Visit the new AsenaTv Website

https://asenatv.com

ለውጥን ጸገማትን

ኣማኑኤል ሳህለ ኣብቲ ነዊሕ ናይ ህይወት ጕዕዞ፡ ንስኻ ወይ ድማ እቲ ኣከባቢኻ (environment) ከይተለወጠ ስለ ዘይተርፍ፡ ወይ ንስኻ ክትብድሆ ኢኻ ወይ ከኣ ንሱ ኪብድሃካ እዩ። ወይ ንስኻ ክትልውጦ ኢኻ ወይ ድማ ንሱ ኪልውጠካ እዩ። ተጠማሚትካ ደው

ኣማኑኤል ሳህለ

ኣብቲ ነዊሕ ናይ ህይወት ጕዕዞ፡ ንስኻ ወይ ድማ እቲ ኣከባቢኻ (environment) ከይተለወጠ ስለ ዘይተርፍ፡ ወይ ንስኻ ክትብድሆ ኢኻ ወይ ከኣ ንሱ ኪብድሃካ እዩ። ወይ ንስኻ ክትልውጦ ኢኻ ወይ ድማ ንሱ ኪልውጠካ እዩ። ተጠማሚትካ ደው ምባል የልቦን። ክትዕወት እንተ ኾንካ ድማ፡ ወይ ነቲ ኣከባቢኻ ምሰል/ተመሳሰል፡ ወይ ድማ ንኣኻ ብዚምሽእ መገዲ ነቲ ከባቢኻ ለውጦ።

ምስቲ ኣከባቢኻ ተመሳሲልካ ኣብ ምንባር እውን ገለ ክትሓልፎ ዘሎካ መሰናኽላት ወይ ጸገማት ኣሎ፡ ከመይሲ እቲ ኣከባቢኻ ባህርያቱ ካብ ግዜ ናብ ግዜ ይለዋወጥ ብምዃኑ ኪብድሃካ እዩ ዚነብር። ግን እቲ ጸገማት ብተዛማዲ መገዲ ቀሊል እዩ።

ንኣከባቢኻ ክትልውጥ ምስ እትፍትን ግን፡ ብዙሕ ጸገማት ኪጓነፈካ ግድን እዩ፡ ከመይሲ ነቲ ንዘመናት ዚቕጽል ዝነበረ ባህርያትን ኣካይዳን ኣልጊስካ ኢኻ ካልእ ኣከባቢ ክትፈጥር እትፍትን ዘሎኻ።

እቲ ኣከባቢ ዚብል ኣምር፡ ንነገራት (ተፈጥሮኣውን ሰብሰርሖን) ወይ ሓሳባት (ባህልን ወግዕን እምነትን መትከላትን) ይጥርንፍ እዩ። ማለት፡ ብዓይኒ ዝረአን ዘይረአን ኣከባቢ ኣሎ።

ኣከባቢ ንምልዋጥ ኣብ ዚግበር ቃልሲ፡ ጸገማት ኪፍጠሩ ግድን እዩ፡ ጸገማት ምስ ዘይፍትሑ ድማ፡ ናብ ሽግርን መከራን ይመርሑ።

እንስሳታት ወይ ኣታኽልቲ ንኣከባቢኦም ኪልውጥ ዚኽእል ዓቕሚ ስለ ዘይብሎም፡ ማለት ከም ሰብ ኪሓስቡን ኪትንትኑን ስለ ዘይክእሉ፡ ንኣኡ ብምምሳል እዮም ህይወቶም ኪቕጽሉ ዚኽእሉ። ምስ ኣከባቢኦም ኪጎዓዙ ምስ ዘይክእሉ ግን ይጸንቱ። ንኣከባቢኡ መሲሉ ህይወቱ ዘይቅጽል እንስሳ ወይ ተኽሊ፡ ጸገማት ስለ ዚበዝሖ፡ ካብዛ ዓለም ቀልጢፉ እዩ ዘልግስ። በዓል ዳይኖሶር ንኣከባቢኦም መሲሎም ስለ ዘይቀጸሉ እዮም ጸኒቶም ዚብል ምሁራዊ ርእይቶ ኣሎ።

