Visit the new AsenaTv Website

https://asenatv.com

ከም ወዲ ተምነዎ ኩሉ ዓቅሙ እንተዝሕጎም ታሪኽና ምሃብተመ

ከም ወዲ ተምነዎ ኩሉ ዓቅሙ እንተዝሕጎም ታሪኽና ምሃብተመ "ንምጽናት ሓደ ሕዝቢ፡ እቲ ዝቀለለን ዕውትን ብልሓት፡ ታሪኹ ከምዘይፈልጥ ምግባር እዩ።"  ጆርጅ ኦርወል ፖለቲካዊ ምንቅስቃሳት ኤርትራውያን ኣንጻር ስርዓት ህግደፍ፡ ሎም ብመንጽር ትማል፡ ብኣወዳድብኡን፡ ብቁጽሪ ብዝሒ ተሰላፊ ኣብ ክሊ ደለይቲ

ከም ወዲ ተምነዎ ኩሉ ዓቅሙ እንተዝሕጎም ታሪኽና ምሃብተመ

“ንምጽናት ሓደ ሕዝቢ፡ እቲ ዝቀለለዕውትን ብልሓትታሪኹ ከምዘይፈልጥ ምግባር እዩ።  ጆርጅ ኦርወል

ፖለቲካዊ ምንቅስቃሳት ኤርትራውያን ኣንጻር ስርዓት ህግደፍ፡ ሎም ብመንጽር ትማል፡ ብኣወዳድብኡን፡ ብቁጽሪ ብዝሒ ተሰላፊ ኣብ ክሊ ደለይቲ ለዊጢን: ኣብ ዝሓሸ ኹነታት ይርከብ። እቲ ምኽንያታት ብዙሕ እዩ። ንምትንታኑ ድማ ርእሱ ዝኸኣለ ዓንቀጽ ወይ ርእሰ-ጽሑፍ የድልዮ። መዓልቲ መጸ፡ ይመሓየሽን ይሕይልን ከምዘሎ ዘርእዩ መዐቀኒታት ብርኽት ዝበሉ’ኳ እንተኾኑ፡ ገለ ካብኣታቶም፡ ብፍላይ ድማኒ እቲ ኩሉ ወዲ-ዜጋ በቀሊሉ ዝርእዮምን ዝቅበሎምን ንምጥቃስ ኣሸጋሪ ኣይመስለንን።

ንኣብነት፡ ዘይከምትማል፡ ብዘይ ገለ ፍርሒ፡ ንኽፋእ ህግደፍ ዘቃልዑ፡ ንጸገም ህዝብናን ሃገርናን ዝገልጹ ጭርሖታት እናዘመሩ፡ ሓሽከት ደለይቲ ፍትሒ፡ ሆጭ ኢሎም፡ ዝሳተፍዎም ሰለማዊ ሰልፍታት ምርኣይ ልሙድ እናኾነ መጺኡ፤ ብርክት ዝበለ ኣኼባታት ህግደፍ፡ ኣብ ፈቀድኡ ተደፊሩ ጥራይ ዘይኮነስ ብምዑታት ተሓለቅቲ ፍትሒ ዕላማታቱ ከይሃረመ በርዒኑ፤ መዓጹ ኤምባስታት ህግደፍ በእጋር መንእሰያት ንለውጢ ተረጊሑን ጋህ ኢሉን፡ መንእስያት ደለይቲ ለውጢ ነቲ ቅድሚ ሕጂ ብኣፍደግኡ ከማን ክሓልፉ ዘይከኣል ዝመስል ዝነበረ ቤት ጽሕፈታት ህግደፍ፡ ኣፍልቦም ነፊሖም ኣሽኮንዲሮምሉ፡ ዘድልዮም ዘረባታትን ሕቶታትን ድማ ኣቅሪቦምን ንኣሳእል ኣባ ጃዊ ህግደፍ ኣውሪዶም፡ ኣምሳያኡ ንግስነት ፍትሒ ዝጠልቡ ጽሑፋት ዝሓዙ ፖስተራቶም ለጢፎምሉ ወጺኦም። (ግደ ሓቂ መናድቅ  ቤቶም ከምቲ ዝመስሎም ሸላሊሞሞ ወጺኦመ ምባል ይሓይሽ ይኽውን።)እዚ ነቶም ኣብቲ ቤት-ጽሕፈታት ዝነበሩ ኣገልገልቱ ብሓፈሽኡ፡ ነቲ ስርዓት ድማኒ ብፍላይ፡ ዘሰምበደ ከምዝነበረ ኩልና ርኢናዮ።

ኣብርእሲ’ዚ ኣብ ፈቀድኡ እናዓዘዘ ዝኸይድ ዘሎ ምጥ’ርናፍን ውዳበን ኤርትራውያን ደለይቲ ፍትሒ ክጥቀስ’ውን ይከኣል። ትማል እምበኣር እዚ ኩሉ ኣይሕሰብን ነይሩ፤ ተዘይኮነ’ውን ነዊሕ ግዜ ክወስድ ሙዃኑ’ዩ ርድኢት ብዙሓት ነይሩ።

