ከባቢ ካብ ዝረኣዩ ዝነበሩ መራሕቲ፣ ደጊያት ገብራይ ምስ ኢትዮጵያ ምጽንባር ኢዩ ዘዋጽኣና ዝብል ፓርቲ ክመርሑ ከለው ብኣንጻሩ ከኣ ራእሲ ተሰማ ኣስበሮም ንናጽነት ኤርትራ ዝድግፍ ፓርቲ ይመርሑ ነበሩ። ኣብቲ እዋን’ቲ፦
ደግያት ገብራይ ማኪና ሃቡና
ንራቢጣ ክንጉሕፎም ደሊና
ተሰማ ከብዲ ሓሰማ
ገብራየ ኮኾብ ሰማየ
እናተባህለ ይድረፍ ነበረ።
ራእሲ ተሰማን ደግያት ገብራይን ግና እቲ ፍልልያቶም ካብቲ ሃብታም ባህሎም ክፈላልዮም ስለዘይደለዩ፣ ኣሕዋትን ኣዕሩኽትን ኮይኖም ይነብሩ ከም ዝነበሩ እቶም ኣብቲ እዋን’ቲ ዝነበሩ ዓበይቲ ዓዲ ነጊሮምኒ ኢዮም። ነዚ ከኣ ኢና ሎሚ ስኢንናዮ ዘለና። ፖለቲካዊ ፍልልያትና ንማሕበራዊ ህይወትና ኣመና በኪልዎ ስለዝርከብ፣ ከም ህዝቢ ተሰማሚዕና ብሓንሳብ ንኸይንነብር ይገብረና ኣሎ።
እቲ ሃብታም ሕግና፣ ልምድናን እምነትናን ብሰንኪ ንማርክስነትን ዴስነትን ቅድሚ ኹሉ ሰሪዖም ዝተጓዕዙ “ውድባት” 100 ዓመት ንድሕሪት ተመሊሱ ይርከብ። ብሰንኪ ውድባት ኣብ መሬትና ከም ውሕጅ ዝፈሰሰ ደም ድማ ውሑድ ኣይነበረን። ኣብቲ ህዝባዊ ግንባርን ተጋድሎ ሓርነትን ዘካየዳኦ ኲናት ሓድሕድ ዝጠፍኡ ጀጋኑ ኤርትራውያን፣ ብስም ናጽነት ሃገሮም ዘይኮነስ ብስም “ውድብ” ንኸንቱ ኢዮም ጠፊኦም። ካብቶም ኣብ ውግእ ሓድሕድ ዝጠፍኡ ጀጋኑ መንእሰያት ሓዲኦም ኣብ ተሓኤ፣ ሓዲኦም ድማ ኣብ ህዝባዊ ግንባር ተሰሊፎም ዝተሰውኡ ንኣሽቱ ኣሕዋተይ ግርማይ ገብረመድህንን ብርሃነመስቀል ገብረመድህንን ኢዮም። ኣብ ሓደ ኲናት ክልተ ንኣሽቱ ኣሕዋተይ ስኢነ ኢየ። ተመሳሳሊ ዛንታ ዘለዎም ኤርትራውያን ስድራ 2
ቤታት እውን ብዙሓት ኢዮም። ዝኾነ ሰብ እዞም ክልተ ኣሕዋተይ ምእንቲ ሃገሮም ኢዮም ተሰዊኦም እንተበለኒ ክቕበሎ ኣይክእልን ኢየ። ኣሕዋተይ ኣብ ናይ ክልተ ውድባት ቁሩቁስ ኢዮም ጠፊኦም።
ኣብ ውሽጢ ተጋድሎ ሓርነት ብስም ፋሉል ዝተቐትሉን ዝተረሸኑን ኣዕሩኽትናን መማህርትናን ቁጽሮም ወሰን የብሉን። ኣብ ውሽጢ ህዝባዊ ግንባር እውን መንካዕ ተባሂሎም ዝተረሸኑ መሳቱናን ኣዕሩኽትናን ብዙሓት ኢዮም። ኣብ ውሽጢ ኤርትራ ኣባላት ተሓኤ ኢኹም ተባሂሎም ብህዝባዊ ግንባር ዝተረሸኑ፣ ኣባላት ህዝባዊ ግንባር ኢኹም ተባሂሎም እውን ብተሓኤ ዝተረሸኑ ኣዕሩኽትና ንርስዖ ኣይኮነን።
ህዝባዊ ግንባር ንሜዳ ኤርትራ ንበይኑ ክብሕቶ ብምድላይ ንኣሽሓት ኤርትራውያን ጀጋኑ ክሳብ መሬት ሱዳን ክሃድኖም እንከሎ ነቶም ዝተረፉ እውን እቲ መጋድልቶም ዝነበረ፣ ናይ ሎሚ መራሒ ሃገር ብዘይንንሕስያ ኣረሺንዎም ኢዩ። እዚ ጨካን “መራሒ ውድብ” ኣብ ፍርዲ ከይቀረበ፣ ሓሚሙ ሕክምና እናረኸበ፣ ክሳብ ዝመውት ነቲ “ውድብ”ን ሃገርን ይመርሖ ኣሎ። “ውድብ” ዝበሃል ነገር ንዓና ንኤርትራውያን መባልዕትና ኣይኮነን።
ህዝባዊ ግንባር ናጽነት ምስ ኣወጀ፣ ብዙሓት እንፈልጦም ኤርትራውያን ተኣሲሮምን ተረሺኖምን ኢዮም። ሓደ ካብኣቶም ብኣባላት ጸጥታ ህዝባዊ ግንባር ዝተረሸነ መምህር ግርማይ ገብረሃዋርያት ኢዩ። መምህር ግርማይ ገብረሃዋርያት እንኮ ሓጥያቱ ኣባል ተሓኤ ምንባሩ ጥራይ ኢዩ።
ኢሳያስ ድሕሪ ናጽነት በዚ ህዝባዊ ግንባር ዝበሃል ውድብ ዕጉብ ስለዘይነበረ፣ ናይ ሓያለ ዓመታት ሕልሙን ድሌቱን ንሱ ጥራይ ዝኣምነሉን ዝውንኖን ውድብ ምጅማር ስለዝነበረ፣ ኣብ መወዳእታ ነቲ ኣብ ምጽዳቕ ዝበጽሐ ዓንደ ሕጊ ሰሪዙ፣ ነቶም ዘይተሰማምዑዎ ሚኒስተራት ኣሲሩ፣ ነተን ክልተ ተበሃግቲ ወደባትና ኣምኪኑ፣ ብሚልዮናት ናብ ኤርትራ ክመጹ ዝግባእ ኣጋይሽ ከልኪሉ፣ ነቲ ምሁር ኣካል ሃገሩ ገዲፉ ከም ዝስደድ ገይሩ፣ ንሕልሙ ዕንቅፋት ክኾንዎ ዝኽእሉ ዓበይቲ ዓዲን መራሕቲ ሃይማኖትን ኣሲሩ፣ መንእሰያት ኤርትራ ነቲ ኣብ ሜዳ ዝጀመሮ ናይ ክሕደት ትምህርቲ ኣብ ሳዋ ከም ዝቕጽልዎ ብምግባር፣ ንነብሱ፣ ንስድራኡ፣ ንዝህቡን ንሃገሩን ንኽዋረዱ ዝገበረ፣ ጨካንን ሕሱምን መራሒ ኢዩ።