ሰብ ግን ንኣከባቢኡ ኪልውጥ ዘኽእል ኣእምሮ ኣለዎ። ስለዚ ንኣከባቢኡ ምስ ዚልውጥ ጥራይ እዩ ከም ሰብ መጠን ተዓዊቱ ዚብሃል። ምስ ኣከባቢኡ ተመሳሲሉ ምስ ዚነብር ግን፡ ካብ ናይ እንስሳታትን ኣታኽልትን ደረጃ ብዙሕ ስለ ዘይሰጎመ፡ ድሑር (primitive) ይብሃል።

እስከ ነዚ ኣረኣእያዚ መሰረት ብምግባር ናብ ናይ ሃገርና ኩነታት ቍሊሕ ንበል። ኣብ ሃገርና ሽግርን መከራን ይግንፍል ምህላዉ ንኹሉ ልቦናን ቀልብን ዘለዎ ሰብ ብሩህ እዩ። ሰብ ሃገሩ ገዲፉ ይስደድ ኣሎ። ምስ ክልተ ደሴታትናን ማእለያ ዘይብሉ ማዕድናትናን ባሕርናን፡ ደኺና ንነብር ኣሎና። ሰብ ይእሰርን ይቕጥቀጥን ኣሰሩ ይጠፍእን ኣሎ። ባህልናን ወግዕናን ይዓኑን ይበርስን ኣሎ። ስለዚ ነዚ ከም ሽግርን መከራን ዘይንቖጽሮ እንተ ዄንና፡ ብኸመይ መገዲ ደኣዩ ሽግርን መከራን ዚብል ኣምር ኪግለጽ ዚኽእል?

 

ስለዚ፡ ሽግር ካብ ሃለወና፡ እቲ ሽግር ብሓፈሻ ከመይ ኢሉ ከም ዝመጸ ንምፍላጥ ክንሓስብ ይግበኣና። ብድሕሪኡ ድማ ክንፈትሖ ክንፍትን ግዴታና እዩ።

 

መሪሕነት ህግደፍ ኣብ ሜዳ እዩ ቦቒሉን ዓንቢቡን። ናይ ሜዳ ፍጥረት እዩ። ነቲ ኣከባቢኡ ወይ ነቲ ዝዋሳኣሉ ዝነበረ ሜዳ፡ ንወትሃደራዊ ህይወትን ስለላን ፕሮፖጋንዳን ከም ዚምሽእ ገይሩ ብምልዋጥ እዩ ቀጻልነቱ ከረጋግጽ ወይ ኪዕወት ዝኸኣለ።

ብናይ ርእዮተዓለም (ideology) መገዲ ክንርኢ ከሎና ድማ፡ እቲ ውድብ ነቲ ኣከባቢኡ ለዊጡ እዩ ኪዕወት ዝኸኣለ። ማለት ነቲ ናይቲ ህዝቢ ባህላውን ፖለቲካውን ቁጠባውን ኣከባቢ ናብ ሓደ ኪዓብየሉን ኪድልድለሉን ኪዋሳኣሉን ዚኽእል ሓድሽ ኣከባቢ ለዊጡዎ ክንብል ንኽእል። ኣብዚ ሓድሽ ኣከባቢዚ ኾይኑ ከኣዩ ቀጻልነቱ ከረጋግጽ ዝኸኣለ።