እዚ ማለት ግን ሰማይ ደምበ ተቃውሞ፡ ብዙርያኡ ቀስተደመና ኣወቂብዎ’ሎ ማለት አይኮነን። በዙሕ ዝተረፈ ከም ዘሎ ምዝካር ከድል’ዩ። ምስ’ዚ ተተሓሒዙ ክሕተትን ክምለስን ዘለዎ ነጥቢ እምበኣር፡ ‘ወላ’ኳ ብዙሕ ዘሐብን ዕዮታት ተዓሚሙ እንተኾነ፡ ክንድቲ ዝግባእ ግን ተሰሪሑን ተሰጕሙን ዶ፧’ ዝብል’ዩ። ብዘይንሕስያን ብዘይምንሓፍን እቲ መልሲ ‘ኣይፋለን!’ እዩ። ንድሌትን ዓቅምን ብዙሓት ደለይቲ ፍትሒ ሪኢኻ፡ ካብዚ ንላዕሊ ክስራሕን ክስጎምን ይከኣል ከምዝነበረ ዘካትዕ የብሉን።

ስምረት ወይ ሓድነት እቲ እንኮ ኣብ ሓጺር እዋን ናብ ዓወት ዘብጽሕ መንገዲ

እዚ ንኸርሰ-ማህጸን ሃገርና መንገኛ ኮይኑ ስቅያትን መከራን ኣጽጊቡዋ ዘሎ ዛንዳ፡ ምሒኻ ክንዮ ሓጹር ምድርባዩ ኣዝዩ ዘሸግር ኣምበይ ምኾነን። ምኽንያቱ ባዕሉ ንባዕሉ እናተበላልዐን እናተጠፋፍኣን፡ ናይ ገዛእ ዕምሩ እናሓደረ ዘሕጽር ዘሎ ዛንዳ ስለዝኾነ። ንእሽቶ ምንውናው ጥራይ’ያ ትኣኽሎ ዝነበረት። ኩሎም ደለይቲ ፍትሕን ሰላምን፡ ፍልልያቶም ኣወንዚፎም፡ ቀላጽሞም ኣሕቢሮም፡ ኣብ ሓደ ዓሲሎም ሓሕ እንተዝብሉስ ሓንቲ ለይቲ’ውን ኣይምሓደረን። ስምረት ኩሉ ደላይ ፍትሒ፡ ቀዳመይቲ ሕጽረት ዕምሪ  እዚ ዛንዳ’ዚ እተበስር ስጉሚ ሙዃናስ ንማንም ኣይሰወሮ ደኣ።

ዘይምህላው ስምረት፡ እዚ ዛንዳ’ዚ ግዜ ክዕድግን፡ ንግዚኡ ዘኺዶ ትንፋስ ክሶኩዕን ኣኽኢልዎ። ትልኽ እናበለ ድማ፡ ከም ወዮ ‘ኣፈሕርሱ ይከይድ ኣፈራሪሱ’ ዝብልኹም፡ ነዛ ሃገርን ነዚ ህዝብን ለኻኺሙ ንዕርበርቡ ክጠፍእ ስሕግ ይብል ኣሎ። እቲ ዝዓበየ ትልሙ ዳርጋ ፈጺምዎ’ውን ይርከብ። ህዝቢ ተበታቲኑ፡ ሃገር ኣብ ደንደስ ጸድፊ ተንጠልጢላ’ላ። ነዚ ጌና ዘይተሰወጦን ዘይተኸሰተሉን ኤርትራዊ እነተሎ፡ ሓሻካ ጥራይ ኢኻ ትብሎ። ምስላ ኣበዋት ተቀይሩስ፡ ‘ሕልፈት ንዘይፈልጥ፡ ዑና (ኤርትራ) ኣርእዮ’ ኮይኑ’ዩ ‘ቲ ነገር።

እዋኑ፡ እዋን ኣድሕን’ዩ፤ ምድሓን ሃገርን ህዝብን። እቲ ቃልሲ ኣንጻር ግዜ እውን’ዩ። ኩሉ ካልኣዊ ፍልልይ ወንዚፍና፡ ኣጀንዳና ባዕልና ሰሪዕና፡ ብሕብረት እንቃለሰሉ እዋን ሕጂ’ዩ። ሕጂ!። ‘ህዝቢ ምስ ሰመረ፡ ንህቢ ምስመዓረ፡ ይሃበካ እምበረ፡’ ከኸውን እቲ ነገር፡ ስምረት፡ ስምረት፡ ስምረት፡ ብዘይ ቅድመ-ኹነት።

 

 

ሓድሕድ ምንኽኻስ፡ ንቃልስና ‘ክልተ ስጉምታት ንቅድሚት ሓደ ስጉሚ ንድሕሪት’ ገይርዎ’ሎ

ካልእ ንደምበ ተቃውሞ ዝሓማምስ ዘሎ ሕማም ሑዱር፡ ሓድሕድ ምንኽኻስ’ዩ። እንተስ ብግርህና እንተስ ብቶንኮል፡ እንተስ ስኣን ልቦና እንተስ ብምሒር ጉርሒ፡ እንተስ ስኣን ኣፍልጦ እንተስ ውልቃውን ጸቢብን ረብሓታት ደሪኹዎም፡ ዝረብሕን ዘይረብሕን ካልኣዊ ፍልልያትን ውልቃዊ ቅርሕንትታትን እናምጽኡ፡ ኣብ ክነዲ መንገዲ’ርብዓ፡ ጓል-መንገዲ ሒዞም፡ ነዚ ደንበ ተቃውሞ፡ ከም ሽኵሹኳ ዝሓዞ፡ ዕንክሊል ዘብልዎ ብርክት ዝበሉ ቀየስቲ ‘ፖለቲከኛታት’ ቀንዲ ኣጋሞ ግስጋሰ ንለውጢ ኮይኖም ኣለው። ከምዚኦም ዝኣመሰሉ ሓመስቲ  ከሳብ ዝሃለዉ ድማ፡ ስርዓት ህግደፍ ነዛ ሃገር ሒዝዋ ንጸድፊ ሸለዉ ከይበለ ከነርክቦ ማለት ዘበት’ዩ።

