Visit the new AsenaTv Website

https://asenatv.com

ፈተናን ተጻዋርነትን

ኣማኑኤል ሳህለ ኩሉ ሓላፋይ እዩ፡ ትዕግስቲ ጥራይ ይሃሉኻ፡ ዚብል ሰብ ብዙሕ እዩ። ኣብዚ ምኽርዚ ክልተ ሕቶታት ኪለዓሉ ይኽእሉ፤ ኩሉ ሓላፋይ እዩ ክንብል ከሎና፡ እንታይ ማለትና ኢና? ዘይሓልፍ ፈተና ኸኣ ኣሎ እኮዩ፡ ማለት ክሳዕ መቓብርካ ደድሕሬኻ ዚስዕብ

ኣማኑኤል ሳህለ

ኩሉ ሓላፋይ እዩ፡ ትዕግስቲ ጥራይ ይሃሉኻ፡ ዚብል ሰብ ብዙሕ እዩ። ኣብዚ ምኽርዚ ክልተ ሕቶታት ኪለዓሉ ይኽእሉ፤ ኩሉ ሓላፋይ እዩ ክንብል ከሎና፡ እንታይ ማለትና ኢና? ዘይሓልፍ ፈተና ኸኣ ኣሎ እኮዩ፡ ማለት ክሳዕ መቓብርካ ደድሕሬኻ ዚስዕብ ፈተናን መከራን። ትዕግስቲ ክንብል ከሎናኸ ነቲ ናይ እተፈላለዩ ሰባት ናይ ተጻዋርነት ተኽእሎ ኣብ ግምት ኣእቲናዮ ዲና? ደረጃታት ተጻዋርነት ሰብ እተፈላለየ ምዃኑ ንፈልጥ ዲና?

ናይ ፈተናታት ምምካት ተኽእሎ ኣብ እተፈላለየ ረቛሒታት እተመርኮሰ እዩ። እዚ ድማ በቲ ናይቲ ዚፍተን ዘሎ ሰብ ኣእምሮን ኣተዓባብያን ይጽሎ። ገለ ሰብ ብንእሽቶ ፈተና ኣንፈቱ ኸጥፍእ ከሎ፡ ገለ ድማ ብቐሊሉ ይሰግሮ። ፈተናታት ንገለ ትምህርቲ ኪኾኖ ከሎ፡ ንገለ ድማ ናብ ጭንቀትን ጽላለን የብጽሖ። ገለ ኪፈትሖ ይጋደል፡ ገለ ድማ ከም ዘየልቦ ገይሩ ንነብሱ ከእምና ይፍትን።

ሽሕኳ ኩሉ ሰብ ተመሳሳሊ ኣካላት እንተ ሃለዎ፡ ገሊኡ ሕማም ዘይክእል፡ ገሊኡ ስቓይ ዘይጻወር፡ ገለ ረዓዲ፡ ገለ ኸኣ ሰማይ እንተ ተገልበጠ ድምብርጽ ዘይብሎ ኣሎ።

ተምሃሮ ኸሎና: ሓደ የማነ ዚብሃል ወድክላስና ይዝከረኒ። ንሕና ብሻቦጥ ክንህረም ከሎና ነታ ክፍሊ ብኣውያት ነንቀጥቅጣ: የማነ ግን ብሓለንጊ ኪግረፍ ከሎ ነተን መምህር ከሕርቕ ኢሉ ይኹን ወይ ናይ ስምዒት መትንታቱ ሞይቱ ይኹን: ኣሰይ ኣሰይ ክጥዕም: ድገማኒ… ይብል ደኣ ነበረ።

ወድሰብ ከምቲ ብመልክዕን ሕብርን ቅርጽን ዚፈላለ፡ ብባህርያትን ውሽጣዊ ትሕዝቶን ድማ ይፈላለ እዩ። ካብኡ ናብኡውን፡ ደቀንስትዮ ካብ ደቂተባዕትዮ ዝያዳ ናይ ተጻዋርነት ሓይሊ ኣለወን ይብሃል።