እቲ መሪሕነት ኣብታ ድሕሪ ናጽነት ዝመጸትን ምስ ህዝባ እተሰርዐትን፡ ልኡላዊት ሃገር ዚብል መዓርግ ዝለበሰትን ኤርትራ ቀጻልነቱ ንምርግጋጽ ግድን ነቲ ዘይተጸበዮ ኣከባቢ ኪልውጦ ነይሩዎ። ከመይሲ እቲ ድሕሪ ናጽነት እተፈጥረ ፖለቲካውን ቁጠባውን ማሕበራውን ኣቃውማ ምስቲ ቅድሚ ናጽነት ዝነበረ ኣከባቢ ሕደ ስለ ዘይነበረ፡ ነቲ ውድብ ኪብድሆ ክኢሉ። ስለዚ ወይ እቲ መሪሕነት፡ ወይ ኤርትራ ክትልወጥ ግድን እዩ ነይሩ። ንህግደፍ፡ ናይቲ መሪሕነት ምልዋጥ ማለት መንነቱ ከም ምጥፋእ ይቖጽሮ ስለ ዝነበረ፡ ቀጻልነቱ ንምርግጋጽ እንኮ ኣማራጺ ንኤርትራ ምልዋጥ እዩ ነይሩ። ብቕዲ ህግደፍ እተሰርሐት ኤርትራ። ነቲ ሃገራዊ ጋዜጣ፡ ሓዳስ ኤርትራ፡ ኢልካ ምጥማቕውን ነዚ ውሽጣዊ ድሌታት ህግደፍ ዘንጸባርቕ እዩ።

 

ህግደፍ ኣብ ክንዲ ባዕሉ ዚልወጥ፡ ነቲ ሓድሽ ኣከባቢ ማለት ንኤርትራ ንኣኡ ብዚምሽእ መገዲ ኪልውጥ ምድላዩ መሰረት ናይዚ ኹሉ እንርእዮ ዘሎና ሽግር እዩ፡ ከመይሲ ኣብ ከምዚ ኩነታትዚ ጸገማት ኪለዓሉ ባህርያዊ እዩ። እዚ ኸኣ ናይ ተፈጥሮ ሕጊ እዩ። እቲ ዘይባህርያዊ ዚገብሮስ፡ ነቲ እቲ ጸገማት ዝፈጠሮ መከራን ስቓይን ሕሰምን ከቃልሎ ዚኽእል ፍታሕ ንምርካብ ሃሰው ዘይምባሉ እዩ።

ሕራይ፡ ንኤርትራስ ከምቲ ናቱ ቅዲ ገይሩ ከም ብሓድሽ ይፍጠራ፡ ግን ነቲ በዚ ተግባርዚ ዚመጽእ ጸገማት ኪፈትሖ ኣይፍትንን ዲዩ?

ነዚ ሕቶዚ ንምምምላሽ ናብ ሕጂውን ንሜዳ ንመለስ። እቲ ውድብ ኣብ ሜዳ ኸሎ፡ ከምቲ ኣብ ላዕሊ እተጠቕሰ፡ ነቲ ናይቲ ህዝቢ ባህላውን ፖለቲካውን ቁጠባውን ኣከባቢ ናብ ሓደ ኪዓብየሉን ኪድልድለሉን ኪዋሳኣሉን ዚኽእል ሓድሽ ኣከባቢ ኪልውጦ ኸሎ፡ ነቲ ዚስዕብ ሽግራት ኪፈትሖ ፈቲኑ ዲዩ? ኣይፈተነን። ምኽንያት ዘይመፈተኒኡ ድማ፡ ኣብቲ እዋንቲ ንሓርነት ሃገር ዝያዳ ቀዳምነት ይህቦ ስለ ዝነበረ እዩ። እዚ ምኽንያትዚ ብገለ ሸነኹ ቅቡል ኪኸውን ይኽእል እዩ። ይኹንምበር እቲ ኣካይዳኡ ቅኑዕ ዘይነበረ መሪሕነት፡ ኣብ ርእስቲ ፍታሕ ከናዲ ዘይምድላዩ፡ ንእምባገነን ከምጽእ ዝኽእል ሃዋህው ብምፍጣሩ ድማ ተወሳኺ ጸገማት ኪፈጥር ክኢሉ።