ነቲ ንለውጢ ደው ኢሉን ተቀሪቡን፡ ለባማት መራሕቲ ክውለድሉ ሃረር ዝብል ዘሎ ክፋል ህዝብና፡ ከም ዝወላወልን ናብቲ ቃልሲ ንኸይጽንበር ኣጊምዎ ዘለዉ፡ ከምዚኦም ሰብ ሕማም ‘መራሕትን’ ዕሸላዊ ቁሩቁሶምን’ዮ። ዘሰክፍ ናይ ኣውራጃ፡ ሃይማኖት፡ ዓሌትን ካልእን፡ ድሑርን ጽዩፍን ስምዒታትን፡ ውልቃዊ ናይ ስልጣን ጽምእታትን ዝተጎልበቡ፡ እሞ ኸኣ ልጓም ፈረስ-ተቃዉሞ ዓትዒቶም፡ ኣብ ክነዲ ንቅድሚት፡ ክሳብ ዓፍራ ዘውጽእ ሓኒቆም፡ ሕምብሊል ከምዝበል ዝገብሩ ዘለዉ ቀየስቲ’ዚ ፖለቲካዊ ቃልሲ ርእዩ፡ ባህሪሩ ዝሃደመን፡ ኣብ ክንዲ ኣበርክትኡ ዘዕዝዝ : ስግር ኮይኑ ተዓዛቢ ክኸውን ዝተቀሰበን ውሑድ ኣይኮነን። እዚ ምስቲ፡ ህግደፍን ካልኦት ጸላእቲ ህዝብን ሃገርን ኤርትራ፡ መሳርዕን ስምረትን ተቃውሞን ህዝብን ክዳኸምን ክበታተንን፡ ዝኣልምዎን ዝዝርግሕዎን ዉዲታት ተደሚሩ፡ ብዙሕ ንመርከብ ለውጢ: ዕረ እናጠዓሞ: ኣብ ደንደስ ኮይኑ ክዕዘቦ ገዲዱዎ’ዩ። ዉዒሉ ሓዲሩ፡ ምሰ ግዜን ንቅሓትን፡ ኩሉ ንለውጢ ደዉ ክብል ሙዃኑ ዘይተርፍ እኳ እንተኾነ፡ ብመንጽር ግዜ ዝኽሰር ግን ፈላጢኡ ጥራይ’ዩ ዝፈልጦ።

እወ፡ ሕጂ’ውን እዚ ቃልሲ ንፍትሒ፡ ሓርነትን ደሞክራስን ካብቲ ዝደልዮ ንላዕሊ ክምርሽ ይኽእል’ዩ፤ ህዝቢ ብሓፈሻ፡ መራሕቲ ፖለቲካዊ ምንቅስቃሳት ድማ ብፍላይ፡ ኣሳብራ ወራዙትን ሓድሕድ ምክብባርን ብዘይዋዓል ሕደር ምስዝመሃሩ።

ብዙሕ ዘይቁቡል ቁሩቅስን ጸለመታትን ተዓዚብና። ሓድሕድ ምቁንጻብን ምንእኣስን ዳርጋ ዕለታዊ መግቢ ፖለቲካና ኮይኑ። ከም ዝጠመየ ሃዳኒ እንስሳ ዘገዳም ኩሉ ሳዕ ናይ ምዝልላፍን ምቅንጻልን ኣጽፍርትኻ ከም ቃርባይ ኣብሊሕካ፡ መልሓስካ ከም መንደፍ ተመን ቀሪብካ፡ ዝኽየዶ ፖለቲካዊ ባህሊ ንኹሉ ዒቅ ኢሉዎ’ዩ። ሕዝቢ ድማ ነዞም ኣብ ከምዚ ዝኣመሰለ ሓሬት ሓድሕድ-ጸለመ እነናሻዕ ዝሕነብሱ ኽዒቡ ንኸዓባይ ሂብዎም’ዩ። ነዚ ምፍላጥ ከድልዮም’ዩ።

ንዘይትሰማማዓሉ ነገር ርእይቶኻ ምግላጽ ቁቡልን ክልመድን ዘለዎ’ዩ ፤ መሰል ኩሉ ከኣ’ዩ። ብቁኑዕ መንፈስን ብውርዝውናን ንዝገብሮ ድማ ክብረት የላብሶ፤ እነታይነት እትሰብ’ውን ይገልጽ። ብዘየገድስ፡ ክቡር መጠነ ነፍሱ የኽበረካ።