ተጻዋርነት ብኣካልን/ስጋን ከምኡውን ብኣእምሮ ይካየድ። ግን ኣእምሮ ንኣካል/ስጋ ኪጸልዎ ስለ ዝኽእል (mind over matter) እቲ ናይ ምጽዋር ሓይሊ ዝበዝሕ ግዜ ኣብ ኣእምሮ እዩ ዚምርኮስ።

ኣብቲ ፈተናታት ዝበዝሖ ናይ ህይወት ጕዕዞ፡ እቲ ኣእምሮ ተስፋ ምስ ዚረክብ፡ ነቲ ደኺሙ ዘሎ ኣካላት ኪቕጽል ይሕግዞ። ብኣንጻሩ ድማ፡ ኣብቲ ኣእምሮ ናይ ተስፋ ምቝራጽ ኣሰራት ምስ ዚህሉ፡ እተን ኣዝየን ዝጠንከራ ኣእጋርውን ሰንከልከል ኪብላ ይጅምራ።

እምነትካ ኣብ ሰብ ኣንቢርካ ይኹን ወይ ኣብ መለኮታዊ ነገራት፡ ነቲ ኣእምሮ ተስፋን ውሕስነትን ስለ ዚህቦ፡ እቲ ኣእምሮ ድማ ብግደኡ ነቲ ኣካል ኪቃለስ ሓይሊ ስለ ዝህቦ፡ እቲ ኣብ ሓደ ነገር ኣሚኑ ዚጎዓዝ ሰብ ካብቲ ዝኣምኖ ነገር ዘይብሉ ተጐዓዛይ ንላዕሊ ብቐሊሉ ኣብ ዕላማኡ ኪበጽሕ ይኽእል። ስለዚ ኸኣዩ እቶም ኣብ ሓደ ነገር እምነቶም ዘንብሩ ሰባት፡ ካብቶም ዝኣምኑዎ ነገር ዘይብሎም ሰባት ዝያዳ ንጸገማት ኪጻወሩ ዝኽእሉ።

ተጋደልቲ ኤርትራ: ኣብ ምዕዋት ሰውራን ኣብ ናጽነት ኤርትራን ነቕ ዘይብል እምነት ስለ ዝነበሮም እዮም ወድሰብ ኪስከሞ ይኽእል እዩ ኢልካ ዘይግመት ጸገማት ተጻዊሮም ናጽነት ዘምጽኡ።

ኣብ ውልቃዊ ይኹን ማሕበራዊ ምዕባለ፡ ፈተናታት ኪመጹ ባህርያዊ እዩ። ኣዕሚቝካ ምስ እትርእዮ ግን፡ እቶም ፈተናታት እንብሎም፡ ዝመጽኡ ወይ ዝኸዱ ዘይኮነስ፡ ኣብ ጕዕዞኻ ዚጓነፉኻ መሰናኽላት እዮም። ንባዕላቶም መሰናኽላት ኣይኮኑን፡ ግን ንኣኻ ተጓዓዛይ መሰናኽላት እዮም።

ይኹንምበር: ሓድሓደ ግዜስ ኣብ ፊትና ተገቲሮም ንኽጸንሑና ባዕልና ኢና እንዕድሞም። ዝዓደምካዮ ጸገም ወይ መከራ ድማ ዕድመኡ ኣኽቢሩ እዩ ዝመጸካ።

ዝኾነኾይኑ እስከ ንውሕጅ ከም ኣብነት ነምጽኣዮ። ነዊሕ መገሻ ትጎዓዝ ኣሎኻ ንበል። እቲ መሬት ለጥ ዝበለ እዩ። ስለዚ ብሰላም ጕዕዞኻ ትቕጽል። ኣብ ሓደ ህሞት ግን፡ ኣብ ቅድሜኻ ንኽትሳገሮ ኣስጋኢ ዝኾነ ዓቢ ውሕጅ ትረክብ። እቲ ውሕጅ ካብ ቀደሙ ኣብኡ ዝነበረ እዩ። ቦታኡ እዩ። ንስኻ ኢኻ መጺእካዮ። ግን ከኣ ክትሰግሮ ኣሎካ። ስለዚ ኣብቲ ናይ ህይወት ጕዕዞውን ከምኡ እዩ። ግድን ክትሰግሮም ዘሎካ ፈተናታት ክትረክብ ኢኻ። ንኣኻ ኢሎም ዝመጹ ዘይኮነስ: ኩነታት ዝፈጠሮም እዮም።