ዝኾነ ኣብ ኤርትራ ዝነብር ኤርትራዊ ነዚ ህግደፍ ተባሂሉ ዝጽዋዕ ውድብ 100% ክድግፍ ኢዩ ዝግደድ። 1% ተቓውሞ እንተ ደኣ ኣስሚዑ ግና ብዘይ ገለ ንሕስያ ክርሸንን ክእሰርን ይኽእል ኢዩ። በዓል ሸሪፎን ሙስጠፋን’ኮ 99% ውፉያት ሰዓብቲ ኢሳያስ ኢዮም ነይሮም። ካብቲ ኢሳያስ ዝደልዮ ቁሩብ ስለዘጉደሉ ግና ኢሳያስ ንሞት ኣሕሊፉ ሂብዎም። ድሩዕ ነቲ ክፉእ ኣሰራርሕ ኢሳያስ ክእርም ብምሕሳብ ቅድሚ ማእሰርቱ ኣብ ጀርመን ንኢሳያስ ኣምሪሩ ወቒስዎ ኢዩ። ናይ ኤውሮጳ ጉዕዞኡ ወዲኡ ናብ ኣስመራ ክምለስ ኣብ መዓርፎ ነፈርቲ ካይሮ ምስ ኣቦና ሱናበራ ከም ኣጋጣሚ ተራኺቦም ነይሮም። ኣብታ ሰዓት እቲኣ ኣነ’ውን ናብ ኣስመራ ንምኻድ ኣብቲ መዓርፎ ነፈርቲ ብምንባረይ ብሓንሳብ ከዕልሉ ኣማዕድየ ስለዝረኣኹዎም ንድሩዕ ከኣ ስለዘይፈልጦ፣ ምስቶም ንነዊሕ ዓመታት ዝፈልጦም ኣቦና ስናበራ ተራኺበ ከዕልል ጋዜጣ እናንበብኩ ተጸብየዮም። ኣብታ ነፋሪት ምስ ኣተና ድሩዕ ንበይኑ ኮፍ ምስ በለ ኣነ ከኣ ኣቦይ ሱናበራ ንበይኖም ተቐሚጦም ምስ ረኣኹዎም ብሓንሳብ ተቐሚጥና ጉዕዞና ናብ ኣስመራ ኣምሪሕና።
ኣቦና ሱናበራ ኣብ ዕላሎም “ምስግና ወደይ እዞም ምሁራት ናብዛ ኣስመራ ቅልቅል እንተበልኩም ንኢሳያስ ባህ ስለዘይብሎ ኩነታት ክሳብ ዝልወጥ ኣብቲ ኣሜሪካ እንተጸናሕኩም ኢዩ ዝምረጽ። ምዃን በዓል ንስኻ’ኳ ናይ ፖለቲካ ሰባት ስለዘይኮንኩም ንግዚኡ እንተተመላለስኩም ብዙሕ ዘሰክፍ ኣይኮነን። ሕጂ ግን ንኣይ ዘሰክፈኒ ዘሎ ድሩዕ ኣብዛ እዋን እዚኣ ናብ ኤርትራ እንተተመሊሱ ኢሳያስ ከይወዓለ ከይሓደረ ክኣስሮ ስለዝኽእል ኣብ ወጻኢ ሃገር ኮይኑ ክቃለስ ለሚነዮ ክሰምዓኒ ኣይከኣለን። ዶክተር እንድዒ ደኣ ረቢ ባዕሉ ይሓልዎ እምበር ኣነስ ንድሩዕ ካልኣይ ግዜ ዝርእዮ ኣይመስለንን” ብምባል ኣቦይ ሱናበራ መንዲሎም ኣውጺኦም ንብዓቶም ደረዙ። ድሩዕ ንኢሳያስ ጽቡቕ ገይሩ ኣይፈለጦን ምስ በሉኒ ብኡ ንብኡ ድቃስ ስለዝወሰዶም እቲ ዝናፍቖ ዕላል ኣቦይ ሱናበራ ከይመነኹዎ ተፈላለና።
እቲ ዘሕዝን ንኢሳያስ ድሩዕ ጥራይ ኣይኮነን ዘይፈልጦ። ኣቦይ ሱናበራ እውን ጽቡቕ ገይሮም ኣይፈለጥዎን። ከመይሲ ንሶም እውን ምስ ከም በዓል ኣቦይ ዓብዱ ዝኣመሰሉ መሳቱኦም ዕጫ ድሩዕ ገጢምዎም ስለዝኾነ። እቶም ኣዝየ ዝፈትዎም ኣቦይ ዓብዱ የኑስ ብዘይካ ሰሓቕን ዕላልን ፖለቲካ ፈጺሞም ዘየዕልሉ ንሓንቲ መዓልቲ እውን ትኹን ብዛዕባ ኢሳያስን ውድቡን ሕማቕን ጽቡቕን ዘይዛረቡ፣ ምስ ወዶም ዓሊ ዓብዱ ፈጺሞም ዘይሰማምዑ ሰብ ኢዮም ነይሮም። ኣቦይ ዓብዱ ግና ንሳልሳይ ግዜ ብትእዛዝ ኢሳያስ ተኣሲሮም ይርከቡ። ንኣቦይ ሱናበራ ካብ ማእሰርቲ ተፈቲሖም ምስ በጻሕኩዎም፣ ብሓጺር ግዜ ረሲዕ 3
ኮይኖም ጸኒሖምኒ። ነዊሕ ከይጸንሑ እውን ሞይቶም። ብርግጽ “ውድብ” ክበሃል ከሎ ብዘይካ’ቶም ሰዓብቱ ንወረጃታትን ዓበይቲ ዓዲን ክሰምዕ ኣይደልን ኢዩ።
ሓደ ሰብ ኣብታ ናይ ህግደፍ ቁራዕ እንተ ኣትዩ ካብ ወለዱን ሃይማኖቱን ቤተሰቡን ንላዕሊ ንውድቡ ኢዩ ዘቐድም። ኣብዚ እዋን ኣብ ካይሮ እትነብር ጓል ኣቦይ ሱናበራ ናይ ህግደፍ ካድረ ኮይና ኣላ። ብባህልና ግና ከምዚ ዓይነት ጠባይ ፉንፉን ኢዩ። ንሳ ግና ኣብታ ቁራዕ ስለዝኣተወት ልዕሊ ሱናበራ ንህግደፍ ኢያ እተቐድም። እግዛብሄር ከኣ ናብ ልባ ይምለሳ!! ከም በዓል ኢሳያስን ንሱ ዝመርሖ ውድብን ሃገር ትዕኖ ኣይትዕኖ፣ ሃይማኖት ይሃሉ ይጥፋእ፣ ግዲ የብሎምን። ንኣታቶም ህይወቶም እቲ ውድብ ስለዝኾነ። ሞራል ህዝቢ ኤርትራ ፈጺሙ ዓንዩ፣ እታ ሃገር ናይ ዝሙትን ስኽራንን ምዃና እውን ኣየሕምሞምን ኢዩ።
ገለ ዓመታት ይገብር፣ ናብ ሆቴል እምባሶይራ ኣብ እተደይብ ኣስካላ ክልተ ኣንጻር ጾታ ዝኾኑ መንእሰያት ኣብ ኣንጎሎ ተጸጊዖም ክሰዓዓሙን ስምዒቶም ከርውዩን ከለው ዝረኣያ ኣደ ሰንቢደን ንእግዚኣብሄር ምስ ኣማረራ፣ እታ መንእሰይ ትቕብል ኣቢላ “ኣደ ኣይትሰንብዳ፣ ንዕነ ንኹልና ይኣኽለና ኢዩ!” ብምባል ተላገጸትለን። እቲ ንዓይ ዝገርመኒ ግና ኣብታ ጸግዒ ኣስካላ ክልተ መንእሰያት ተጸጊዖም መጽሓፍ ቅዱስ እንተዘንብቡ፣ መንግስቲ ህግደፍ ሽዑ ንሽዑ ኣብ ኮንቴነራትን ኣብ ናይ ትሕቲ መሬት መዳጎኒታትን ምኣሰሮም እሞ ነዊሕ ከይጸንሑ ከኣ ህይወቶም ምሓለፈት።