ሓሳቡ ነንዝገለጸ ሰብ (ብፍላይ ድማ ካብ ናትካ ሓሳባት ዝተፈልየ ምስ ዝኸውን፡) ንስለ ምቅዋሙ ምቅዋም፡ ብኣሉታ ምጥማትን ምንቃፍን ሕማም ጥራይ’ዩ። ሕማም ሕዱር፤ ንኹሉኻ ረማሚሱ ዘደቅስን ዝቀትልን ሕማም። ብፈላይ ድማ፡ ነቲ ሓሳባት ገዲፍካ፡ ነቲ በሃሊ፡ መንነቱን ሕሉፍ ተግባራቱን እናልዓልካ፡ ኣብ ምቅንጻል መንነት ምህውታት፡ ስነፍናኻ ምግላጽ ጥራይ’ዩ። ነቲ ሓሳባት ክትብድሆ ዘይምኽኣልካ ድማ’ዩ ዘብርህ።

ሰባት ከምቲ መልክዓቶም፡ ኣተሓሳስብኦም ዝተፈላለየ ከም ዝኾነ ምፍላጥ ኣገዳሲ’ዩ፤ ዝኾነ ይኹን ፖለቲካዊ ኣተሓሳስባን መርገጺን ክህልዎም መሰሎም ሙዃኑ ድማ ምፍላጥ የድሊ። ኩሉ ዜጋ ሓርነት ወይ መሰል ምግላጽ ናጻ ሓሳብን ዘረባን ኣለዎ። ንሰብ ስለምንታይ ከምቲ ናትካ ኣተሓሳስባን መርገጽን ዘይህልዎ ኢልካ ምሙጓት፡ ሒቅታ ዲክታቱርነት ጥራየ’ዩ። ሓደን ቀንድን ካብቲ መበገሲ ቃልሲ ኣንጻር ነዚ ኣብ ኤርትራ ዘሎ ስርዓት እመበኣር እዚ’ዩ፤ ኣነ ጥራይ’የ ዝፈልጠልኩም ስለ ዝበለና።

እቲ ዝገርም፡ 60 ዓመታት ንድሕሪት ተመሊስና ታረኽ ምስ ንውከስ፡ ኣቦታትናን ኣባሓጎታትናን ፍልልይ ርእይቶታቶም ብምክብባር ይገለጹ ምንባሮም ንርእይ። እዚ ድማ ምስኣቶም ተነጻጺርና፡ ከሳብ ክንደይ ድሑራትን ዘይሙዕቡላትን ምዃንና’ዩ ዘመስክር። ኣብ ዘለዉ’ልዮም ድማ ብኣታትና ይሓንኩ ሙዃኖምስ ዘጠራጥር የብሉን።

ልዕሊ ኹሉ ግን መዓናጡኻ ዝቀርጽ፡ ገለ ብዕድመ፡ ብተሞክሮ፡ ብትምህርቲ ብሱላት’ዮም ኢልካ እተጸበኻዮም ‘ዓበይቲ’ ሰባት፡ ኣብዚ ሕድሕድ ጸለመን ምጥቁቃስን ተሸሚሞም ክትዕዘብ ከለኻ’ዩ። እቶም ከም ዓይበት ክቅደዱ እትጽበዮም ገለ ዓበይቲ መራሕቲ፡ ከም ደቂ ማእምን…..ክትርእይ፡ ምጽኦታት’ዩ ዘብል። ንኻልእ ኣጸሊምካ ምጽእዳው፡ ወይ ውን ኻልእ ደዊንካ ክትበርህ ምፍታን ከም ስትራተጂያ ተታሒዙ ብብዙሓት። ነውሪ ድማ’ዩ። ከም ጻህያይ ካብ ባህሊና ተማሕዩ ክድርበ ድማ ጻዕርን ግዜን ክሓተና’ዩ፤ ካብ ሕጁ ክንጅምሮ ከኣ ይግባኣና።