ግን ኣብቲ ምስጋርካ፡ ተጻዋርነት ኣሎካ ዲዩ ወይስ የብልካን? ንኣብነት ነቲ ውሕጅ ክትሰግሮ ከሎኻ፡ ብታሕቲ ሸተት እናኣበለን ኣብ ኣፍካን ኣፍንጫኻን ማይ እናጨንጐዐን ሞኽ ምስ ዘብለካ፡ ምጽዋር ስኢንካ በቲ ውሕጅ ተጎቲትካ ናብ ሞትካ ክትከይድ ዲኻስ ወይስ እናተቓለስካን ነቲ ዝጻባኣካ ኩሉ እናተጻወርካን ክትሰግር ኢኻ? ኣብዚ ኩነትዚ፡ ዕላማን እምነትን ዓቢ ተራ እዮም ዚጻወቱ። ምናልባት ኣብቲ ስግር ውሕጅ: ጸላኢኻ ይጽበየካ ከም ዘሎ እንተ ትፈልጥ፡ ዘልሓጥ ኢልካ ምወደቕካሞ በቲ ውሕጅ ተጎቲትካ ድማ ምኸድካ። ምናልባት ኣብቲ ስግረ-ውሕጅ ንኣፍቃሪትካ ብማዕዶ እንተ ትርእያ ድማ፡ ነቲ ውሕጅ ጨዲድካ ምተሳገርካ። ኣእምሮ ንኣካላት ይእዝዞን ይጠውዮን ከም ዚቃለስ ይገብሮን እዩ፡ ብኣኡ መጠን ድማ ንተጻዋርነት የደልድሎ።

ይኹንምበር፡ ተጻዋርነት ክንብል ከሎና ብኽልተ መገዲ ክንርእዮ ድማ ይግባእ።

  1. ኣብ ዕላማን ራእይን እተመርኮሰ ተጻዋርነት (ንጡፍ ተጻዋርነት)

ከምዚ ዓይነት ተጻዋርነት ኣብ ናይ ኤርትራ ሓርነታዊ ገድሊ ተራእዩን ተዘንቲዩሉን ስለ ዝኾነ: ኣብዚ ምድጋም ኣየድልዮን።

 

  1. ኣብ ተፈጥሮ ወይ ባህሪ እተመርኮሰ ተጻዋርነት (ልኡም ተጻዋርነት)

ንኣስታት ሓሙሽተ ሚእቲ ዓመታት ብጸዓዱ እተገፍዑን እተሳቐዩን ጸለምቲ ኣመሪካ፡ ልዑል ግምት ኪወሃቦ ዚኽእል ዝኾነ ይኹን ናይ ተቓውሞ ምንቅስቓስ ኣየርኣዩን። ነቲ መከራን ስቓይን ለሚዶምዎ ግዲ ኾይኖም: ትም ኢልካ እህህ ምባል ወይ ምድራፍ መሪጾም። ነዚ ኸምዚ ዝበለ ህድኣታዊ ስቓይ ግሁድ ካብ ዝገበሩ ህዝቢ ኣብ ግዜ ሂትለር ዝነበሩ ኣይሁድውን ከም ኣብነት ኪጥቀሱ ይኽእሉ እዮም። ብተመሳሳሊ መገዲ ድማ ናይ ደቡብ ኣፍሪቃ ህዝቢውን ኣብ ገለ ኣጋጣሚታት እንተ ዘይኮይኑ: ኣንጻር ገዛእቶምን ነዓቕቶምን ዝዓለመ  ርሱን ተቓውሞ ከርእዩ ኣይከኣሉን። ከምዚ ዓይነት ባህርያት ሓሓሊፉ ኣብ ገለ  ህዝብታት ይረአ እዩ። ህዝቢ ኤርትራውን ነዚ ዓይነት ባህርይዚ ዝርዕሞ ዘሎ ይመስል።