ከም ኣጋጣሚ ኮይኑ ብዙሓት ብሰንኪ ሃይማኖቶም ዝተኣስሩ ኤርትራውያን፣ ገሊኦም ሃይማኖትና ክሒድና ኢና ብማለት ገሊኦም ከኣ እንተ ብቤተሰብ እንተ ብተኣምራት ካብ ማእሰርቲ ወጺኦም ናብ ኣሜሪካን ኤውሮጳን ምስ መጹ፣ ገለ ካብኣቶም ነብያትን ሃዋርያትን ዝብል መዓርግ ለቢሶም ካብ ኣሜሪካን ኤውሮጳን ናብ ሱዳንን ግብጺን ኢትዮጵያን እናተመላለሱ ካብ ገለ ወጻእተኛታትን ኤርትራውያንን ብዝኣከብዎ ገንዘብ ገይሮም ዓለም ክዛወሩ ንርእዮም ኣለና። ካብ ከምኡ ግና ኣብቲ ትምህርቲ ዘለዎ ሃገር እንተወሓደ 12 ክፍሊ’ኳ እንተዝውድኡ ዝሓሸ ኢዩ። ሓያሎ ኣብ ከተማታት ኣሜሪካን ኤውሮጳን ኣብያተ ጸሎት ዝጀመሩ እውን ኣለው። ነቶም ብድሕሪኦም ኣብ ኮንቴነራት ተኣሲሮም ዘለው ኣሕዋቶም ምስ ካልኦት ኤርትራውያን ኣሕዋቶም ብምዃን ኣብ ጎደናታት ኣሜሪካን ኤውሮጳን ሰላማዊ ሰልፊ ብምግባር እንተዝሕለቑሎም ንእግዚኣብሄርን ንህዝቦምን ዘሐጉስ መንፈሳዊ ኣገልግሎት ምኾነ። እንተዘይኮነ ግና “ንሕና መንፈሳውያን ኢና፣ ነብያትን ሃዋርያታትን ስለዝኾንና ጉዳይ ሃገር ኣየእትወናን ኢዩ። ሃገርና ካብዚ ቤተክርስትያን ዝዓጹ ክፉእ መራሒ ምስ ተገላገለት፣ ናብ ሃገርና ኣቲና ነቲ ዝጀመርናዮ መንፈሳዊ ስርሓት ክንቅጽል ኢና” ምባል ግን ዕሽነትን ግብዝናን ኢዩ።
እዚ ኣብ ሃገርና በትረ መንግስቲ ጨቢጡ ዘሎ ውድብ ህዝባዊ ግንባር (ደሓር ህግደፍ) ኣብ ሃገርና ዘተኣታተዎ ባህሊ፣ ቀዳማይ ፍርሒ ካልኣይ ድማ ጽልኢ ኢዩ። ሎሚ ኣብ ውሽጥን ኣብ ወጻእን ዘሎ ህዝብና ብፍርሒ ሕልናኡ ዓሪቡ ኢዩ። እቲ ኣብ ውሽጢ ዘሎስ’ኳ ከይእሰር ይፈርሕ፣ እቲ ኣብ ደገ ዘሎ ግን ስለምንታይ ብፍርሕን ራዕድን ከም ዝነብር ኣይርደኣንን። ሓደ እዋን ሓደ ተጋዳላይ ሻዕብያ ናብ ጁባ መጺኡ ንግዲ ከዋፍር ምስ ጀመረ፣ ሓደ ምሸት ምስ ሓደ ካድር ህግደፍ ከዕልሉ ኣምስዮም። መስተ ሒዞም እናዕለሉ ከለው እቲ ካድር ከምዚ ኢሉ መኸሮ፦ “ዝዓርከይ ኢድ ኣያይ ኢሳያስ ነዋሕ ስለዝኾነት ኣብዚ ሃገር ከኣ ኣብ ገለ እዋናት ከም ኣንጭዋ ተመሲሉ ይረአ ስለዝኾነ ክትቃወም ኢልካ ከይትፍትን”። ንምሸቱ እቲ ናይ ራዕዲ ቃላት ክምገብ ዘምሰየ ተጋዳላይ ናብቲ ዝድቅሰሉ ሆቴል ኣትዩ ምስ ደቀሰ፣ ኣብ መንጎ ክሸይን ኢሉ ምስ ተበራበረ ሓንቲ ኣንጭዋ ኣብቲ ሽቓቕ ክትዕንድር ምስ ረኣያ፣ ወዮ’ቲ ካድር ዝበሎ ተዘኪርዎ “ኣንታ ኣያይ ንነዊሕ እዋናት ዘሳቐኻኒ ይእከልካ!!” እናበለ ኣብ ቅድሚኡ ብዝጸንሖ ኣስኮባ ነታ ኣንጭዋን ብጾታን ብዘይንሕስያ ቀተለን። ካብቲ ተጻዒንዎ ዝጸንሐ ፍርሒ ከኣ ናጻ ኮነ። እዚ ምሳሌ’ዚ ንምእማኑ ዘሸግር ክመስል ይኽእል ይኸውን። ናይ ብሓቂ ዘጋጠመ ግን ኢዩ። በዚ ሎሚ እዋን ኣብ ዝሃለወ ሃልዩ ብሰንሰለት ፍርሒ ተኣሲሩ ዘሎ ህዝቢ ቁጽሪ የብሉን።
በዓል ሙሕየዲን ሸንገብ፣ ዓሊ ዓብዱ፣ ዶክተር ወልደኣብ ኢሳቕ፣ ዓንደብርሃን ወልደገርግስ፣ ወዘተ ነቲ ስርዓት ራሕሪሖሞ ካብ ዝበሃል ነዊሕ ኮይኑ። ክሳብ ሕጂ ሓንቲ ቃል ከውጽኡ ዘይከኣሉሉ ምኽንያት “ፍርሒ ኢሳያስ”፣ “ፍርሒ ህግደፍ” ለይትን ቀትርን ኣብ መንፈሰ ሕልናኦም እናመጸ ስለዘናውጾም ይመስለኒ።
ኣብ በዓል ኣሜሪካ ማሕበር ገብርኤል፣ ማሕበር ሚኪኤል ዝበሃላ ማሕበራት ኣብ ዝጀመራሉ ግዜ ህዝባዊ ግንባር ብዘይ ንሕስያ ኢዩ ኣፍሪሱወን። ናይ ዓድን ኣውራጃን እንተጀሚሩ’ሞ ንመስረትቲ እተን ማሕበራት ወላ ኣብ ሓዳሮም ኣትዩ ክፈታተኖም ኢዩ ዝፍትን ዝነበረ። ሕጂ ግና እቲ ታሪኽ ተቐይሩ ኢዩ። ሎሚ ብስም ውድባት ህዝቢ ዓዲምካ ኣኼባ 4
ክተካይድ እንተፈቲንካ ካብ 20 ሰባት ንላዕሊ ኣይመጹልካን ኢዮም። ብማሕበር ሚኪኤል፣ ብማሕበር ገብርኤል፣ ብደቂ ባጽዕ፣ ብደቂ ኣባሻውል፣ ብደቂ ኸረን፣ ወዘተ እንተጸዊዕካ ግን ኣዳራሽ ይንእሰካ። እዘን ኩለን ማሕበራት ንሓንቲ ኤርትራ ኢለን ንሓደ ሰሙን ኣኼባ እንተዝገብራ፣ ንህግደፍ መንበርከኽኦ በሃላይ ኢየ።
ኣብዚ እዋን’ዚ ህግደፍ ዝጥቀመሉ ሓደ ሜላ፣ ንህዝብና ብኣውራጃታት ምፍልላይ ኢዩ። እቲ ዘሕዝን ከኣ ገለ ውሑዳት ተበለጽቲ “ኢሳያስ ወዲ ላምና! ጅግና ሓማሴናይ ኢዩ!” እናበሉ ዝፍክሩ ኣለው። ብዘረባ ናይዞም ዉሑዳት ሰባት ተደናጊሮም ብህዝቢ ሓማሴን ዝማረሩ ከኣ ኣለው። ብናተይ ተመኩሮ ግን ህዝቢ ሓማሴን ካብ ህዝቢ ኩለን ኣውራጃታት ዝያዳ ዝተጎድአ ወረጃ ህዝቢ ኢዩ። ሎሚ እቲ ዝሓርሰሉን ንከብቱ ሳዕሪ ሓዚኡ ዘስብሓሉን መሬቱ ተሓዲጉ እተን ዝነበራ ጥሪቱ ሸይጡ፣ መሬቱ ብሃብታማት ተመንዚዑ፣ ሎሚ ኣሽንኳይ’ዶ ዝሓርሰሉን ማሉ ዘብልዓሉን መሬት፣ ምራኹት ዝውዕላሉ መሬት እውን የብሉን። ህግደፍ