እምባገነን ብባህርያቱ ንህዝቢ ዝሓሊ ሕልናን ልቦናን ራእይን ዘይብሉ ውልቀሰብ እዩ ። እምባገነን ልዕሊቲ ውድብ እዩ። ልዕሊ ሕጊውን እዩ። ከምዚ ብምዃኑ፡ እምባገነን ንጸገም ከም ጸገም ኪርእዮ ኣይደልን፡ ንሽጋርን መከራን ድማ ከም ናይ ህዝቢ ንቡር መዓልታዊ ንጥፈታት ገይሩ እዩ ዚወስዶ። ኣብ ኣእምሮ እምባገነን፡ እቲ ዝድለ ውጽኢት ደኣምበር እቲ ሳዕቤን ስለ ዘይግድሶ ህዝብና ንሕሰምን መከራን ዕንወትን ተፈሪዱ ኣሎ። እቲ ማሕበራውን ቁጠባውን ባህላውን ብርሰት ድማ ይቕጽል ኣሎ።

መፍትሒኡ ደኣ እንታይ እዩ?

ነዚ ተፈጢሩ ዘሎ ኩነታት ንምፍታሕ፡ ሰለስተ ርእይቶ ኪወሃብ ይከኣል፥

  1. ነቲ ህግደፍ ወሲዱዎ ዘሎ ናይ ኣከባቢ ምልዋጥ መደብ ምምካቱ።
  2. ነቲ እምባገነን ደው ኢሉሉ ዘሎ መሰረት (ብሰዓብቱን ደገፍቱን ኣምለኽቱን እተሃንጸ ሰረት) ከም ዚዳኸም ምግባር።
  3. ኣብ ኣተሓሳስባ ለውጢ ምግባር

ኣብታ ቀዳመይቲ ነጥቢ፡ እቲ ኣብ ወጻኢ ዘሎ ህዝቢ ምሁራውን ሃናጽን ናይ ፕሮፓጋንዳን ሓበሬታን መደባት ብምድላው ይኹን፡ ንህዝቢ ብእተፈላለየ መገድታት ብምንቃሕ ይኹን፡ ነቲ ህግደፍ ወሲዱዎ ዘሎ ናይ ኣከባቢ ምልዋጥ መደብን ኣተግቢሩዎ ዘሎን ከተግብሮ ዚሓስብ ዘሎን ትልምታት ምምካት።

ኣብታ ካልአይቲ ነጥቢ፡ ንኣህጉራዊ ትካላት ሰብኣዊ መሰላት ብምውካስ፡ ነቲ እምባገነንን ነቶም ተሓባበርቱን ከም በደለኛታ ቆጺርካ ኣብ ፍርዲ ዚቐርቡሉ መገድታት ሃሰው ምባል፡ ኣምለኽቱን ሰዓብቱን ኣብ ወጻኢ ከይዶም ህዝቢ ካብ ምግጋይ ከም ዝዕገቱ ምግባር፡ ናይ ህዝቢ ገንዘብ ከም ዘይዘምቱ (2%)፡ ወዘተ እናገበርካ ብኹሉ መዳይ ከም ዚዳኸሙ ምግባር።

ኣብታ ሳልሰይቲ ነጥቢ ድማ ናይ ኣተሓሳስባ ለውጢ ብምግባር ነቲ እቲ ስርዓት ከም ክብርታት ወይ መትከላት ወይ ቅኑዕ መገዲ ኢሉ ዚቖጽሮ ኩሉ ተመሊስካ ምምርማሩ፡ ዘይረብሕ ኮይኑ ምስ ረኸብካዮ ድማ ምድርባዩን ንኻልኦት ኪድርብዩዎ ምምዓድን። ናይ ምእዙዝነት ወይ ኮሎንያል መንታሊቲ (ኩሉ ናይ ገዛእየይ ጽቡቕ፡ ኩሉ ናተይ ሕማቕ) ዚብል መንፈስ ካብ ርእስኻን ካብ ልብኻን ምውጻእ። ነቲ ናይ ገለ ሰነፋት ናይ ተስፋ ምቝራጽን ሕልማውን ኣተሓሳስባ (ዕድልና እዩ፡ መርገም እዩ፡ ኣምላኽ ኪቐጽዓና ደልዩ እዩ፡ ኩሉ ንኣኡ ንሃቦ ወዘተ..) ካብ ኣእምሮኻ ምሒኻ ምድርባይ። ህየሳዊ ኣተሓሳስባ ምኽዕባት።