ኣቶ ተስፋይ ግደ ኢሉ’ሎ፡ ሃየ ግደ በሉ

ሓደ ምሳሊኣዊን ህሉውን ኣብነት ሕድሕድ ምንኽኻስ፡ እዚ ለንቅነ ንዕዘቦ ዘለና ዘመተ ኣብ ልዕሊ ተቃላሳይ ተስፋይ ተምነዎ’ዩ።

ኣቶ ተስፋይ ተምነዎ፡ ዳርጋ ንዓመት ዝኸደ፡ ምስ ረድዮ ወጋሕታ ዝገበሮ ትረኻ ታሪኽ ሰውራ ኤርትራ ዳርጋ ዘይሰምዖ የለን እንተተባህለ ምግናን ኣይከውንን። ከምዚ ዝኣመሰለ፡ ንህሓን፡ ህግሓኤን ንዝምልከት፡ ካብቲ ስርዓት ህግደፍ ዝብሎ ዝተፈልየ፡ ሰፊሕን ዓሚዩቅን ትንተና፡ ምናልባት እቲ ናይ መጀመርያ ሙኻኑ እዩ። እዚ ድማ ነቲ ናብ ሓውሲ ባህሊ ዝማዕበለ፡ ከም ነውሪ (taboo) እተወስደ ምዝራብ እትፈልጦ ታሪኽ፡ ኣብ ምስባሩ ፈላሚ ይገብሮ።  ተቃላሳይ ተስፋይ ነዚ ተጨራሪሙ ኽንገር ዝጸንሐ ታሪኽ፡ ውልቀሰባት ብድፍረት እቲ ዝፈልጥዎ፡ ብተዛማዲ ብከምዚ ስፍሕ ዝበለ ኣገባብ ከዘንትውዎ ከምዝከኣል ኣርእዩና። ነዚ ድማ ብዘይ ቀልዓለም ሞሳ ይግብኦ። ነቲ ብህግደፍ ተገቢቱ ዝጸንሐ ምዝንታው ታሪኽ መንዚዑ ናይ ህዝቢ ገይርዎ። ህዝቢ ብዙሕ ተሓቢእዎ ዝነበረ ‘ሓቂታት’ ድማ ፈሊጡ። ኣብ ሜዳ ኤርትራ፡ ብኽልቲኡ ውድባት ዝተገብረ ኩሉ ጽቡቅን ሕማቅን ታሪኽ ብደንቢ ስለዘይተነግረን ስለዘይተሰነደን መንእሰይ ወለዶ ብዛዕብኡ ዓሚዩቅ ፍልጠት ኣየጸንሖን። ትረኻ ኣቶ ተስፋይ እምበኣር ነዚ ሕጸረት በመጠኑ እትፍዉስ ህያብ መንእሰያት ድማ’ያ። ብመጽሓፍ ተሓቲሙ ክወጽእ ድማ ተስፋ ኩሉ እዩ። ግደ ሓቂ እቲ ተበግሶ ኣልፋ’ዩ፡ ኦሜጋ ከይኸውን ግን ምስዓብ ካልኦት ከድልይ’ዩ።

እዚ ማለት ግን ብምንም ተኣምር ኩሉ ትረኻ ተቃላሳይ ወዲ ተምነዎ ወሃ ዘበለ’ዩ ንምባል ኣይኮነን። ከምቲ ንሱ ዝብሎ፡ ምስ ምንዋሕ ግዜ ገለ ፍጻመታት ብጌጋ ተተሪኾም ኽኾኑ ይኸእሉ’ዮም። እዚ ድማ ብሓገዝ ኣብቲ ፍጻመ ዝወዓሉ ሰባት እናተኣረመ እቲ ትረኻ ክህብትም ይኽእል’ዩ። ምስ ገለ ሓቅነት ወይ ጭብጥታትን ነጥብታትን ክፋላትን ናይቲ ትረኻ ዘይሰማምዑ ወገናት ክህልዉ ባህርያዊ’ዩ። ኣረኣእያ ደቂ ሰባት ብድሕረ ባይትኦም፡ ትምህርቶም፡ ኣተዓባብይኦም ወ.ዘ.ተ. ስለዝጽለው። ሓደ ሓረስታይን ሓደ ሙሁሩን ንሓደ ሰውራ ብሓደ ዓይኒ ክጥምትዎን ብሓደ ኣተሓሳስባ ክርእይዎን ምድላይ የዋህነት ጥራይ’ዩ። ዋላ ክልተ፡ ሓደ ሙሁራት ወይ ሓረስቶት’ውን ሓደ አራእያ ክህልዎም ኣይክእልን። ንኻልእ ሰብ ንነገራት ስለምንታይ ብናተይ የዒንቲ ዘይራኣዮ ወይ ከምናተይ ዘየስተማቀሮም ምባል ዘይክውንነታዊ’ዩ። ሮቦታት ጥራይ’ዮም ከምኡ ክገብሩ ዝኽእሉ። ስለዚ ድማ’ዩ ታሪኽ ሓንሳብ ተጻሒፉ ዘይዓርፍ። ብዛዕባ ታሪኽ ካልኣይ ውግእ ዓለምና ኣእላፍ መጻሕፍቲ ተጻሒፎም። ብዛዕባ ሂትለርን ቸርችልን ዝተፈላለዩ ኣማኢት መጻሕፍቲ ተሓቲሞም፤ ሕጂ’ውን በብእዋኑ ይሕተሙ’ለዉ። እዚ እኹል ኣብነት’ዩ።

ነዚ ፈሊጥና እምበኣር፡ ነቲ ኣብ ሰውራ ኤርትራ ዝተፈጸመ ኩሉ- እወታዊኡን ኣሉታዊኡን- ታሪኽና ሙኻኑ ፈሊጥና፡ ነቲ ዘይፈልጥ ከም ዝፈልጦ ክንገብርን፡ ናብ መጻኢ ወለዶታት ከነማሓላልፍን ከም ሓልፋነትን ግዴታን ከውሰድ ዝግባእ፡  ብፍላይ ብፍላይ ድማ እቶም ኣብኡ ዝዋዓሉ። እቲ ምኽንያት ቀሊል’ዩ፤ ታሪኽ ሰውራና፡ ነዚ ኤርትራዊ መንነት፡ ሓደ ዓቢ ክፋሉን መግለጺኡን ስለዝኾነ። ከም ወዩ ብዙሓት ፈላጣት ዝብልዎ’ውን፡ ንመጻኢና ክንቅልስ፡ ሕሉፍና ክንፈልጥ የድልየና። ነዚ ወሪዱና ዘሎ ኣደራዕ’ውን ሓደን እኹልን መግልጺ ክህበና ዝኽእል ፍልጠት ታሪኽ ሰውራና እዩ። ተሸፋፊኑ ስለዝኸደ፡ ተጨራሪሙ ስለ ተዋህበን፡ ክሳብ ሕጂ፡ ብዙሕ ምድንጋራትን ብዙሕ ጌጋ ርድኢታትን ፈጢሩ’ዩ፤ ብፍላይ ድማ ኣብ መንእሰያትና። ነዚ ንምዕራይ እቲ ግዜ ዝኣኸለ ይመስል።  ኣብቲ ታሪኽ ዝወዓልኩም፡ ብዝዋሓደ ከም ናይ አቶ ተስፋይ ክትውከፉ፡ ታሪኽን ህዝብን ብሃረርታ ይጽበየኩም።