እቲ ካልእ ዝጥቀመሉ ብልሓት ከኣ ተዋህዶ ንካቶሊክ፣ ከኒሻ ንጴንጤ፣ ክርስትያን ንኣስላም ከም ዝጸልእ ምግባር ኢዩ። ነዚ ክፉእ መንፈስ ዘገልግልዎ ሰባት ከኣ ካብቶም መሻይኽን ካህናትን ኢዩ ዝምልምል። ንኣብነት ሃይማኖት ከኒሻ ንሓያሎ ዓመታት ብህዝቢ ኤርትራ ዝተኸብረ፣ ንበዓል ኣቦይ ወልደኣብ ወልደማርያምን ይስሃቕ ተወልደመድህንን በዓል ቀሺ እምባየን ቀሺ ገብረስላሴን ዘፍረየ ሃይማኖት ኢዩ።
ኣብ ኤርትራ ካብ 50 ዓመት ንላዕሊ ዕድመ ዘለዎን ንግስቲ ኤልሳቤጥ ናብ ኣስመራ መጺኣ ዝመረቐቶን St. George ዝተባህለ ናይ ኣንጀሊካል ቤት ክርስትያን ከም ዘሎ ዝፍለጥ ኢዩ። እዚ ቤትክርስትያን’ዚ ደርግ ክዓጽዎ ምስ ደለየ ናይ ሉተራንን ኣንጀሊካልን ኣብያተ ክርስትያናት ኣብ ጀነቫ ተኣኪቦም St. George ንዝተወሰነ ግዜ ብሓላፍነት ወንጌላዊት ቤት ክርስትያን ክሕሎ፣ እቲ ብእንግሊዝኛ ስርዓተ ጸሎት ዝካየደሉ ናይ ወጻእተኛታት ቤተ ክርስትያን ግን ክቕጽል ተሰማሚዖም ምንባሮም ዝዝከር ኢዩ። ቀሺ ኣስፋሃ ፕረዚደንት ወንጌላዊት ቤተ ክርስትያን ክሳብ ዝነበሩሉ ግዜ ወንጌላዊት ቤተ ክርስትያን ነቲ ዝተዋህባ ሕድሪ ስለዘጽንዐት እቲ ናይ ወጻእተኛታት ቤተ ጸሎት ስርሑ ብግቡእ ክቕጽል ጸኒሑ። ኣብ መወዳእታ ግና ቅድሚ ክልተ ዓመት ቀሺ ዮሴፍ ዝተባህሉ ናይ ህግደፍ ካድር ፕረዚደንት ወንጌላዊት ቤተ ክርስትያን ምስ ኮኑ ከም ኣጋጣሚ እቶም ህንዳዊ ቀሺ ክቕድሱ ኣነ ከኣ ክምህር እናተዳለና ከለና ንዓና ን5 ደቒቕ ከየዛረቡና እቲ ቤተ ክርስትያን ብወንጌላዊት ቤተ ክርስትያን ከም ዝተወርሰ ኣርድኡና። እቶም ህንዳዊ ቀሺ ኣብ ሰሙኖም ተሰጒጎም። እቲ ናይ እንግሊዝኛ መንፈሳዊ ኣገልግሎት ከኣ ተዓጽወ። ቀሺ ዮሴፍ ከኣ ንናይ’ቲ ቤተ ክርስትያን ቪላ፣ መኪናን ቤት ትምህርቲን ኣብ ትሕቲ ቁጽጽሮም ኣእተውዎ። ብዘይካ’ዚ ምስ በዓል ቀሺ ገብረመድህን ኣብ ግብጺ ዝተማህረ ቀሺ ሳሙኤል ዝተባህለ ናይ ህግደፍ ካድር፣ ብገንዘብን ሽመትን ናይ ህግደፍ ተታሊሉ ንበዓል ቀሺ ገብረመድህን፣ ቀሺ ሃብቶም፣ ዶክተር ፍጹም ምስ ኣእሰሮም ኣብ ተዋህዶ ቤት ክርስትያን ካብቶም ቀንዲ ገባርን ሓዳግን፣ ኣሳርን ፈታሕን ኮይኑ ኣብቲ ቤተ ክርስትያን ናይ ትምህርቲ ሰንበት ሓላፊ ኮይኑ ይሰርሕ ኣሎ።
እቲ ካልእ ኢሳያስ ዝጥቀመሉ ናይ ከፋፊልካ ግዛእ ሜላ ኣብ ውሽጢ ሓደ ቤተሰብ ባእስን ጥልመትን ምፍጣር ኢዩ። ካብ ተመኩሮይ ተበጊሰ ገለ ክብል። መምህር ኣልጋነሽ ዘርአ እትበሃል ብመውስቦ ዝምድና ዘለና ኾይና ኣብቲ መጀመርያ ካብ ስደት ናብ ኤርትራ ዝኣተኹሉ ግዜ፣ ኣብቲ ከም ሓላፊት ናይ መዋእለ ህጻናት እትሰርሓሉ ዝነበረት ቤት ትምህርቲ ቃኘው ካብ መኻዚኖ 10,000 ብር ከም ዝተሰርቃ እቲ ገንዘብ ከኣ ከይወዓለት ከይሓደረት እንተዘይመሊሳቶ በዓል ልኡል ገብረኣብ ከም ዝኣስራኣ ብምግላጽ “ደቀይ ከዕቢ ሓግዘኒ!!” ትብለኒ’ሞ ኣነ ድማ ነተን ተሰሪቐናኒ ዝበለተን ገንዘብ ይኸፍለላ። እዛ ንብዙሓት ሰባት ዘደናገረት ሰብ፣ ድሕሪ ሓያለ ዓመታት “ኣንጻር መንግስቲ ኤርትራ ዝጸሓፍካዮ ብምሉኡ ኣብ ኢድና ኣትዩ ናብ እንዳ ጸጥታ ስለዘረከብናዮ እንተ ደኣ 20,000 ዶላር ዘይከፊልካ ክኣስሩኻ ኢዮም። ስለዚ ከይወዓልካ ከይሓደርካ ሕጂ ክፈለን” ዝብል መፈራርሒ ሓዘል ምኽሪ፣ ፍስሃየ ካሕሳይ ብዝተባህለ ሰብ ሰደደትለይ። ኣነ ከኣ ኣብ ትሕቲ ናይ ህግደፍ ቤት ማእሰርቲ ክመውት ስለዘይደለኹ ንፍስሃየ “ነቲ ገንዘብ ቀዳም ንግሆ ክህበካ ኢየ” ምስ በልኩዎ ንዝኾነ ይኹን ሰብ ከይነገርኩ ዓርቢ ፍርቂ ለይቲ ሃገረይ ገዲፈ ናብ ዳግማይ ስደት ኣምሪሐ። ከምዚኦም ዝኣመሰሉ ክፉኣት ሰባት ብግዜ ሃይለስላሴ/ደርግ ነይሮም ሕጂ ከኣ ኣብ ግዜ ህግደፍ ንሓያሎ ሃብታማት ብዘይ ንብረት ከም ዝስደዱ ገይሮሞም ኢዮም።
እቲ ይትረፍ ንብምልእታ ሃገር ንሓንቲ ስድራ ቤት’ኳ ክፈላሊ ዝረአ ዘሎ ህግደፍ ዘንገሶ ክፉእ መንፈስ ሕስድና፣ ካብ ተራ ሰባት ሓሊፉ ኣብ ላዕለዎት ሓለፍቲ ጸጥታ እውን ብግሁድ ኢዩ ዝረአ። ቅድሚ ቁሩብ ዓመታት ኣብ ኣስመራ ኣብ ዝነበርኩሉ ግዜ፣ ሓደ ካብ ዕሉላት መራሕቲ መሓውር ጸጥታ ህግደፍ ዝኾነ ጠዓመ ጎይትኦም (መቐለ) ኣብ ኣፈይ ዝበለኒ ከም ኣብነት 5