ፈተናታት ከም መሰናኽል ኮይኖም ንወድሰብ ኪብድሁዎ ኸለዉ: ከም ግብረመልሲ ኣርባዕተ ኣማራጺታት ኣለዉዎ፥

  1. ደጋጊምካ ምፍታን (ውሕጅ ፈሪሀዶ ኣብ በረኻ ክሓድር ኮይነ?)
  2. ግዜኻ ምጽባይ (እቲ ውሕጅ ክሳዕ ዝሃድእ ዘይጽበ)
  3. ካልእ ኣማራጺ ምድላይ (ኻልእ መሳገሪ እንተሎ ሃሰው ምባል)
  4. ኢድካ ምሃብ ወይ እቲ ጸገም የሎን ኢልካ ምሕሳብ (እቲ ማይ ይጕደል ኣይጕደል ብዘየገድስ: ኣብቲ ገምገም ውሕጅ ምንባር)

ህዝቢ ኤርትራ፡ ሓያሎ መሰናኽላት ወይ ፈተናታት ብምስጋር እዩ ኣብዚ ደረጃዚ በጺሑ ዘሎ። ናይ ኮሎንያሊዝም፡ ናይ ፖለቲካ፡ ናይ ቁጠባ፡ ናይ ኣውራጃውነትን ናይ ሃይማኖትን ፈተናታት። ንገሊኡ ከምቲ ዝግባእ ገይሩ ሰጊሩዎ፡ ንገሊኡ ድማ ሰኒፉሉን ካልእ ሳዕቤናት ከም ዘኸትል ገይሩዎን።

ሕጂ ድማ ኣብ ግዜ ኮሎንያሊዝም ዘይተራእየ ሓፍ ዘይብል ፈተና ተጓኒፉዎ ኣሎ። ካብተን ኣብ ላዕሊ ተጠቒሰን ዘለዋ ኣማራጺታት ንኣየነይተን እዩ ሒዙ ዘሎ?

ብናተይ ርእይቶ፡ እቲ ህዝቢ ነተን ሰለስተ ዳሕረዎት ኣማራጺታት በብእዋኑ ዝጥቀመለን ዘሎ ይመስል።

aseye.asena@gmail.com

Review overview
13 COMMENTS
  • viva geneva July 14, 2015

    anta bruk! kemaka ybzhu!

  • Fisehaye July 14, 2015

    You r a great person!

  • Papillon July 14, 2015

    Dear Professor Sahle,

    They say, if a problem can not be solved, in principle it doesn’t exist. Sure enough, if a problem has come into existence, there sure be away to undo it as well. Seems reasonable. Doesn’t it? I for one agree. The question however remains: Are problems or if I could use a milder lexicon, are challenges necessary in our lives? Necessary in the sense that, do we have to go through difficulties in order to become better people. Better people from the previous day that is. I say, problems or challenges are human elements. It may sound futile or stupidity to invite problems in to our lives as you have aptly put it but life without challenges would be unbearable lightness of being. But of course, we need to cope with the problems we face with diligence, steadfastness and mental clarity. That said however, as much as the magnitude and intensity of the myriad challenges we face differ, our personalities differ as well hence some of us we cope well and some of us we seem to get overwhelmed with the burden of problems. That is precisely the reason, we have leaders with physical courage and mental strength to give us a shoulder to lean on and sometimes to cry on.

    In life, it is easier to hate than to love; it is easier to break than construct or build; it is easier to be a homeless person than to be a successful person for the Law of Entropy dictates that, everything around us or in the universe has a tendency to go into disorder. It takes a tremendous effort to reverse the arrow of disorder into order. The problems in our life come to us as components of the disorder and our aim or effort is to turn them in to order so that we live in a purpose driven life with specific aims. In the mean time, the problems help us to adopt to the ever changing environment lest we get wiped out by the forces of natural selection or evolution.