ከምዚ ብምግባር፡ ነቲ ስርዓት ኣብ ዘይሓሰቦ ግዜን ኣጋጣምን ተማሕዩ ከም ዚድርበ ትገብሮ ወይ ድማ ንዕምሩ ከተሕጽሮ ትኽእል።

 

aseye.asena@gmail.com

Review overview
14 COMMENTS
  • Iskinder Berhane June 21, 2015

    Thank you k’bur memhir Amanuel Sahle for your positive contributions and educational articles.
    Dictators fall sooner or later, sometimes faciliated by their own self-destructive inertia and often leaving chaos and destruction behind them. This is prone to occur in a society or country like Eritrea where there are no well-organized opposition groups determined to initiate and coordinate popular resistance from within the country.

    The Eritrean regime managed to transform itself by becoming so barbaric and those who are following it loyally whom we all thought were civilized have proven us otherwise. Indeed, the distance from one phase to the other is really, really short. Through imposing poverty and hardship Isaias has conditioned Eritrean people inside Eritrea to accept his dominance, but with your kind of solutions and suggestions positive change in Eritrea would definitely come really soon. Thanks again sir and please continue with your kudus Elima.

  • selam nkulna June 22, 2015

    Great article.

  • ertra n ertrawyan June 22, 2015

    very nice article Amanuel Sahle. You are a good writer as ever. I have imagined to see you in HGDEF free Eritrea and teaching your people. Thank you for your tireless job. If you see the democratic India. It is founded mainly by the work of one person Mahatma Gandi. So as in our country one person like you can be enough to civilize the people in the coming democratic Eritrea.

  • aman June 22, 2015

    i love one world

  • zigeremo June 22, 2015

    great article nizesitewiEil si…

  • yonas June 22, 2015

    Hej Zkeberka ato Amanuel neti hayaln sne megotawn klse hasabawn hasabka btaemi yednkeka hanti gna hzbtat bzegemtawi mabale atahasasba slezgzu emo dma hzbi eritrea amani amnet koynu eti zbezha slezkeyd
    neti negerawnet bketta bmrayn bmchbatn tray kamen alewo zbl sne megot kurub kkbelo yetsgm eyu emo eti lewati hayli ankesakasi motere menasey hayli bezi tblo zeleka khasbn eti melekotawi hayli teamr kgebr ykal eyu zbl amann kulu gzie ketesanyo fetn ab hasabka nzyada lewti bkulu wegen kentsbark metan,

  • yihdego zelalem June 22, 2015

    ከብቲ ኣብ ዘይውዓልኦ ኩቦ ክደሊ
    ጸገመይ ሸፊነ ዕስራ ዓመት ክበሊ
    ወዲ ግራተይ ወዲ ግራትካ ኢለ ክፈላሊ
    እንዳውዓልኩ ኣብ ናይ ሽንፈት ከውሊ
    ኣብ ጎነይ ኣሲረ ወገናዊ ነብሪ
    ዘይትኣማመን ምስቶም ሓደ ክፍሊ
    ከመይ ጌረ ከማዕብል ሓባራዊ ሓይሊ
    ሕማመይ ይቀላዕ መፍትሒ ከጥሪ
    እንተዘይኮነ ደምሒት እዩ ወራስ ምድሪ ባሕሪ

    • Senhit June 26, 2015

      You have an identity crisis.

      • Senhit June 26, 2015

        You have an identity crisis.