ክንወስዶ ንኽእል። እዚ ሰብ’ዚ ኣብ ሓደ ናይ ዕላል ኣጋጣሚ፣ ኣብ Eri-tv ብዛዕባ ዝገበርኩዎ ንኣተኣላላያ ጭንቀት ዝምልከት ቃለ መጠይቕ ክዛረብ ምስ ሰምዓኒ፣ “ዶክተር ከኣ ስቕ ኢልካ ኢኻ፣ ኣነ ጭንቀት ዘይብሉ ለይቲ ዝሓድር፣ ደም ሃብታም ሰትየ ምስ ዝሓድር ጥራይ ኢዩ” በለኒ። ኣነን እቶም ምሳይ ዝነበሩን ሰባት ካብ ኣፍ’ዚ ብኣጋጣሚ ዝተሓወሰና ሰብ ነዚ ቃላት’ዚ ምስ ሰማዕና ዝተሰምዓና ስምዒት ክትገልጾ ዝከኣል ኣይነበረን። ህግደፍ ማለት እምበኣር ብኸምዚኦም ዝኣመሰሉ ደም ሰብ እንተዘይሰትዮም ዝጭነቑ ሰባት ዝምራሕ ውድብ ኢዩ።
ነዚ ስሱዕን ጭንቀት ዝዕድምን ኣንደበት ሰበስልጣን ህግደፍ ዘዘካኽር መደብ ኣብ ዝሓለፈ ኣውደኣመት ልደት ብኤሪ-ቲቪ ክፍኖ ምስ ረኣኹ መሊሲ ድንጽው ኢሉኒ። ኣብዚ ዓቢ መንፈሳዊ በዓል ዝተኸብረሉ ዕለት፣ ክርስትና ዝእምነቶም ቤተሰብ ሕሩድ ሓሪዶም፣ ሰቲ ነስኒሶም፣ ሓድሽ ኪዳን ተኸዲኖም፣ ዓበይቲ ስዋኦም እናሰተዩ ኣዴታት ቡናአን እናፍልሓ፣ መንእሰያት ናይ ልደት ኬክ እናቖረሱ፣ ብሓባር ኣብ ዝነበርናሉ ገዛ “ኣብ ሃገርና’ኸ ኣብ መዓልቲ ኣውደኣመት እንታይ ኮን ይበሃል ይህሉ!?” ኢልና ኤሪ-ቲቪ ምስ ወላዕና እቲ ክፍኖ ዝጸንሓና ፕሮግራም፣ ጭንቅን ስቓይን ሞትን ዘዘክር ኣብ ውሽጢ ባሕሪ እናተዋግኡ ዝስውኡ ተጋደልቲ ዘርኢ ነበረ። መቸም ዳርጋ ኩለን ሃገራት ኣፍሪቃ ብፍላይ ኣብ ከም በዓል ግብጺ፣ ኡጋንዳ፣ ኢትዮጵያ፣ መሪር ውግኣት ሓሊፉ ኢዩ። ብዘይካ ኣብ ኤሪ-ቲቪ ግን ኣብ ግዜ ልደትን ፋሲካን ሓድሽ ዓመትን ሮመዳንን ውግእ ዝረኣየሉ ናይ ቲቪ ፕሮግራም ዘለዋ ሃገር የላን።
ብዝኾነ ህግደፍ ኣብዚ እዋን’ዚ ዝተጠቕመ ሜላ እንተተጠቕመ፣ ዕምሪ ስልጣኑ ክንዲ’ቲ ዝደልዮ ከንውሖ ኣይክእልን ኢዩ። ብፍላይ ኣብዚ እዋን ዝደፍኦም ስኢኖም እምበር ደኺሞም ኢዮም። ንምህዳም ዝቀራረቡ ኢዮም ዝመስሉ ዘለው። ኣብዚ ቀረባ እዋን ልዕሊ 360 ኤርትራውያን ኣብ ደሴት ላምፔዱዛ ምስ ጠሓሉ ምክትል ኣምባሳደር ህግደፍ ኣብ ሕብረት ኣፍሪቃ ኣብቲ ሕብረት ኣፍሪቃ ዝጸውዖ ናይ ጸሎተ ፍትሓት ስነ-ስርዓት ንምስታፍን ንኤርትራ ወኪሉ መደረ ከስምዕን ብጋዜጠኛታት ተሰንዩ ኣብቲ ኣነ ዝካፈለሉ ኢንተርናሽናል ቤተ ክርስትያን ሰንበት ምድሪ ምስ መጸ ደመይ ፈሊሑኒ ካብ ቀጽሪ’ቲ ቤት ክርስትያን ከም ዝስጎግ ገይረ። ጽቡቕ ከኣ ተሰሚዑኒ። ንሱ እውን ብዘይ ተቓውሞ ርእሱ ኣድኒኑ ተመልሰ። ኣነ ሓደ ሰብ ንኣምባሳደር ህግደፍ ሓፊሩ ከም ዝወጽእ ክገብር ዝኽእል እንተኾይነ ንሕና ኤርትራውያን እንተሓቢርና ብዙሕ ክነስልጥ ንኽእል ኢና።
ህዝብና ካብዚ ዘለዎ ባርነት ክወጽእ እንተኾይኑ፣ ብውድብ ወዲ ውድብ ዘይኮነ ብሓደ መንፈስ ሓቢሩ ንኢሳያስን ንሱ ዝመርሖ ውድብን ካብ ሱሩ ነቒሉ ክድርብዮ ቆሪጹ ክለዓል ኣለዎ። ሎሚ ኣብ ስደት ውድባት ጸዊዐን ካብ ዝእክባኦ ህዝቢ ንላዕሊ ብማሕበር ሚኪኤል፣ ማሕበር ገብርኤል፣ ማሕበር ኣባሻውል፣ ማሕበር ከረን፣ ወዘተ ተጸዊዑ ዝእከብ ህዝቢ ይበልጽ። ናይ ውሩያት ሰባት ተበግሶ እውን ህዝቢ ብቐሊሉ ክስዕቦ ዝኽእል ስሕበት ኣለዎ። ንኣብነት ተበግሶ ወዲ ቫካሮ ካብ ዝጀመረሉ ግዜ ክሳብ ሕጂ ብኣማኢት ዝቑጸሩ ዓበይትን ንኣሽቱን ኤርትራውያን ንወዲ ቫካሮ ንምስማዕ ኣብቲ ኣብ ምሉእ ዓለም ዘካይዶ ዘሎ ኣኼባታት ይሳተፉ ኣለው። ውድባት ኣኼባ እንተዝጽውዓ ግን 50 ሰብ እውን ክእክባ ኣይምኸኣላን። ወዲ ቫካሮ ግን ከም ሽማግለ ዓዲ ኾይኑ ንዝኾነ ውድብ ከይወከለ ዝገብሮ ዘሎ ናይ ሓድነት ጻውዒት ታሪኽ ዘይርስዖ ዓቢ ተግባር ኢዩ። በዓል ወዲ ቫካሮ ንኢሳያስ ራሕሪሖም “ግዜኻ ኣኺሉ ኢዩ ብሰላም ውረድ!!” ክብልዎ ከለው፣ እቲ ህግደፍ ኣብ ውሽጢን ኣብ ደገን ንዝነብር ህዝብና ዘውረሶ ናይ ፍርሂ መንፈስ ንኽቕንጠጥ ዓቢ ድፍኢት ዝፈጥር ተበግሶ ኢዩ። ድምጻዊ ወዲ ትኳቦ እውን እንተኾነ ንሕብረትን ሓድነትን ዝምልከት ደርፊ ምስ ኣውጽአ፣ ብሓደ እዋን ክሳብ 100 ሽሕ ሰማዒ ከም ዝረኸበ በዓል BBC ኣውርየናሉ ኢየን።