ሓደ ሰብ ትረኻ ኣቶ ተስፋይ ምስ ዘይሰማማዕ፡ ምኽንያታቱ ጠቂሱን፡ ንሱ ዝፈልጦን ዝኣምነሉን ሓቅታት እዝን እዝን ኢዩ ኢሉ ምስ ዝዝርዝር፡ ኣብ ምስናድ ታሪኽና ዓቢ ሓገዝ ይኸውን። ርእይትኡ ግን ሰባት ብዘይ ምዝንጣልን ብዘይ ምቅንጻልን ክገብሮ ከም ዘለዎ ምዝኽኻር የድሊ። ታሪኽ ንሓደ ኣይቀርቦ ንሓደ ኣይርሕቆ። ኩላትና እንፈልጦ በብዝርድኣና ምስ እንጽሕፎን እንቀርጾን፡ ንህዝቢ ውን ምስ እንዝርግሖን ድማ፡ ህዝቢ ንኹሉ ኣንቢቡ፡ ብናይ ገዛእ ርእሱ መምዘኒ ምመዘኖን ዘድልዮ ድማኒ ምወሰደን። ህግደፍ ንህዝቢ ‘ኣነ እየ ዝፈልጠልካ፡ ኣነ ዝበልኩኻ ስማዕ!’ ስለዝበለ እንሆ ኣብዚ ሽግር ተሸሚምና ንርከብ። ኣብዚ ተቃዉሞ ደምበ እምብኣር ንእሽቶ ህግደፍ ኣየድልን። እዛ ንእሽቶ ኤርትራና፡ ኣነ’የ ዝፈልጠልካ ዝብል ‘ቦኽሪ ሓው’ (big brother) እንተበዝሓስ ኣይጡዑምን። ኩላትናስ ማዕረ ድኣ።

ኣቶ ኣሕፈሮም ገብረማርያም፡ ኣቶ መስፍን ሓጎስ፡ ኣቶ መሓመድ ብርሃን ብላታን ካልኦትን ኣብቲ ብተስፋይ ተምነዎ ዝተረኾ ታሪኽ ርእይትኦም ከምዝገለጹ ኩላህና ተገንዚብና’ሎና። ኣዝዩ ሃናጽን ንገለ ጌጋታት ዘቅንዕ ነጥብታት ምሃቦም ድማ ነቲ ታሪኽ መሊሱ ኣሃብቲምዎ።

ይዅን እምበር ኣብ ገለ እዋን ግና ኣብ ክንዲ ነቲ ብኣቶ ተስፋይ ተገሊጹ ዘሎ ፍጻመታት ጌጋ ሙኻኑ ኣርኢኻ፡ እቲ ቁኑዕ እትብሎ ንህዝቢ ዝንገር፡ ንሃገራውነትን ዕላማታትን ተራኺ ኣብ ሕቶ ምልክት እናእተኻ ሸንኮለል ምባልስ ቁኑዕ ኮይኑ ኣይተሰማዓንን። ንህዝቢ፡ ‘ትረኻ ኣቶ ተስፋይ ሓቅነት የብሉን እሞ ኣይትስምዓዮ፡’ ዝቃንኡ ዘረባ ምስ ሰማዕኩስ ኣብዚ ደንበ ተቃውም ንእሽቶ ኢሰያስ ከዓኩኽ ተራእዩኒ። እዚ ንሕና ንፈልጠልካ ኣተሓሳስባ ህግደፍ፡ ከም ዕፋፈት ተመን ገፊፍና ካብ ነብስና ክንስድዎ ግዚኡ ይመስለኒ። ዝኾነ ይኹን ሰብ ታሪኽ ክጽሕፍ ዓቅሚ፡ ክእለትን ፍልጠትን ኣለኒ ንዝብል ሰብ፡ መዛኒኡ ህዝቢ ክኸውን ምግዳፉ እዩ። ደሓር ከኣ ታሪኽ፡ ብፍላይ ድማኒ ከምዚ ናህና ሕልኽላኽ ዝበዝሖ፡ በሓደ ኣርኣእያ ክምዘን ዝካኣል ኣይኮነን። ስለዝኾነ ድማዩ ‘ታሪኽ’ ኢልና ንጽዉዖ። ታሪኽ ወይ ክፋል ታሪኽ ካብ ሰባት ናብ ሰባትን ካብ ግዜ ናብ ግዜን ክፋላለይ ዝኽእል ሙኻኑ ምልላይን ምቅባልን ከድልየና እዩ።