        Instead of waving your own flag, you wave the dictator’s flag.
        Instead of preserving your historical provinces, you follow the dictators ZOBAS.
        Instead of implementing the constitution you follow the dictator blindly.
        at the end ደምሒት እዩ ወራስ ምድሪ ባሕሪ.

        The only solution is
        1) ነቲ ህግደፍ ወሲዱዎ ዘሎ ናይ ኣከባቢ ምልዋጥ መደብ ምምካቱ።
        2) ነቲ እምባገነን ደው ኢሉሉ ዘሎ መሰረት (ብሰዓብቱን ደገፍቱን ኣምለኽቱን እተሃንጸ ሰረት) ከም ዚዳኸም ምግባር።
        3) ኣብ ኣተሓሳስባ ለውጢ ምግባርነዚ ተፈጢሩ ዘሎ ኩነታት ንምፍታሕ፡ ሰለስተ ርእይቶ ኪወሃብ ይከኣል፥
        ነቲ ህግደፍ ወሲዱዎ ዘሎ ናይ ኣከባቢ ምልዋጥ መደብ ምምካቱ።
        ነቲ እምባገነን ደው ኢሉሉ ዘሎ መሰረት (ብሰዓብቱን ደገፍቱን ኣምለኽቱን እተሃንጸ ሰረት) ከም ዚዳኸም ምግባር።
        ኣብ ኣተሓሳስባ ለውጢ ምግባር

  • Aman June 22, 2015

    Amanuel your writings always constructive, objective and educational, I have been knowing you since the early seventys my High school years as my History teacher and you are great second to none, keep on.

  • koreri June 25, 2015

    አቶ አማኑኤል ስራሕትኻ ኩሉ ብጣዕሚ ዝምስገን እዩ እዛ ናይ ሎሚ ድማ ምስዚ ዘሎ ኩነት ናይ ኤርትራ ብቀጥታን ብግልጽን ስለ ትኸይድ ካብ ዝሐለፈ ግዜ አብሊጸ ፈትየያ። ካልኦት ከምአ ዝአመሰሉ ክትህበና ድማ እምሕጸን።
    ጥዕናን ዕድመን እምነየልካ።

  • Senhit June 26, 2015

    Thank you ኣማኑኤል ሳህለ:

    You knew the problem and thank you for giving us the solution.
    ነዚ ተፈጢሩ ዘሎ ኩነታት ንምፍታሕ፡ ሰለስተ ርእይቶ ኪወሃብ ይከኣል፥

    1) ነቲ ህግደፍ ወሲዱዎ ዘሎ ናይ ኣከባቢ ምልዋጥ መደብ ምምካቱ።
    2) ነቲ እምባገነን ደው ኢሉሉ ዘሎ መሰረት (ብሰዓብቱን ደገፍቱን ኣምለኽቱን እተሃንጸ ሰረት) ከም ዚዳኸም ምግባር።
    3) ኣብ ኣተሓሳስባ ለውጢ ምግባርነዚ ተፈጢሩ ዘሎ ኩነታት ንምፍታሕ፡ ሰለስተ ርእይቶ ኪወሃብ ይከኣል፥
    ነቲ ህግደፍ ወሲዱዎ ዘሎ ናይ ኣከባቢ ምልዋጥ መደብ ምምካቱ።
    ነቲ እምባገነን ደው ኢሉሉ ዘሎ መሰረት (ብሰዓብቱን ደገፍቱን ኣምለኽቱን እተሃንጸ ሰረት) ከም ዚዳኸም ምግባር።
    ኣብ ኣተሓሳስባ ለውጢ ምግባር

    Dear ኣማኑኤል ሳህለ,
    I wish all Eritreans will learn from your observation and implement your solution, unfortunately whether knowingly or unknowingly they follow the dictator.
    Instead of waving their own flag, they wave the dictator’s flag.
    Instead of preserving their historical provinces, they follow the dictators ZOBAS.
    Instead of implementing the constitution they follow the dictator blindly.

POST A COMMENT