ትምኒቶም ክሳብ ሕጂ ሸቶኡ ኣይውቃዕ እምበር ድሕሪ ምብትታን ተሓኤ ብትምህርቶም ኣብ ድላዮም ክበጽሑ ዝኽእሉ ዝነበሩ ብዙሓት መሳቱና ፍቕሪ ሃገሮምን መስዋእቲ መጋድልቶምን ብምዝካር፣ ኣብ ዝተፈላለየ ውድባት ኣትዮም ክቃለሱ ጸኒሖምን ኣለውን። ኣነ ብወገነይ ኣብ ዝኾነ ውድብ’ኳ ኣባል እንተዘይኮንኩ ነዞም ልዕሊ 40 ዓመት ተስፋ ከይቆረጹ ዝተጋደሉ ከም ጀጋኑ ኢየ ዝርእዮም። እዞም ኣብ ስደት ተወዲቦም ዝተጋደሉ ናይ ቀደም ተጋደልቲ ወላ’ኳ ገለ ኤርትራውያን ከዳዓት ኢሎም እንተ ኣናሸውዎም፣ ነቲ ኹሉ ጸርፊን ሓርፋፍ ናብራን ሒዞም ክሳብ ሕጂ ጠጠው ኢሎም ክነብሩ ምኽኣሎም ይገርመኒ። ሓደ ካብቶም ኣዝየ ዘድንቖም ገዳይም ተጋደልቲ ድማ እቲ ኣብ ሱሳታት ኣብ ኣሜሪካ ብPh.D ብወርቂ ተመሪቑ ዝነበሮ ክብሪን ሓላፍነትን ገዲፉ ናብ ቃልሲ ዝተሰለፈ፣ ኣብ ህይወቱ ሓንቲ መዓልቲ እውን ከይጠዓሞ ንሱን ስድራቤቱን ብብዙሕ ግፍዒን ፈተናን ዝተሳቐዩን፣ ኣብ መወዳእታ ከኣ ብሕማም ካብዛ ዓለም ብሞት ዝተፈልየ ዶክተር በየነ ኢዩ። ፈለጥቱ ብህይወት ክሳብ ዘለና ድማ ጽንዓቱ ካብ ዝኽርና ኣይክሃስስን ኢዩ። 6
እዘን ኣብ ስደት ዝርከባ ውድባት፣ ምምሕዳረንን ኣተሓሳስባአንን ምስ ዘመንና ዘይከይድ፣ ብፍላይ ከኣ ኣመራርጻ መራሕተን ንነዊሕ ዓመታት ለውጢ ከየርኣየ ዝጓዓዝ ዘሎ፣ ካብ ኣሉታዊ ተመኩሮ ሜዳ ዘይተገላገላ ብምዃነን ህዝቢ ክስዕበን ኣይከኣለን። ኣብ መንጎአን ስኒትን ፍቕሪን ስለዘይብለን፣ ጸገመን ከኣ ንግሆን ምሸትን ናብ ህዝቢ ብኢንተርነት ስለዝዝርጋሕ እቲ ኣብ ውሽጢን ኣብ ስደትን ዘሎ ኤርትራዊ ኣብኣተን ዝነበሮ ተስፋ ዝቐሃመ ይመስል። እቲ ንሓያሎ ዓመታት መስዋእቲ ዝተኸፍለሉ ቃልሲ ክበራበር ስለዘለዎ ግን ብዙሕ ስራሕ ዝጽበየን ዘሎ ኮይኑ ይስመዓኒ።
እቲ ኣብ ኣዋሳ ዝተመስረተ ባይቶ’ውን ከምተን ውድባት ዝደስከለ ኢዩ ዝመስል። ሕጂ’ውን ብወረ ከም እንሰምዖ እቲ ባይቶ ክበራበር እንተኾይኑ፣ ውድባትን ኣብ ኢትዮጵያ ተዛዊሮም ክምለሱ ዝደልዩ ሰብ ድያስፖራ ኤርትራውያንን ዘይኮነስ ክእለትን ብቕዓትን ዘለዎም ወላ’ውን ምስ ውድባት ፈጺሞም ዘይሰማምዑ ወላ’ውን የማነ ገብረኣብ ናብቲ ባይቶ ከም ተዛራባይ ኮይኑ ንኽመጽእ ፍቓደኛ እንተኾይኑ ዘይዕደመሉ ምኽንያት የለን። የማነ ኣብ ኣኼባ ባይቶ ክሳተፍ ግን ብዙሕ ጾምን ጸሎትን የድሊ።
ህግደፍ ኣብ ህዝቢ ኤርትራ ዘውርዶ ዘሎ ግፍዒ ኣሽንኳይ’ዶ ንዓናስ ንህዝቢ ዓለም እውን ይመርሮ ኢዩ ዘሎ። ህግደፍ ምስ ህዝቡ ክዕረቕ ንኽውስን ሓጺር ግዜ ኢዩ ዘለዎ። ካብ ወለድና ዝወረስናዮ ሃብታም ባህሊ እንተ ደኣ ሃልዩ ንዝበደሉና ይቕረ ምባል ኢዩ። ኢሳያስን ሰዓብቱን ኣብዛ ሕማቕ እዋን ንህዝቢ ኤርትራ “በዲልናካ ኢና’ሞ ሕጂ ከኣ ብሰላም ካብ ስልጣን ወሪድና ንዝተወሰነ እዋናት ምስ ጎረባብቲ ሃገራትን ካልኦት ፈተውቲ ኤርትራን ተዓሪቕና ብዝመረጽካዮ ሰብን ብዓንዲ ሕጊን ዝምራሕ መንግስቲ ኣብ 3-6 ወርሒ ክነረክብ ዕድል ሃበና” እናበሉ ኣብ ውሽጢ ሃገርን ኣብ ወጻኢን ሰሚናራት እንተዝገብሩ ህዝብና ዝነጽጎም ኣይመስለንን። በቲ ሓደ መዳይ ከኣ ኢሳያስ ክሳብ ክንድኡ ለቢሙ ከምኡ ዝብለሉ ደረጃ ንኽበጽሕ ምስ ጠባዩን ባህሉን ስለዘይከይድ እንተኣብዩ ከመይ ኢሉ ከም ዝወድቕ ሓቢርና ንርእዮ።
ሓደ ካብቶም ብሃብቲ፣ ገንዘብን ሓይልን እናተመክሑ ከለው ሃንደበት ካብ ስልጣኖም ዝተባረሩ መራሕቲ ኣፍሪቃ ናይ ሊብያ ጋዳፊ ኢዩ። እቲ ኣብ ልዕሊ ህዝቡ እናተዓበየ ዝምካሕ ዝነበረ ጋዳፊ ንሊብያ ን40 ዓመት ምስ መርሐ ኣብ መወዳእታ ህዝቢ ሊብያ ተኣለየልና ክብሎ ናብ ኣደባባይ ምስ ወጸ “ኣናጹን ደማሙን” እናበለ ኢዩ ዝጸርፎ ዝነበረ። ደሓር ግን ኣብ ኢዶም ምስ ወደቐ ነቲ ዘኪርዎ ዘይፈልጥ ረቢ ብምዝካር “ምእንቲ ረቢ መሓሩኒ” እንተበሎም ብዘይንሕስያ ኢዮም ረሺኖሞ። ራዛ ናይ ኣቦኡ ሓዛ ከም ዝበሃል ደቂ ጋዳፊ እውን ዕቡያት ስለዝነበሩ ምስ ኣቡኦም ተረሺኖም። ኢሳያስ ንነብሱ ክብል ካብ ተመኩሮ ጋዳፊ እንተዘይተማሂሩ ዕጫኡ ዕጫ’ቲ ናይ ተንኮል ዓርኩ ዝነበረ ጋዳፊ ከም ዝኸውን ኣየጠራጥርን።
ዶ/ር ምስግና ገብረመድህን
(ዶክተር ምስግና ገብረመድህን ናይ ኣንትሮፖሎጂን ቲዮሎጂን ምሁር ኾይኑ ኣብዚ እዋን’ዚ መስራትን ግዝያዊ ኣቦ መንበርን ናይቲ ብግዱሳት ኤርትራውያን ዝተመስረተ ቤት ምኽሪ ዓበይቲ ዓዲ ኤርትራ ኢዩ። ዶክተር ምስግና በዚ ዝስዕብ ኣድራሻ ክርከብ ይከኣል፦ mmedhin@ymail.com)
Meskeneyti Eritrea January 18, 2014
Dottore,
The context of your message is correct and I agree. However the title is wrong. Wudabe is organization. The problem I feel is follows:
1. HigiIndaba in one word dictates integrity.
2. It is the children of the fifties that brought Marxism, Leninism, and that is what destroyed our culture.
3. It is pseudo-religious philosophies of children of the fifties that brought us he’ll
4. It is PH.Ds like Dr.Aradom, Dr.Gideon, Dr. ArayaDesta, And I can go on that have no integrity serving a dictator not wudabe. I am not sure where your Ph. D. Is from but all these come from good schools. My point is education is necessary but does not give you moral consciousness for granted as would an elected leader shimagle HigiIndaba.
5. I know a Ph.D. Born in the 50s as you stated above that was mediating a married couple in conflict (his friends) that ended up marrying the woman( his friends wife). You and I know the elders of HigiIndaba would sanction such lack of Integrity.
6. I know a Ph.D. Of the 50s who preached a community how better to raise children , how to manage stress. Unbeknown to his community his own son committed suicide. The fallacy of not walking the talk or as the Americans would say put your money where your mouth is.
My argument it is not Wudeb that is the problem , it is those that took the torch of the 40s(Iconic IbrahimSultan & Woldeab Mariam) children of the 50s communists and elite Ph.Ds (not surgeons, nurses)
Dottere, please help us with solution not simply a nostalgia filled problem definition. Inspire & lead (Vacaro style). Never the less I enjoyed the article .
7.
Asghedom Woldeghiorghis January 18, 2014
I agree with yuo my btother. We are tierd with communist words. Wedbe, bizsi etc.
no atkey , no hawy. All these words are lost
Haqqi Nezareb January 18, 2014
The writing could be good ( I don’t want to read an article written by fake person). But why u guys are calling him Doctor Misghina. He does not have a Ph.D. He has masters from one Christian University (Bayola University). He is an evil person who snatched his second wife from his friend (NASA Engineer, now lives in Tesxas)) and made his first wife to be depressed, as a result his son committed suicide. Ato Misghina is an evil person. I have not personal grudge with him but telling the truth. If you want to know about him ask people in Los Angeles. While his second wife (Abrehet) was suffering from cancer for about five years, he was having babies in Eritrea from young women. Abrehet died in 2012 with broken heart.
Kebiz January 18, 2014
Dottore,
The context of your message is correct and I agree. However the title is wrong. Wudabe is organization. The problem I feel is follows:
1. HigiIndaba in one word dictates integrity.
2. It is the children of the fifties that brought Marxism, Leninism, and that is what destroyed our culture.
3. It is pseudo-religious philosophies of children of the fifties that brought us he’ll
4. It is PH.Ds like Dr.Aradom, Dr.Gideon, Dr. ArayaDesta, And I can go on that have no integrity serving a dictator not wudabe. I am not sure where your Ph. D. Is from but all these come from good schools. My point is education is necessary but does not give you moral consciousness for granted as would an elected leader shimagle HigiIndaba.
5. I know a Ph.D. Born in the 50s as you stated above that was mediating a married couple in conflict (his friends) that ended up marrying the woman( his friends wife). You and I know the elders of HigiIndaba would sanction such lack of Integrity.
6. I know a Ph.D. Of the 50s who preached a community how better to raise children , how to manage stress. Unbeknown to his community his own son committed suicide. The fallacy of not walking the talk or as the Americans would say put your money where your mouth is.
My argument it is not Wudeb that is the problem , it is those that took the torch of the 40s(Iconic IbrahimSultan & Woldeab Mariam) children of the 50s communists and elite Ph.Ds (not surgeons, nurses)
Dottere, please help us with solution not simply a nostalgia filled problem definition. Inspire & lead (Vacaro style). Never the less I enjoyed the article .
Sala January 18, 2014
ዉዱብ መባልዕትና ካብ ዘይኮነ፡ ዶክቶረ ብዓቢኡ ካብ ፈረጆ፡ እሞ ዛሕ ዛሕ ንበል ከም ደቂ ዛግራ። እዋይ ምሁራት ኤርትራውያን፡ ካን ሽንቲ ግመል…ከም መሃይም ክትምጉቱ!! እዝጊሆ
Asghedom Woldeghiorghis January 18, 2014
It is not like what you say, wedub sewra etc are foreign words, that dome prople says but people understand bad.For example in eritrea sewra is like religione, and the people fon’t understand where it vome from. Not sll of us dpeake arabic.
I sm happy the intellectual eritreans see snd write about eritrean problems.
we have to search wherecis the mistake of eritrean prople.
I am surevtheveritrean wisfom is coming, the basless propganda eill be finidhed.
Eritrean people will be free from those who have dominated him eith wrong dlogan
Sala January 18, 2014
asghedom
we have one problem, one sollution and one destiny. Our country is ruled without rule of law, and the nation is on the verge of collapse. Do we need to invent problems or resolve the one and only one that we have? I can see us going six foot under and still trying to invent a new problem to just look smarter and bigger. There is time for everything, rescue your country and people from disaster then propose theories at your liesure.
asghedom January 19, 2014
Sala
we are all looking for good solution, what we miss is where to start. we have been confused for many years. we believed in f falls promises. you are right when you say one solution and one destiny.
may be God will Help us
Hitzit January 18, 2014
Ato Misgina: I enjoyed reading you article, specially about the story of the mouse and the Eritrean in the restroom in Juba. I loughed a lot. However I like to comment on your opinion about the Eritrean liberation organizations. Oppressed people can not win a war of struggle without being organized. The ELF as an organization played a big role in inspiring the Eritrean youth to think about the revolution, and in turn the EPLF culminated the end of the struggle. With out these two organizations, the Eritrean independence would not have been materialized. What is the problem in Eritrea then? Well, the dictatorship led by Isaias Afeworki. Isaiss is the same like those leaders in Algeria, Zimbabwe, Angola,Vietnam, Mozambique, and even China, which waged a war of independence, and now they are being ruled by the same group of leadership. All those leaders in those countries used a system of centralism to control the masses. Democratic centralism has helped those countries to defeat their enemies. Now another struggle should be waged to get rid of those leaders like Isaias. And the struggle can not be successful unless there is a nationalist organization (widdib}
Haqqi Nezareb January 18, 2014
Hitzit,
Why u guys are calling him Doctor. He does not have a Ph.D.He has master’s from one christian (Bayola) University. He is an evil person who snatched his second wife from his friend (NASA Engineer, now lives in Tesxas)) and made his first wife to be depressed, as a result his son committed suicide. Ato Misghina is an evil person. I have not personal grudge with him but telling the truth. If you want to know about him ask people in Los Angeles. While his second wife (Abrehet) was suffering from cancer for about five years, he was having babies in Eritrea. Abrehet died in 2012 with broken heart.