  • k.tewolde July 14, 2015

    very insightful, keep it coming.keep clearing the fog, keep empowering, keep teaching. God bless.

  • Mana July 14, 2015

    Eloquent, easy to read and educational piece of work. This article can be understood literally by any one. Well done Amanuel. We are learning.

  • Hakim S. July 15, 2015

    Kubur Ato Amanuel Sahle, I have read your series articles and can’t wait to see them published in a beautiful book in a near future! Please lets have the satisfaction of owning and referring to your tremendous knowledge Sir.
    Care and respect towards each other should prevail first in order to achieve our reciprocal prospects. In line of proper attitudes, one has to inspire a genial atmosphere to exchange positive ideas and supports.

  • rezen July 15, 2015

    “2. ኣብ ተፈጥሮ ወይ ባህሪ እተመርኮሰ ተጻዋርነት (ልኡም ተጻዋርነት)
    ንኣስታት ሓሙሽተ ሚእቲ ዓመታት ብጸዓዱ እተገፍዑን እተሳቐዩን ጸለምቲ ኣመሪካ፡ ልዑል ግምት ኪወሃቦ ዚኽእል ዝኾነ ይኹን ናይ ተቓውሞ ምንቅስቓስ ኣየርኣዩን። ነቲ መከራን ስቓይን ለሚዶምዎ ግዲ ኾይኖም: ትም ኢልካ እህህ ምባል ወይ ምድራፍ መሪጾም። ነዚ ኸምዚ ዝበለ ህድኣታዊ ስቓይ ግሁድ ካብ ዝገበሩ ህዝቢ ኣብ ግዜ ሂትለር ዝነበሩ ኣይሁድውን ከም ኣብነት ኪጥቀሱ ይኽእሉ እዮም። ብተመሳሳሊ መገዲ ድማ ናይ ደቡብ ኣፍሪቃ ህዝቢውን ኣብ ገለ ኣጋጣሚታት እንተ ዘይኮይኑ: ኣንጻር ገዛእቶምን ነዓቕቶምን ዝዓለመ ርሱን ተቓውሞ ከርእዩ ኣይከኣሉን። ከምዚ ዓይነት ባህርያት ሓሓሊፉ ኣብ ገለ ህዝብታት ይረአ እዩ። ህዝቢ ኤርትራውን ነዚ ዓይነት ባህርይዚ ዝርዕሞ ዘሎ ይመስል።” By ኣማኑኤል ሳህለ July 14, 2015

    Commentary:
    In an ideal situation a student should be completely free to question the Professor’s statement on any subject matter brought-up in a class. It is in that frame of mind that I find myself uneasy at the sweeping historical assertion and the callousness of addressing thereof.
    Another point:- Sad to say, I do not have Tigrigna Dictionary to see the meaning of “ዝርዕሞ” in the last sentence, although one may deduce from the adverb ‘also’ in the word >>> “ኤርትራውን”

  • Yassin Omer July 15, 2015

    Dear brother Rezen on:

    The word “ዝርዕሞ” means in English to accustom or in Tigrighna “ዝለምዶ”.

    • rezen July 15, 2015

      Thank you Yassin, I appreciate it.

  • Aman July 15, 2015

    Hi Amanuel,
    This is great article for those with right mind to think and dear gut to take action. Many times, I wonder how the inaction and indecisiveness comes into our current Eritrea. I believe the multifaceted fear factors instigated by the cexisting regime are playing key roles. As you may agree, fear suffocates our abilities to think and take actions properly. It also paralyzes our reasoning capability and creates indecisiveness that results in stagnation. It is unfortunate; we seem comfortable to live with the devil we know rather than risking failure. I hope, your pedagogic style is impacting the right people to think alternatively on means and ways to getting out of the existing quagmire of irresponsibility. Your dynamic efforts may take longer to bear the desired fruits; please do not be discouraged with adversities on the road to change.
    Aman

  • jabir July 16, 2015

    well articulated article and in order many people have an access to such a great article , we need to disperse it through different means of communication like facebook .

POST A COMMENT