ምስናይ ኣኽብሮቱ እምበኣር፡ ካብ ሰብ ምስ ተዛረበን ምስ ተረኸን ኣኣርኪብካ ምኹርማጁ፡ ኩሉኹም፡ ብውሑዱ፡ ንታሪኽ ምስ ኣሰላልፋን ኣበርክቶን ናታትኩም ኣተኣሳሲርኩም ንህዝቢ እንተትነግርዎ፡ ክንደይ ኮን ምጠቀመ። ጽባሕ ንግሆ ውን ክንደይ ምኸበርኹም። ዕድመ ኣብ ዘለዎ ደው ኣይብልን፡ ሽበት ‘ውን ትም ኢሉ ኣይመጽእን። እቲ ዝሓለፍኩሞ መስገደልን መውጋእትን ቀሊል ኣይኮነን። ሕማቅ ንምምናይ ዘይኮነስ፡ ድሕሪ ሞት ዓርክኻ ሞት ግደኻዩ’ሞ፡ እቲ ትፈልጥዎ ታሪኽ፡ ጽቡቁ ሕማቁ፡ ንመጻኢ ወለዶ እተማሓላልፍዎ እዋን ሕጂ መስለኒ። እዚ ምስትገብሩ ዓቢ ሃገራዊ ክብር ኣብቲ ልዕሊ ክብርኹዎ ከዉስኸልኩም’ዩ። ታሪኽ ሰሪሕኩም፡ ከለኹም ተዘይጸሓፍኩሞን ተዘይተረኽኩሞን ግን ተረሲዑ ዳርጋ ዘይተሰርሐ ኮይኑ ከይተርፍስ ሕሰቡሉ ደኣ።

ከምዚ ክብል ከለኹ ግና ነዞም ኣብ ላዕሊ ተጠቂሶም ዘለዉ ውሑዳ ሰባት ጥራይ ማለተይ ከምዘይ ሙኻነይ ኣንባቢ ክትርድኣለይ ይፍቱ። ኩሎም እቶም ኣብ ሰውራ ኤርትራ ኣብ ክልቲኣን ውድባት፡ ዝተሳተፉ፡ ብፋላይ ድማኒ እቶም ዓቢ ተራን ጽልዋን ዝነበሮም ሰባት፡ ታሪኽ ንወለዶታት ከሰጋግሩ ሃገራዊ ሓላፍነቶም ሙኻኑ ምስናይ ኣኽብሮት ደጊመ ከዘኻኽር ይደሊ። ሕጂ’ውን ደጊመ፡ መጻኢና ክንፈልጥ፡ ሕሉፍ ታሪኽና ምፍላጥ ከድልየና’ዩ፡ እናበልኵ ከስምር እደሊ። ወ ደሓነኩም።

ሰነ 2013

ካብ ዘይቀሰነ

aseye.asena@gmail.com

Review overview
45 COMMENTS
  • A.Salim June 6, 2013

    Temnewo is a stupid cowardly jasus.

  • debresion June 6, 2013

    Dear Salim and the likes,
    Thanks to technolegy that let all kinds of people give their ideas freely.It exposes the quality of speakers without descrimination.It is your right to speak out your understanding but pouring filthy words on innocent people without any proof is guilt.When you do this ,you are contributing nothing to this discussion that aims to understanding our past and learn from it to solve the crisis in our country other than exposing your incapacity to converse with people.Your hero’s naration is very poor and destructive.He condemned Tesfay’s information as DISINFORMATION but could not provide any explanation to support his evaluation.What one can understand from his speech is he disagreed with Tesfai in some minor details like when Drue was caught by enemy security or who chaired the meeting called by Isaias to condemn Solomon as tribalist.The good thing ,your hero does not deny the meeting and what it was for.The aim of this discussion is to learn from our past experience to help us narrow our differences and unite our efforts for the sake of the suffering majority.Calling bad names to anybody like what your hero and you did does not earn any benefit but loss.Your hero is trying to discourage everyone who tries to tell the truth about our struggle and confuse the listeners or readers.It is wrong.No one can deny your hero contributed a lot in achieving our independence.He cannot hide his weakness or failure to do his duty as a fighter for the right and betterment of fighters and the people by the way he has started.He says he is against HGDEF’s policy and administration.Why should he worry then when people try to expose his old master’s ill plans and deeds? please don’t worry about your old history.It’s okay if you can renew your history and cooperate with the move for change.Above all try to change EPLF’s disrespectful and rude vocabulary–that is using filthy words and calling bad names when people do not accept your opinion.

  • belay nega June 6, 2013

    Eritrea is too fragile to handle another Tesfai Temnewo. This guy is the most [NEWRAM] Eritrea ever had

    1 When he joined the E.P.L.F was old and educated enough, to predict the possible consequence of his intention
    2 After he made touch [mano] to the youngsters,he down graded himself from hero to zero and got a dishwasher of Arabs
    At last like any hopeless who cannot see the difference between life and death,he started to add fuel to the already burning fire in Eritrea.

  • selamawit June 7, 2013

    Tesfay Temno and radio wegahta story is pure LIE. It is fit for a purpose of, as Zeykesene said it “ንምጽናት ሓደ ሕዝቢ፡ እቲ ዝቀለለን ዕውትን ብልሓት፡ ታሪኹ ከምዘይፈልጥ ምግባር እዩ።“ . Be very careful Tesfay Temno. By accusing Ethiopia after what you have done for a year with radio Wegahta , do not think that you will be Forgotten and forgiven.