SAVING YOUNG ERITREANS January 18, 2014
ዝኸበርካ ዶክተር ምስግና ፣
ኣነ ኣይፈልጠካን እየ፣ክፈርደካ እንተኾይነ በዛ ጽሑፍካ እየ።እግዚኣብሄር ይባርኽካ።ኣምሓሩ ¨የተማረ ይግደለኝ¨ዝብልዎ ነዚ ከማኻ ዝበለ እዩ ።ነዚ ሓድሽ ትውልዲ ንሕና ኣቦታቱን ዓበይቲ ኣሕዋቱን ብመጻኢ ዕድሉ ተጻዊትና ኢና።
ሓንቲ ዝበልካያ ጉዳይ ክጠቕሰካ ¨ኣብዚ እዋን’ዚ ህግደፍ ዝጥቀመሉ ሓደ ሜላ፣ ንህዝብና ብኣውራጃታት ምፍልላይ ኢዩ። እቲ ዘሕዝን ከኣ ገለ ውሑዳት ተበለጽቲ “ኢሳያስ ወዲ ላምና፦ ጅግና ሓማሴናይ ኢዩ፦” እናበሉ ዝፍክሩ ኣለው።¨ End of Quote
ኣነ ሓማሴናይ እየ፣ነዚ ጭካነ ሸፋቱ፣ከም ናይ ሓማሴን ጌሮም ዝኾርዑሉ ኣነ ዘይፈልጦም ደቂ ሓማሴን እየ ርእየ።ኣነ ህዝቢ ድምበዛን (ሓማሴን) ዝኾርዓሉ ማንም ካብ መረብ ናብዚ ይኹ, ስግር መረብ ንዝመጸ ህዝቢ ከም ሓዉ ርእዩ፣ኣጸጊዑን ናብዩን ዝነብር ሕያዋይ ህዝቢ እዩ።፣ኣነ ዝፈልጥ ተመልከተለይ ኢሉ ዝትኩስ ሓማሴናይን ንሓቂ ዝቖመን ገርሂ ሓማሴናይ ኢዩ።ብኡ እዩ ኽኣ ዋላ ኣፍና ዘይብጻይና እንከሎ ግርህነትናን ቅንዕናናን ርእዩ፣ካብ ኩለን ኣውራጃ __ዋላ ስግር መረብ ተጋሩ እውን ንሓማሴናይ ዓይንኻ ይደፈን ዝብሎ ህዝቢ ኣይነበረን።ዶክተር ምስግና,ንስኻ ምናልባሽ ሰብ ከይተቐይም መታን ውሑዳት ተበለጽቲ ኢልካዮም ኣለኻ።ኣነ ሓማሴናይ ሓውካ ግን ክነግረካ ብቑጽሪ ውሑዳት ኣይኮኑን፣ዋላ እቶም ነቲ ብህግደፍ ዝግበር ዝቃወሙ ደቂ ኣውራጃይ እውን ናይ ውሽጢ ናይ ኢሳያስ ተዳናገጽቲ ኣለዉ ።ኣነ ¨ናቶም¨ስለ ዝኾንኩ___¨ስልጣን ደቀያይ ንኢስ(ኣከለ ጉዛይ ማለቶም እዩ)እንተሒዞማ ድኣ በሊዖምና ክሓድሩ እንድዮም¨ዝዓይነቱ እምነት ዘለዎም ብዙሓት እዮም።ኣነ ከም ሓማሴናይ ብጣዕሚ የሕፍረኒ ።ነዞም ሓድሽ ትውልዲ,ብሕልፊ ደቂ ሓማሴን ምኽረይ ¨ብገፋዕትን ዓመጽትን ህዝቢ ሓማሴን ኣይግለጽን እዩ¨።ካልእ ኣውራጃን ሃይማኖትን ክንፈቱ ኣይንግደድን ኢና።ግን ምእንቲ ናይ ኩሉ ጥቕሚ ምስቲ ዘድጉሓና ወገናዊ እውን ኮፍ ኢልና መፍትሒ ክንረክብ ግዴታና እዩ።እንተዘዩኮይኑ፣ህዝቢ ሓማሴን ይኹን ካልእ ህዝቢ ዝሃልቀላ ቀበሌ(ሃገር)ኢና ክንወርስ።ኣነ የጠንቅቐኩም ኣለኹ ፣ኣቕሊልኩም እንተር ኣኹሞ ወይ ከም ካልሲ ወያነን ሙታንታ ኣምሓሩን እንተር ኣኹምኒ፣ ኣነስ ናይ ማንም ምታንታ ዘይነበሩ ማሕበር ፍቕሪ ሃገር (ኣንድነት)ዝወለዱኒ ስለ ዝኾንኩ፣ ናይ ካልኦት ሙታንታን ካልስን ክኸውን ኣይክእልን እየ ።Young people I am scared of the very much possible TIME BOMB that is shadowing Eritrea !!!!
Your Uncle SYE aka Yugoslavo Eritrean
weygud January 18, 2014
Dr. Misgina, I have heard your interview with Radio Wegahta. And now I read your article. It very informative and relevant. Thank you Sir. We had rich culture and to preserve from meyhem, try to collect “hgi inda aba” from African studies in Upsala University.
Truly Truly i say to you January 18, 2014
ናይ ብሃቂ ዶክተር!
Haqqi Nezareb January 18, 2014
Why u guys are calling him Doctor. He does not have a Ph.D.He has master’s from one christian (Bayola)University. He is an evil
person who snatched a wife from his friend (NASA Engineer, now lives in Tesxas)) and made his first wife to be depressed, as a result his son committed suicide. Ato Misghina is an evil person. I have not personal grudge with him but telling the truth. If you want to know about him ask people in Los Angeles.
Haqqi Nezareb January 18, 2014
The writing could be good ( I don’t want to read an article written by a fake person). But why u guys are calling him Doctor Misghina. He does not have a Ph.D. He has masters from one Christian University (Bayola University). He is an evil person who snatched his second wife from his friend (NASA Engineer, now lives in Tesxas)) and made his first wife to be depressed, as a result his son committed suicide. Ato Misghina is an evil person. I have not personal grudge with him but telling the truth. If you want to know about him ask people in Los Angeles. While his second wife (Abrehet) was suffering from cancer for about five years, he was having babies in Eritrea from young women. Abrehet died in 2012 with broken heart.
Yerhiwo January 18, 2014
Dr. Misghina, very informative and honest article. I have heard your interview in Wegahta last year and I was very amazed about your honest and clear presentation of our situation!
Keep it up Dr. Mishgina and God Bless you!!
Shame on you Tesfay Aradom (ugly Chegora face)and Gideown Abay (blood sucker opportunist)!!! Take a real job if you are not making good money in your profession.
Haqqi Nezareb January 18, 2014
Why u guys are calling him Doctor. He does not have a Ph.D.He has master’s from one christian (Bayola) University. He is an evil person who snatched his second wife from his friend (NASA Engineer, now lives in Tesxas)) and made his first wife to be depressed, as a result his son committed suicide. Ato Misghina is an evil person. I have not personal grudge with him but telling the truth. If you want to know about him ask people in Los Angeles. While his second wife (Abrehet) was suffering from cancer for about five years, he was having babies in Eritrea. Abrehet died in 2012 with broken heart.
Lilay January 18, 2014
It is very impressive honest article. It is from the tounge of an educated pesron beacuse an educated person should begin from evidence and conclude with with evidence.
Lilay January 18, 2014
It is very impressive and honest article. It is from the tounge of an educated person beacuse an educated person should begin with evidence and conclude with with evidence.