    Dan

  • Daniel June 7, 2013

    Tesfat Temno lie is exposed . He is accusing Ethiopia now to divert attention from his lie and regionalism agenda. what a shameful person. The story of Tesfay Temno is fit for garbage bin only

    • MightyEmbasoyra June 7, 2013

      Daniel,
      I disagree with one of your comment. He is trying to fix the regionalism, not the other way around.
      Also, criticising the Ethiopians – he has a point. If Ethiopia cares about Eritrea, they could at least do one small item – tell the oppositions “either be in synch or get out of Ethiopia – no more material support” – then we would see a solution.
      Ethiopia is helping isayas – more than you would think.
      Just my two cents.

      • belay nega June 7, 2013

        Dear Mighty

        ” He is trying to fix the regionalism, not the other way around”

        There is no better evidence of his regionalism than labeling the 1973 movement as regionalism while it was pure political.

        “Also, criticising the Ethiopians – he has a point.”

        He proved to be stupid,Ethiopians are doing their job,his main concern is they used and trough him away.

        • MightyEmbasoyra June 9, 2013

          Ato Belay,
          Whe he was talking about the 1973 – he was talking about his region in a negative way (but the truth). So, I applaud him for standing up against his region when they behave badly. That’s what we want – to stand up against your region when you see someone is behaving negatively. That will fix the regionalism issues.
          We need few good people, like Tesfay Temenwo, from every corner of the country. We should command such behavior.
          I say he a standup guy!!!

  • selamawit June 7, 2013

    How can any one accuse those who are not alive of things they may not have done. They are not alive to defend themselves.Some one should invite Tesfay Temno again to clarify himself. If what Adhanom is saying is True then Tesfay Temno has a hidden agenda. No wonder all his interview is about region and regionalism.

    Selam

    • belay nega June 7, 2013

      Selamawit

      “one should invite Tesfay Temno again to clarify himself”

      No body needs any more a person like him, who gives the B word to his mam to make laugh his neighbors.

    • MightyEmbasoyra June 7, 2013

      Selamawit,
      It is ok to state it as it was in order to fix our problem. We nee to admit and fix it. Regionalism is one of the biggest obstacle this times – it is because of isayas’s purposely designed. It is not because he cares any region than the other but he pretends and ignorant people follow him.
      There are a lot of people who supports isayas because of that – even if they know he is treating them bad equalyy other regions.
      So, Tesfay T. is trying to fix that. He is telling the truth – and the truth hurts.
      We admit there is a problem, the we come up with solution to fix it.
      Don’t you think so?

  • Zaul June 7, 2013

    Democracy requires minority rights equally as it does majority rule. Indeed, as democracy is conceived today, the minority’s rights must be protected no matter how singular or alienated that minority is from the majority society; otherwise, the majority’s rights lose their meaning. In the United States, basic individual liberties are protected through the Bill of Rights, which were drafted by James Madison and adopted in the form of the first 10 amendments to the Constitution. These enumerate the rights that may not be violated by the government, safeguarding—in theory, at least—the rights of any minority against majority tyranny. Today, these rights are considered the essential element of any liberal democracy.

    The British political philosopher John Stuart Mill took this principle further. In his essay On Liberty he wrote, “The only purpose for which power can be rightfully exercised over any member of a civilized community against his will is to prevent harm to others.” Mill’s “no harm principle” aims to prevent government from becoming a vehicle for the “tyranny of the majority,” which he viewed as not just a political but also a social tyranny that stifled minority voices and imposed a regimentation of thought and values. Mill’s views became the basis for much of liberal political philosophy since, whether it is free market or economic liberalism or social liberalism.

    How do majority rule and the protection of minority rights function in practice? Clearly, the two can easily collide when the assertion of Madisonian rights and Millian liberalism confront an unmovable democratic majority. In politics, the regularity of elections and the principles of separation of powers and checks and balances (see “Constitutional Limits”) are the means for ensuring debate over the people’s interests and views.

  • Tes June 7, 2013

    the idiots, the blind supporter, the bunch of loony come in full house to defend the dictator. The only one exceptionally innocent person who came out and teach us not to repeat same mistake are hammered by those idiots. They will never learn. Look how silly Adhanom is. He can not hide his frustration. Rather than taking facts and refute Tesfai he simple oh I was not chairing the meeting or it was not at that time. Oh man who cares who chair the meeting or whether it was after one year or one month. What a big time loser he is. Viva wedi Temnowe !!! keep up fighting

    • selam June 7, 2013

      “ንምጽናት ሓደ ሕዝቢ፡ እቲ ዝቀለለን ዕውትን ብልሓት፡ ታሪኹ ከምዘይፈልጥ ምግባር እዩ።“ ጆርጅ ኦርወል must have predicted that there will always be people like Tesfay Temen .

  • andat June 8, 2013

    One Day everyone will find the truth about tesfay temenwo and his gungs. Tesfay temenwo and his supporters shame on you. Time to wake up to think wisely. Tesfay tenmenwo is 99% lie what a shame. Those who know him personally about his life in Saudi arab. He is shame. one day i will right his full story and he made crime.

  • Kidane June 8, 2013

    thanks adhanom

    Your story is very clear for many of us unless a person is deliberately unwilling to understand the Poisonous position of tesfay temnowo. wedi teminewo himam awraja alewo.

POST A COMMENT